Η παραγωγή πετρελαίου και συμπυκνωμάτων φυσικού αερίου του Καζακστάν μειώθηκε κατά 6% τις δύο πρώτες ημέρες του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με πηγή του κλάδου, μετά από την επίθεση με drone της Ουκρανίας στις εγκαταστάσεις φόρτωσης της Caspian Pipeline Consortium στη Μαύρη Θάλασσα.

Ο αγωγός CPC, ο οποίος μεταφέρει πάνω από το 80% των εξαγωγών πετρελαίου του Καζακστάν και διαχειρίζεται περισσότερο από το 1% της παγκόσμιας προσφοράς, ανέστειλε τις δραστηριότητές του το Σάββατο, μετά από ζημιά που υπέστη η προβλήτα στο τερματικό σταθμό, που βρίσκεται κοντά στο ρωσικό λιμάνι Νοβοροσίσκ.

Αργότερα, ξανάρχισε τις φορτώσεις χρησιμοποιώντας ένα μόνο σημείο πρόσδεσης (SPM) αντί για τα δύο που χρησιμοποιεί συνήθως. Ένα τρίτο SPM, το οποίο βρίσκεται υπό συντήρηση από πριν τις επιθέσεις, λειτουργεί ως εφεδρικό.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η παραγωγή πετρελαίου και συμπυκνωμάτων φυσικού αερίου του Καζακστάν μειώθηκε τις δύο πρώτες ημέρες του Δεκεμβρίου σε 1,9 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα από τη μέση παραγωγή του Νοεμβρίου. Η πτώση της παραγωγής πετρελαίου δείχνει τον αντίκτυπο της επίθεσης με drone της CPC στο Καζακστάν, μέλος του OPEC+, το οποίο εξήγαγε περίπου 68,6 εκατομμύρια τόνους πετρελαίου πέρυι και είναι ο 12ος μεγαλύτερος παραγωγός πετρελαίου στον κόσμο.

Ο αγωγός 1.500 χλμ. της CPC μεταφέρει αργό από τα κοιτάσματα Tengiz, Karachaganak, και Kashagan του Καζακστάν στον τερματικό σταθμό Yuzhnaya Ozereevka στο Νοβοροσίσκ. Οι κύριοι προμηθευτές της CPC είναι τα κοιτάσματα του Καζακστάν, ενώ η εταιρεία προμηθεύεται επίσης αργό πετρέλαιο από Ρώσους παραγωγούς. 

Ο Αναπληρωτής Υπουργός Ενέργειας του Καζακστάν, Yerlan Akbarov, δήλωσε σήμερα ότι ένας από τους SPM της CPC στον τερματικό σταθμό της Μαύρης Θάλασσας ήταν πλήρως λειτουργικός και δεν υπήρχαν περιορισμοί στη μεταφορά πετρελαίου. Πέντε πηγές του κλάδου δήλωσαν χθες ότι το Καζακστάν θα διοχετεύσει περισσότερο αργό μέσω του αγωγού Μπακού-Τιφλίδα-Τσεϊχάν (BTC) τον Δεκέμβριο, λόγω της μείωσης της χωρητικότητας της CPC. 

Οι παραγωγοί του Καζακστάν μεταφέρουν επίσης αργό πετρέλαιο στα ρωσικά λιμάνια Νοβοροσίσκ και Ουστ-Λούγκα με την επωνυμία KEBCO και στη Γερμανία μέσω του αγωγού Druzhba, αλλά αυτές οι διαδρομές προσφέρουν χαμηλότερα περιθώρια κέρδους και εξαρτώνται από τη χωρητικότητα του ρωσικού διαχειριστή αγωγών Transneft. 

Οι επιλογές για την ανακατεύθυνση του πετρελαίου από το περίκλειστο Καζακστάν είναι περιορισμένες, καθώς το σύστημα αγωγών της Ρωσίας είναι υπερφορτωμένο μετά από επανειλημμένες επιθέσεις με drones στα διυλιστήρια και τις εξαγωγικές εγκαταστάσεις της. Μια άλλη πηγή του κλάδου εκτίμησε την απώλεια χωρητικότητας φόρτωσης της CPC όταν χρησιμοποιείται μόνο ένα SPM σε 900.000 τόνους την εβδομάδα.

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr