Μια συμφωνία που ήδη χαρακτηρίζεται «ορόσημο» για τη διεθνή ναυπηγική βιομηχανία υπεγράφη στη Σαγκάη, επιβεβαιώνοντας την αποφασιστικότητα της Κίνας να ενισχύσει την πρωτοκαθεδρία της στις θαλάσσιες μεταφορές και στην παγκόσμια ναυπηγική αλυσίδα.
Η COSCO Shipping και η China State Shipbuilding Corporation (CSSC) οριστικοποίησαν ένα τεράστιο πλαίσιο συνεργασίας αξίας άνω των 50 δισ. RMB -ποσό που υπερβαίνει τα 7 δισ. δολ.- για την κατασκευή 87 νέων πλοίων σε πολλαπλές κατηγορίες.
Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς, το μέγεθος και η δομή της συμφωνίας δεν εντυπωσιάζουν απλώς· αναδιαμορφώνουν τον παγκόσμιο χάρτη των ναυπηγήσεων.
Κινεζικές πηγές δεν διστάζουν να τη χαρακτηρίσουν τη μεγαλύτερη συνεργασία που έχει συναφθεί ποτέ μεταξύ μιας κινεζικής ναυτιλιακής εταιρείας και ενός κινεζικού ναυπηγικού ομίλου.
Στρατηγικός στόχος
Για έναν κλάδο συνηθισμένο σε υψηλές επενδύσεις, η κίνηση αυτή ξεχωρίζει όχι μόνο για το οικονομικό της αποτύπωμα αλλά και για τον σαφή στρατηγικό προσανατολισμό της: την ανανέωση, βελτιστοποίηση και τεχνολογική αναβάθμιση του στόλου της COSCO σε μια περίοδο που η ναυτιλία εισέρχεται σε νέα εποχή απαιτήσεων.
Η Κίνα, με την παραγγελία αυτή, στέλνει ηχηρό μήνυμα για την ικανότητα και την αυτοπεποίθησή της.
Η σύμπραξη COSCO-CSSC επιβεβαιώνει ότι ο σχεδιασμός του Πεκίνου δεν περιορίζεται στην εξυπηρέτηση της εσωτερικής αγοράς, αλλά αφορά τη διαμόρφωση ενός οικοσυστήματος ναυπηγήσεων ικανό να ανταγωνιστεί -και να ξεπεράσειτα μεγάλα ναυπηγικά κέντρα της Δύσης και της Ασίας.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Τραπεζικών και Χρηματοοικονομικών Στελεχών Ελληνικής Ναυτιλίας και ιδρυτής – διευθύνων σύμβουλος της XRTC Business Consultants, Γιώργος Ξηραδάκης, σχολιάζοντας τη συμφωνία δήλωσε: «Πρόκειται για δύο κινεζικούς κολοσσούς, τόσο στον τομέα της διαχείρισης πλοίων όσο και στον τομέα των ναυπηγήσεων.
Είναι σαφές ότι η COSCO, όπως και οι μεγάλες εταιρείες της Δύσης, βρίσκεται σε μια κρίσιμη φάση όπου επιδιώκει να διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία της στις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Η ανανέωση των στόλων βρίσκεται πλέον στο επίκεντρο, και τα νέα πλοία που θα κατασκευαστούν θα είναι σημαντικά πιο φιλικά προς το περιβάλλον.
Νικητής θα είναι εκείνος που θα μπορέσει να προσφέρει σύγχρονα, αποδοτικά και περιβαλλοντικά βιώσιμα πλοία στις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες».
Τα υπό παραγγελία πλοία θα ενσωματώνουν προηγμένες τεχνολογίες, με έμφαση στην ενεργειακή απόδοση, τη δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων και τη λειτουργική εξυπνάδα μέσω ψηφιακών συστημάτων που αξιοποιούν τεχνητή νοημοσύνη.
Πρόκειται για μια επένδυση που ευθυγραμμίζεται με τις διεθνείς περιβαλλοντικές απαιτήσεις αλλά και με την τεχνολογική μετάβαση που υφίσταται ο κλάδος της ναυτιλίας.
Οι μετοχές της CSSC Holdings έκλεισαν χθες με άνοδο 2,4% στα 34,56 CNY (4,89 USD) εκάστη. Η ευρύτερη χρηματιστηριακή αγορά της Σαγκάης υποχώρησε κατά 0,4%.
Δύο ισχυροί παγκόσμιοι παίκτες
Η COSCO SHIPPING αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους παγκοσμίως και έναν στρατηγικό πυλώνα της κινεζικής οικονομίας.
Ο όμιλος δημιουργήθηκε το 2016 μέσω της συγχώνευσης των China COSCO και China Shipping Group, διαμορφώνοντας έναν παγκόσμιο κολοσσό με δραστηριότητες που εκτείνονται από τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων και το dry bulk έως τα δεξαμενόπλοια και τα logistics.
Με στόλο που υπερβαίνει τα 1.500 πλοία σε όλες τις κατηγορίες και παρουσία σε περισσότερες από 160 χώρες, η COSCO SHIPPING κατατάσσεται σταθερά μεταξύ των πέντε μεγαλύτερων carriers εμπορευματοκιβωτίων διεθνώς.
Παράλληλα, αποτελεί βασικό επενδυτή στο λιμάνι του Πειραιά, το οποίο έχει εξελιχθεί σε ένα από τα μεγαλύτερα διαμετακομιστικά κέντρα της Μεσογείου και κομβικό σημείο της κινεζικής πρωτοβουλίας Belt and Road.
Η CSSC
Η China State Shipbuilding Corporation (CSSC) είναι ο μεγαλύτερος κρατικός ναυπηγικός όμιλος της Κίνας και ένας από τους ισχυρότερους παίκτες παγκοσμίως.
Με έδρα στο Πεκίνο και ιστορία που εκτείνεται από το 1999 έως τη σημερινή της μορφή, μετά τη συγχώνευση με την CSIC το 2019, η CSSC αποτελεί τον βασικό βραχίονα της κινεζικής στρατηγικής για ενίσχυση της ναυτιλιακής και τεχνολογικής της αυτονομίας.
Ο όμιλος διαθέτει ένα εκτεταμένο δίκτυο ναυπηγείων και ερευνητικών κέντρων, στα οποία κατασκευάζεται σχεδόν κάθε τύπος πλοίου: από πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και δεξαμενόπλοια μέχρι προηγμένα LNG carriers, ro-pax, offshore πλατφόρμες, αλλά και στρατιωτικές μονάδες όπως φρεγάτες, αντιτορπιλικά και αεροπλανοφόρα.
Η CSSC έχει επενδύσει συστηματικά στην ανάπτυξη πλοίων νέας γενιάς με δυνατότητες καυσίμων χαμηλών εκπομπών, ψηφιακά συστήματα τεχνητής νοημοσύνης και τεχνολογίες αυτονομίας.
(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")