Εν τω μεταξύ, η Κίνα παραμένει η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο με μεγάλη διαφορά.
Η Ευρώπη ηγείται
Η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων (EV) στην Ευρώπη σημείωσε άνοδο 36% σε ετήσια βάση τον Νοέμβριο του 2025, με τις πωλήσεις BEV να αυξάνονται κατά 35% και τις πωλήσεις plug-in υβριδικών (PHEV) κατά 39%. Αυτό ανεβάζει τις συνολικές πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη σε 3,8 εκατομμύρια μονάδες για το έτος μέχρι στιγμής, σημειώνοντας αύξηση 33% σε σύγκριση με την περίοδο Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 2024.
Η Γαλλία επέστρεψε τελικά στην ανάπτυξη από την αρχή του έτους τον Νοέμβριο, σημειώνοντας άνοδο 1%, αφού πέρασε το μεγαλύτερο μέρος του 2025 στο κόκκινο μετά από προηγούμενες περικοπές επιδοτήσεων. Η ανάκαμψη προήλθε από κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM) όπως ο Όμιλος Volkswagen και η Renault, μια ευρύτερη επιλογή μοντέλων ηλεκτρικών οχημάτων και το πρόγραμμα «leasing social» της Γαλλίας, που στοχεύει να βοηθήσει τα νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα να στραφούν σε ηλεκτρικά οχήματα.
Η Ιταλία κατέγραψε επίσης έναν εξαιρετικό μήνα, καταγράφοντας ρεκόρ πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, λίγο κάτω από 25.000 μονάδες τον Νοέμβριο. Η αύξηση αυτή ακολούθησε την έναρξη ενός νέου προγράμματος κινήτρων που έχει σχεδιαστεί για την αντικατάσταση παλαιότερων οχημάτων εσωτερικής καύσης (ICE). Το πρόγραμμα διαθέτει χρηματοδότηση ύψους 597,3 εκατομμυρίων ευρώ (περίπου 700 εκατομμύρια δολάρια) για την αντικατάσταση περίπου 39.000 αυτοκινήτων βενζίνης.
Το Ηνωμένο Βασίλειο επέκτεινε την πρόσβαση στην πλήρη επιδότηση ηλεκτρικών οχημάτων ύψους 3.750 λιρών (4.400 δολάρια) προσθέτοντας πέντε ακόμη επιλέξιμα μοντέλα: το Nissan Leaf (κατασκευασμένο στο Σάντερλαντ, με παραδόσεις που ξεκινούν στις αρχές του 2026), το MINI Countryman, το Renault 4, το Renault 5 και το Alpine A290.
Η αμερικανική αγορά επιβραδύνεται
Στη Βόρεια Αμερική, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ αυξήθηκαν σε μηνιαία βάση τον Νοέμβριο, μετά από μια απότομη πτώση τον Οκτώβριο μετά τη λήξη των ομοσπονδιακών φορολογικών πιστώσεων στις 30 Σεπτεμβρίου 2025. Μάρκες όπως η Kia (αύξηση 30%), η Hyundai (αύξηση 20%), η Honda (αύξηση 11%) και η Subaru (232 πωλήσεις Solterra έναντι μόλις 13 oχημάτων τον προηγούμενο μήνα) σημείωσαν όλες κέρδη, αλλά οι συνολικοί όγκοι παραμένουν κάτω από τα επίπεδα όταν η ομοσπονδιακή φορολογική πίστωση ήταν ακόμη διαθέσιμη.
Οι αλλαγές πολιτικής δεν βοηθούν. Στις αρχές Δεκεμβρίου, ο Τραμπ «επαναέφερε» επίσημα τα πρότυπα μέσης οικονομίας καυσίμου (CAFE) των ΗΠΑ, μειώνοντας τον απαιτούμενο μέσο όρο κατανάλωσης για ολόκληρο τον στόλο σε περίπου 34,5 mpg έως το 2031. Αυτή είναι μια απότομη πτώση από τον στόχο των περίπου 50,4 mpg που ίσχυε βάσει του προηγούμενου κανόνα. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες μπορούν πλέον να επιτύχουν το πρότυπο σε μεγάλο βαθμό μέσω οχημάτων βενζίνης, μειώνοντας την πίεση για κλιμάκωση των BEV και PHEV.
Αυτοί οι χαλαροί κανόνες αντικατοπτρίζονται ήδη στις επενδυτικές αποφάσεις, όπως το σχέδιο της Stellantis ύψους 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την επέκταση της παραγωγής στις ΗΠΑ κατά 50%, με έντονη έμφαση στα οχήματα ICE. Νωρίτερα φέτος, το μεγάλο νομοσχέδιο του Τραμπ όρισε τα πρόστιμα για την μη επίτευξη των στόχων CAFE στο 0 δολάριο, αποδυναμώνοντας περαιτέρω το κίνητρο για τους κατασκευαστές πρωτότυπου εξοπλισμού (OEM) να ηλεκτροδοτηθούν.
Αυτή είναι μια περίεργη χάραξη πολιτικής, δεδομένου ότι το μέγιστο των πωλήσεων βενζινοκίνητων αυτοκινήτων κορυφώθηκε το 2017. Οι ΗΠΑ υπό τον Τραμπ θα μείνουν πίσω, όπως ακριβώς θα μείνουν πίσω και με τις προσπάθειές τους να αναβιώσουν τη βιομηχανία άνθρακα.
Η Κίνα εξακολουθεί να κυριαρχεί
Η Κίνα παραμένει η ραχοκοκαλιά των παγκόσμιων πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, ακόμη και καθώς η ανάπτυξη επιβραδύνεται. Η κινεζική αγορά αυξήθηκε κατά 3% σε ετήσια βάση και 4% σε μηνιαία βάση τον Νοέμβριο. Από την αρχή του έτους, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Κίνα έχουν αυξηθεί κατά 19%, με πωλήσεις 11,6 εκατομμυρίων μονάδων.
Η BYD ανέφερε ρεκόρ εξαγωγών 131.935 ηλεκτρικών οχημάτων τον Νοέμβριο, ξεπερνώντας το προηγούμενο υψηλό των περίπου 90.000 μονάδων που είχε σημειωθεί τον Ιούνιο. Οι πωλήσεις της BYD στην Ευρώπη έχουν υπερτετραπλασιαστεί φέτος, φτάνοντας περίπου τα 200.000 οχήματα, διπλασιάστηκαν στη Νοτιοανατολική Ασία και αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 50% στη Νότια Αμερική.
Παγκόσμια σύνοψη
Παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων από τον Ιανουάριο έως τον Νοέμβριο του 2025 έναντι Ιανουαρίου έως Νοεμβρίου 2024, YTD %:
- Παγκόσμια: 18,5 εκατομμύρια, +21%
- Κίνα: 11,6 εκατομμύρια, +19%
- Ευρώπη: 3,8 εκατομμύρια, +33%
- Βόρεια Αμερική: 1,7 εκατομμύρια, -1%
Υπόλοιπος Κόσμος: 1,5 εκατομμύριο, +48%
Εν κατακλείδι η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα συνεχίζει να αυξάνεται παγκοσμίως, αλλά η πολιτική στήριξη - ή η έλλειψή της - διαμορφώνει ολοένα και περισσότερο πού εμφανίζεται αυτή η ανάπτυξη.