Ειδικότερα, όπως τόνισε μεταξύ άλλων η Μαρίνα Τσίλη, στέλεχος του ΑΔΜΗΕ, σε σχετική παρουσίαση στο πλαίσιο της 32ης Συνόδου της Ελληνικής Επιτροπής CIGRE, ο Διαχειριστής έχει προχωρήσει στη χορήγηση Οριστικών Προσφορών Σύνδεσης, συνολικής ισχύος 315 MW, ενώ υπό εξέταση παραμένουν αιτήματα συνολικής ισχύος 873.5 MW, με την πλειονότητα αυτών να αφορά την περιοχή της Αττικής, ήτοι 13 από τα 19. Σύμφωνα με τα στοιχεία, τα σχετικά έργα με ΟΠΣ στην Αττική αθροίζουν ένα χαρτοφυλάκιο της τάξης των 275 MW, με ακόμη 565 MW να ακολουθούν στο στάδιο της μελέτης σύνδεσης.
Τα υπόλοιπα αιτήματα καταμερίζονται σε 1 στην Κόρινθο με Οριστική Προσφορά Σύνδεσης και συνολικής ισχύος 40 MW, 4 σε Κοζάνη-Φλώρινα, συνολικής ισχύος 108,5 MW, στο στάδιο της μελέτης σύνδεσης, και ένα αίτημα στη Λάρυμνα, συνολικής ισχύος 200 MW, επίσης στο στάδιο της μελέτης σύνδεσης. Αν και τα σχετικά αιτήματα εμφανίζονται περιορισμένα για την ώρα, αυτό αναμένεται να αλλάξει, με όλες τις εκτιμήσεις να θέλουν σημαντικά αυξημένη διείσδυση τέτοιων μονάδων στα ηλεκτρικά συστήματα παγκοσμίως, γεγονός που με τη σειρά του δημιουργεί σημαντικές προκλήσεις για τη λειτουργία του συστήματος.
Τα βασικά ζητήματα προς επίλυση αφορούν τη χωροθέτησή τους, με τις προτιμώμενες περιοχές να είναι αυτές που βρίσκονται κοντά σε τηλεπικοινωνιακούς κόμβους, καθώς και τη διαχείριση των φορτίων, με τα σχετικά «μεγέθη» να υπερβαίνουν κατά πολύ τα μέχρι τώρα φορτία καταναλώσεων. Ως γνωστόν, τα κέντρα δεδομένων είναι εγκαταστάσεις υψηλής ενεργειακής ζήτησης και μεγάλης ισχύος, που συνήθως συνδέονται στην υψηλή τάση. Καταναλώνουν σημαντικές ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας, κυρίως για υπολογιστικό φορτίο εργασίας και για την υποστήριξη επιμέρους υποσυστημάτων υποδομής.
Τεχνικές απαιτήσεις
Χρειάζεται να σημειωθεί, όπως επισημάνθηκε σχετικά, ότι οι Διαχειριστές, λόγω της πολύ πρόσφατης ανάδειξης του επενδυτικού ενδιαφέροντος για κέντρα δεδομένων, δεν έχουν αναπτύξει διεθνώς τεχνικές απαιτήσεις σύνδεσης και ρυθμιστικό πλαίσιο διαδικασίας σύνδεσης για τέτοιου τύπου φορτία με την πρόκληση να επικεντρώνει, όπως προαναφέρθηκε, στην ομαλή ενσωμάτωσή τους στο ηλεκτρικό σύστημα.
Το ρυθμιστικό «κενό», τόσο στην Ελλάδα όσο και ευρωπαϊκά -μιας και ο σχετικός προβληματισμός δεν συνιστά ελληνικό φαινόμενο-, εντοπίζεται τόσο στο κομμάτι της διαδικασίας και της υποδοχής των αιτημάτων όσο και στην αξιολόγησή τους και κατ’ επέκταση στην ένταξη των μονάδων αυτών στο ηλεκτρικό σύστημα.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει καταρτίσει έναν σχετικό χάρτη, με τα περιθώρια του Εθνικού Συστήματος για την ένταξη νέων μονάδων κέντρων δεδομένων σε πανελλαδικό επίπεδο, ο οποίος αποτελεί μέρος ευρύτερης μελέτης που εκπονεί η PwC για λογαριασμό του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Σε κάθε περίπτωση, το «κεφάλαιο» data center αναμένεται να απασχολήσει έντονα τις υπηρεσίες των Διαχειριστών, τα αμέσως επόμενα χρόνια, με τους αρμόδιους να καλούνται πλέον να σχεδιάσουν το σύστημα με τρόπο ώστε από τη μία να συνεχίσει να δέχεται νέες ΑΠΕ και από την άλλη τα πρόσθετα φορτία, ελέω ενεργειακής μετάβασης και εξηλεκτρισμού να ενσωματώνονται ομαλά, διατηρώντας, την ίδια στιγμή, αδιάλειπτα την ισορροπία του συστήματος, που σε διαφορετική περίπτωση ο κίνδυνος να «σβήσουν τα φώτα» έρχεται στην πρώτη γραμμή.
Ρυθμιστικές παρεμβάσεις
Οι Διαχειριστές, υπό τη σκέπη και στο πλαίσιο του ENTSO E, «τρέχουν» σχετικά σενάρια, προκειμένου να καταλήξουν στο βέλτιστο μίγμα ρυθμιστικών παρεμβάσεων, ώστε να καλυφθούν τα «κενά» του εντοπίζονται.
Από εκεί και πέρα, η ανάπτυξη των data centers, όπως υπογράμμισε σχετικά το στέλεχος του ΑΔΜΗΕ, θα πρέπει να ακολουθήσει μια ολιστική προσέγγιση, που θα προσμετράει και τα υπόλοιπα φορτία στο σύστημα, προκειμένου να διαπιστωθούν οι αναγκαίες παρεμβάσεις αναβάθμισης του δικτύου, ώστε να μην προκύψουν προβλήματα επάρκειας.
Τα αιτήματα συγκεντρώνονται σε συγκεκριμένα κομμάτια του συστήματος, περιπλέκοντας τη σχετική «άσκηση» από πλευράς Διαχειριστή, που καταλήγει να αναζητά απαντήσεις, χωρίς να μπορεί να συνυπολογίσει το σύνολο των δυνατοτήτων του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας.
(από την εφημερίδα «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)