της χώρας καταγωγής της - στο Χεφέι, μια ήσυχη πόλη της κεντρικής Κίνας με 10 εκατομμύρια κατοίκους. Όπως σημειώνει το Associated Press, πρόκειται για μια ριζική αλλαγή σε σχέση με τον τρόπο που λειτουργούσαν οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες στην Κίνα επί δεκαετίες, κατασκευάζοντας αυτοκίνητα που ανέπτυσσαν στο εξωτερικό και μοιράζοντας την τεχνολογία τους με τοπικούς εταίρους. Αυτή η στρατηγική έχει απορριφθεί από τους ταχέως αναπτυσσόμενους τοπικούς ανταγωνιστές , οι οποίοι έχουν μειώσει δραστικά τις πωλήσεις ξένων εμπορικών σημάτων.
«Αυτό το επιχειρηματικό μοντέλο έχει πλέον εξαφανιστεί», δήλωσε ο Τόμας Ούλμπριχ, επικεφαλής τεχνολογίας του ομίλου Volkswagen στην Κίνα.
Ο Κινέζος καταναλωτής είναι βασιλιάς
Σε αυτό που ο Ulbrich αποκαλεί παραδειγματική αλλαγή, η Volkswagen ξεκίνησε την τελευταία αναθεώρηση της προσέγγισής της στην Κίνα το 2022.
Αναπτύσσει οχήματα ειδικά προσαρμοσμένα σε Κινέζους οδηγούς — αυτοκίνητα που πιθανότατα δεν θα ξαναδούμε ποτέ στους ευρωπαϊκούς δρόμους, αν και μπορεί να φτάσουν στις αγορές της Μέσης Ανατολής και της Νοτιοανατολικής Ασίας.
Καθώς τα νέα μοντέλα κυκλοφορούν στην αγορά, η Volkswagen θα διαπιστώσει εάν η επένδυση θα αποδώσει, βοηθώντας την να φτάσει τις θέσεις της σε κινέζικες κατασκευάστριες εταιρείες όπως η BYD και η Geely και να ανακτήσει μερίδιο αγοράς.
Μια τέτοια στρατηγική είναι το κλειδί για την ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας εντός της Κίνας, δήλωσε η Ρέλα Σούσκιν, αναλύτρια μετοχών στην Morningstar που καλύπτει τον ευρωπαϊκό αυτοκινητοβιομηχανικό τομέα.
Ωστόσο, προέβλεψε ότι «αυτό θα τους επιτρέψει να διατηρήσουν τα επίπεδα μεριδίου αγοράς στα τρέχοντα επίπεδα, αντί να τους επιτρέψει να ανακτήσουν το μερίδιο αγοράς που έχουν χάσει τα τελευταία χρόνια».
Το ερώτημα είναι αν μπορεί να βγάλει χρήματα σε μια υπερανταγωνιστική αγορά που έχει μειώσει τις τιμές σε επίπεδα χρεοκοπίας.
Η Audi, μέρος του ομίλου Volkswagen, άνοιξε τον δρόμο με την φετινή παρουσίαση μιας νέας μάρκας με την ονομασία «AUDI» — το όνομά της γραμμένο με κεφαλαία γράμματα. Η VW ετοιμάζεται να λανσάρει νέα μοντέλα του 2026 που θα αναπτυχθούν «στην Κίνα, για την Κίνα», όπως λέει η αυτοκινητοβιομηχανία.
«Είναι ένα ερώτημα εκατομμυρίων δολαρίων αν αυτή η στρατηγική θα αποδώσει», δήλωσε η Κλερ Γιουάν, διευθύντρια εταιρικών αξιολογήσεων για την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία στην S&P Global Ratings. «Πρέπει να παρακολουθούμε, αλλά νομίζω ότι βρίσκονται στο σωστό δρόμο για να καλύψουν τη διαφορά».
Η ταχύτητα της Κίνας αφήνει τους ανταγωνιστές στη σκόνη
Οι ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες υστερούν λόγω των δραματικών αλλαγών στην κινεζική αγορά τα τελευταία πέντε χρόνια.
Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν εκτοξευθεί περίπου στο ήμισυ των πωλήσεων καινούργιων αυτοκινήτων. Και οι αγοραστές αναμένουν ότι θα διαθέτουν τα πιο πρόσφατα ψηφιακά χαρακτηριστικά, από μεγάλες οθόνες αφής τύπου iPad έως δυνατότητες αυτόνομης οδήγησης, όπως η εύκολη οπισθοδρόμηση σε μια θέση στάθμευσης.
Τα Volkswagen δεν ήταν πλέον η κατάλληλη επιλογή σε μια μεγάλη αγορά που αντιπροσωπεύει περίπου το ένα τρίτο των παγκόσμιων πωλήσεών της, 40 χρόνια αφότου άρχισε να κατασκευάζει sedan στη Σαγκάη με τον κρατικό τοπικό συνεργάτη της, SAIC . Για χρόνια, τα βασικά sedan VW Santana και Jetta ήταν βασικό στοιχείο των στόλων ταξί και τα πρώτα αυτοκίνητα που αγόραζαν πολλοί κάτοικοι των πόλεων.
Τώρα, πρέπει να ανανεώσει τη γκάμα της σε αυτό που έχει γίνει γνωστό ως «ταχύτητα της Κίνας». Σε μια αγορά τόσο ανταγωνιστική όσο η Κίνα, η επιβίωση εξαρτάται από την ταχεία κυκλοφορία νέων μοντέλων και χαρακτηριστικών, δήλωσε ο Bill Russo, Διευθύνων Σύμβουλος της Automobility, μιας συμβουλευτικής εταιρείας με έδρα τη Σαγκάη.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων φέρνουν τα νέα αυτοκίνητα στην αγορά σε 12 έως 18 μήνες, έναντι τριών έως πέντε ετών που χρειάζονται οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες. «Ο ρυθμός δεν είναι επιλογή αλλά αναγκαιότητα — και αυτή η πίεση τροφοδοτεί την παγκόσμια ανταγωνιστικότητα», δήλωσε ο Russo.
Η Κίνα αναδεικνύεται σε πηγή καινοτομίας
Στα μέσα της δεκαετίας του 1990, ο Ulbrich εργαζόταν στη βορειοανατολική Κίνα, όπου η VW κατασκεύαζε sedan με μια άλλη κρατική εταιρεία, την FAW, ή First Auto Works, εισάγοντας τα πάντα, από καθίσματα μέχρι ζάντες. Τα ανταλλακτικά δεν ήταν διαθέσιμα τοπικά.
Τριάντα χρόνια αργότερα, σχεδόν τα πάντα κατασκευάζονται στην Κίνα. Και τώρα σχεδιάζονται εδώ. Για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη προϊόντων, τα κεντρικά γραφεία της Volkswagen έχουν παραχωρήσει την εξουσία λήψης αποφάσεων στην τοπική επιχείρηση.
Άλλες ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αντιδράσει με διαφορετικούς τρόπους. Κάποιες έχουν μειώσει τις δραστηριότητές τους ή ακόμη και έχουν αποσυρθεί. Η Toyota της Ιαπωνίας, όπως και η Volkswagen, έχει μεταβιβάσει την εξουσία στην ομάδα της για την Κίνα για να επιταχύνει τη λήψη αποφάσεων, δίνοντάς τους «άνευ προηγουμένου αυτονομία στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη προϊόντων», δήλωσε ο Yuan.
Η Volkswagen επιδιώκει να αντλήσει τεχνογνωσία από τις νεοσύστατες εταιρείες ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας. Έχει συνεργαστεί με τον κατασκευαστή ηλεκτρικών οχημάτων Xpeng για να φέρει νέα μοντέλα στην αγορά πιο γρήγορα και να αναπτύξει τη δική της ηλεκτρονική αρχιτεκτονική - ουσιαστικά το εσωτερικό σύστημα υπολογιστή που εκτελεί όλες τις λειτουργίες ενός αυτοκινήτου.
Η προσέγγιση αυτή αντικατοπτρίζει την αυξανόμενη αναγνώριση μεταξύ των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών ότι μπορούν να μάθουν από την Κίνα, και όχι απλώς το αντίστροφο. Για πολλούς, το κλειδί είναι το πόσο γρήγορα οι κινεζικές εταιρείες μπορούν να μετατρέψουν μια ιδέα σε προϊόν, μειώνοντας το κόστος ανάπτυξης και παρέχοντας αυτό που θέλουν οι πελάτες έγκαιρα.
«Οι ροές γνώσης είναι ένας δρόμος διπλής κατεύθυνσης μεταξύ Κίνας και Γερμανίας», δήλωσε ο Μάρτιν Χόφμαν, στέλεχος της Volkswagen και πρόεδρος του Γερμανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου στη Βόρεια Κίνα.
Σε πρόσφατη έρευνα των μελών του επιμελητηρίου, περίπου οι μισές από τις περισσότερες από 600 εταιρείες που απάντησαν δήλωσαν ότι αναμένουν από τους Κινέζους ανταγωνιστές τους να γίνουν ηγέτες καινοτομίας τα επόμενα πέντε χρόνια — και το 9% δήλωσε ότι ήδη είναι.