«Αυτό σημαίνει πως περίπου 1.500 ταξί που φτάνουν το 2026 το όριο ηλικίας τους θα πρέπει να αντικατασταθούν με ηλεκτρικά», εξηγούν στην «Κ» εκπρόσωποι του κλάδου, τονίζοντας πως το κόστος αγοράς ενός τέτοιου οχήματος είναι «δυσβάστακτο».
Το Δ.Σ. της ΠΟΕΙΑΤΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Επαγγελματιών Ιδιοκτητών Αυτοκινητιστών Ταξί και Αγοραίων), σε αιχμηρή ανακοίνωσή του με αποδέκτη το υπουργείο Μεταφορών, αποφάσισε την προκήρυξη πανελλαδικής απεργίας την Τρίτη 2 και την Τετάρτη 3 Δεκεμβρίου με κινητοποιήσεις σε όλη την επικράτεια. Μεταξύ των διεκδικήσεών τους, εκτός από την αναπροσαρμογή του τιμολογίου αλλά και το ακανθώδες ζήτημα της εισόδου των έμφορτων ταξί στις λεωφορειολωρίδες, είναι και η παράταση της υποχρέωσης ηλεκτροκίνησης έως το 2035. Αν και το αρμόδιο υπουργείο δεν έχει ανοίξει τα χαρτιά του, έχει πέσει στο τραπέζι το ενδεχόμενο να υπάρξουν εξαιρέσεις. Ωστόσο, αρκετοί οδηγοί διατηρούν επιφυλάξεις για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.
Για τον οδηγό ταξί Μανώλη Γεωργούδη, το πρόβλημα αφορά τις υποδομές. «Δεν είμαι αντίθετος με την ηλεκτροκίνηση. Ισα ίσα, θα μας έρχεται πιο οικονομικά, καθώς οι φθορές και τα έξοδα θα περιοριστούν κ.λπ.». «Ωστόσο, είμαστε 14.000 ταξί στην Αττική. Ποιος θα πρωτοφορτίσει και πού; Το ταξί το δουλεύουμε δύο άτομα, που ο καθένας διανύει 450-500 χλμ. την ημέρα. Ο ένας από τους δύο θα αναγκαζόταν να χάσει κάποιες ώρες για να το φορτίσει», αναφέρει στην «Κ».
Παρά, δε, τις γενναιόδωρες επιδοτήσεις (έως 22.500 ευρώ) που έδινε το πρόγραμμα «Πράσινα Ταξί» για αντικατάσταση παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων με νέα ηλεκτρικά, το ενδιαφέρον ήταν άκρως υποτονικό, καθώς, όπως επισημαίνουν επαγγελματίες οδηγοί, το ποσό της επιδότησης δεν παρακρατούνταν κατευθείαν από την αντιπροσωπεία. Το πρόγραμμα, που έχει σταματήσει εδώ και μήνες να δέχεται αιτήσεις, απεντάσσεται βάσει πρόσφατης ρύθμισης από το Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ πλέον οι πληρωμές όσων λίγων δικαιούχων στράφηκαν σε αυτό θα ολοκληρωθούν με εθνικούς πόρους. Σύμφωνα με τροποποίηση της ΚΥΑ, σήμερα έχουν καταβληθεί στους δικαιούχους 1,19 εκατ. ευρώ από το ΤΑΑ, ενώ χρηματοδότηση 2,3 εκατ. ευρώ θα δοθεί από πόρους του Εθνικού Προγράμματος Ανάπτυξης 2021-2025 μέχρι 30 Ιουνίου 2026.
Παροχή επιδοτήσεων
Σύμφωνα με το ΣΑΤΑ, στην Αθήνα σήμερα κυκλοφορούν περίπου 60-75 ηλεκτρικά ταξί, όταν ο συνολικός στόλος είναι περίπου 14.000, ενώ σε όλη την Ελλάδα υπολογίζονται γύρω στα 150-200. «Στην Αθήνα υπάρχουν 31 ταχυφορτιστές, είναι ελάχιστοι. Είμαστε προτελευταίοι στην Ευρώπη σε υποδομές και, με την υποχρεωτική ταξινόμηση, πάμε να κάνουμε το μεγαλύτερο άλμα», αναφέρουν στην «Κ» από το ΣΑΤΑ. Το συνδικάτο ζητάει να μετατεθεί οριζοντίως η υποχρεωτική ταξινόμηση για το 2035, ενώ επισημαίνει πως για να ενισχυθεί η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, χωρίς να είναι υποχρεωτική η άμεση εφαρμογή της από 1/1/2026, μπορούν να υιοθετηθούν κίνητρα οικονομικά αλλά και λειτουργικά (λ.χ. υποστήριξη υποδομών φόρτισης). Ενα από αυτά είναι παροχή επιδοτήσεων που να καλύπτει μέρος του κόστους απόκτησης των ηλεκτρικών ταξί, όπως λ.χ. μέχρι 20.000-25.000 ανά όχημα ή ποσοστιαία επιδότηση (30%-40% της τιμής), ώστε να καταστεί προσιτή η αγορά για τους επαγγελματίες οδηγούς. Παράλληλα ζητούν να οριστεί απλή και ταχεία διαδικασία υποβολής αιτήσεων, ελέγχων και καταβολής επιδοτήσεων, ώστε να μειωθούν οι γραφειοκρατικές δυσκολίες. «Το ποσό της επιδότησης να χρησιμοποιείται ως προκαταβολή κατά την παραγγελία του αυτοκινήτου. Να εισπράττεται από την εταιρεία που πουλάει το αυτοκίνητο».
(από την εφημερίδα «ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ»)