Η κυβέρνηση της προέδρου του Μεξικού, Κλαούντια Σάινμπαουμ, ενέκρινε την Τετάρτη την αύξηση των εισαγωγικών δασμών τον επόμενο χρόνο σε εκατοντάδες προϊόντα από χώρες με τις οποίες δεν έχει συνάψει εμπορικές συμφωνίες, συμπεριλαμβανομένων της Κίνας και της Ινδίας, για την προστασία των τοπικών θέσεων εργασίας και της μεταποίησης.
Ωστόσο, η κίνηση αυτή έρχεται επίσης εν μέσω πιέσεων των ΗΠΑ προς το Μεξικό να περιορίσει τις συναλλαγές με την Κίνα, παρά την αντίθεση τοπικών επιχειρηματικών ομάδων που προειδοποιούν ότι οι υψηλότεροι δασμοί θα αυξήσουν το κόστος.
Ο εισαγωγικός δασμός στα αυτοκίνητα θα αυξηθεί στο 50% από 20%, προκαλώντας σημαντικό πλήγμα στους μεγαλύτερους εξαγωγείς οχημάτων της Ινδίας προς το Μεξικό, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen, Hyundai, Nissan και Maruti Suzuki.
Η Ένωση Ινδών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, μια βιομηχανική ομάδα που περιλαμβάνει τις VW, Hyundai και Suzuki μεταξύ των μελών της, είχε προτρέψει το υπουργείο Εμπορίου της Ινδίας τον Νοέμβριο να πιέσει το Μεξικό να «διατηρήσει το status quo» σχετικά με τους δασμούς για τα οχήματα που αποστέλλονται από την Ινδία, σύμφωνα με αντίγραφο της επιστολής.
«Η προτεινόμενη αύξηση των δασμών αναμένεται να έχει άμεσο αντίκτυπο στις εξαγωγές ινδικών αυτοκινήτων προς το Μεξικό... ζητάμε την υποστήριξη της κυβέρνησης της Ινδίας για να συνεργαστούμε ευγενικά με την κυβέρνηση του Μεξικού», ανέφερε ο βιομηχανικός φορέας στην επιστολή του προς το υπουργείο Εμπορίου πριν από την οριστικοποίηση των δασμών.
Λεπτομέρειες της επιστολής αναφέρονται για πρώτη φορά. Δεν ήταν άμεσα σαφές ποια βήματα θα κάνουν στη συνέχεια οι αυτοκινητοβιομηχανίες, ο βιομηχανικός φορέας και η ινδική κυβέρνηση.
Η αύξηση των δασμών θα μπορούσε να αναγκάσει τις Ινδές αυτοκινητοβιομηχανίες να επανεκτιμήσουν τις στρατηγικές που βασίζονται στο Μεξικό, το οποίο είναι η τρίτη μεγαλύτερη αγορά εξαγωγών αυτοκινήτων της Ινδίας μετά τη Νότια Αφρική και τη Σαουδική Αραβία.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ινδία βασίζονται στις εξαγωγές για να διασφαλίσουν τη μεγιστοποίηση της παραγωγής και την επίτευξη οικονομιών κλίμακας. Ορισμένοι βασίζονται επίσης στις εξαγωγές για να μετριάσουν τις χαμηλότερες εγχώριες πωλήσεις ή να βελτιώσουν τα περιθώρια κέρδους - μια επιχειρηματική στρατηγική που ίσως χρειαστεί να επανασχεδιαστεί.
Η αύξηση των δασμών, η οποία αντικατοπτρίζει την αύξηση των παγκόσμιων δασμών, συμπεριλαμβανομένων των εισφορών που υποστηρίζει ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, θα μπορούσε επίσης να περιπλέξει τις προσπάθειες του πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντι να προωθήσει την Ινδία ως μια εναλλακτική λύση χαμηλού κόστους στην Κίνα.
Το Υπουργείο Εμπορίου της Ινδίας, η Ένωση Ινδών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων και η μεξικανική κυβέρνηση δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό.
Η Hyundai και η Maruti Suzuki δεν απάντησαν σε αιτήματα για σχολιασμό, ενώ η Nissan αρνήθηκε να σχολιάσει.
Ο Πιγιούς Αρόρα, επικεφαλής της ινδικής μονάδας της VW, Skoda Auto Volkswagen, δήλωσε ότι η Ινδία αποτελεί ισχυρή εξαγωγική βάση εδώ και πολλά χρόνια και η εταιρεία πραγματοποιεί αποστολές σε περισσότερες από 40 χώρες από εδώ.
«Το Μεξικό αποτελεί σταθερά μια από τις σημαντικές εξαγωγικές μας αγορές, δεδομένης της αυξανόμενης ζήτησης εκεί και της ελκυστικότητας των μοντέλων μας που κατασκευάζονται στην Ινδία», δήλωσε η Arora πριν εγκριθούν οι δασμοί.
Η VW
Η Ινδία έστειλε αγαθά αξίας 5,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων στο Μεξικό κατά το τελευταίο οικονομικό έτος, εκ των οποίων τα αυτοκίνητα αντιπροσώπευαν σχεδόν 1 δισεκατομμύριο δολάρια, σύμφωνα με την επιστολή και τα εμπορικά διαθέσιμα τελωνειακά δεδομένα.
Η Skoda Auto αντιπροσωπεύει σχεδόν το 50% των συνολικών αποστολών αυτοκινήτων της Ινδίας στο Μεξικό. Η Hyundai απέστειλε αυτοκίνητα αξίας 200 εκατομμυρίων δολαρίων, οι εξαγωγές της Nissan ανήλθαν σε 140 εκατομμύρια δολάρια και της Suzuki σε 120 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία.
Σε συναντήσεις με κυβερνητικούς αξιωματούχους τον περασμένο μήνα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν ότι η πλειονότητα των αποστολών από την Ινδία στο Μεξικό είναι compact μικρά αυτοκίνητα με κυβισμό μικρότερο από ένα λίτρο (λιγότερο από 1000 κυβικά), τα οποία έχουν σχεδιαστεί για την αγορά του Μεξικού και όχι για περαιτέρω εξαγωγή στις ΗΠΑ, ανέφερε μία από τις πηγές.
«Τα οχήματα ινδικής προέλευσης δεν αποτελούν απειλή για την τοπική βιομηχανία του Μεξικού, καθώς τα ινδικά οχήματα δεν απευθύνονται σε πολυτελή τμήματα που κατασκευάζονται από το Μεξικό για την εξυπηρέτηση της αγοράς της Βόρειας Αμερικής», ανέφερε η ομάδα του κλάδου στην επιστολή της.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες δήλωσαν επίσης σε Ινδούς αξιωματούχους ότι από τα 1,5 εκατομμύρια επιβατικά οχήματα που πωλούνται στο Μεξικό κάθε χρόνο, περίπου τα δύο τρίτα εισάγονται και οι αποστολές της Ινδίας αποτελούν «μόλις περίπου το 6,7%» των συνολικών πωλήσεων, σύμφωνα με την πρώτη πηγή και την επιστολή.