Όπως υπογραμμίζουν αρμόδιες πηγές που συνομίλησαν με τη «Ν», η επιτυχία του εγχειρήματος είναι πολλαπλάσια, αν κρίνει κανείς ότι είναι η πρώτη φορά που η εταιρεία εκδίδει ομόλογο σε ευρώ, καθώς όλες τις προηγούμενες φορές «δούλευε» σε δολάρια.
Από εκεί και πέρα, η έκδοση, ύψους 400 εκατ. ευρώ, με λήξη στις 12 Μαΐου 2031, συγκέντρωσε προσφορές ύψους 2 δισ. ευρώ και αναμένεται να καλύψει την αναχρηματοδότηση εταιρικού ομολόγου 450 εκατ. δολαρίων και το οποίο λήγει τον Απρίλιο του 2027.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι ελληνικές συμμετοχές-προσφορές, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, έφτασαν τα 350 εκατ. ευρώ, γεγονός που εξέπληξε θετικά τη διοίκηση του ομίλου και αντικατοπτρίζει την εμπιστοσύνη που χαίρει από την εγχώρια αγορά. Ανάλογη εικόνα αποτυπώθηκε και στην περίπτωση του Ισραήλ, όπου η εταιρεία έχει αναπτύξει πολύχρονη δραστηριότητα με την ανάπτυξη και εξόρυξη κοιτασμάτων που διασφαλίζουν την ενεργειακή ανεξαρτησία της χώρας, όταν πριν από μερικά χρόνια εξαρτιόταν από την Αίγυπτο για φυσικό αέριο.
Ταυτόχρονα, η έκδοση ενισχύει τη διαφοροποίηση των πηγών και νομισμάτων χρηματοδότησης, μειώνοντας την εξάρτηση από τη χρηματοδότηση σε δολάρια και ενισχύοντας την παρουσία της εταιρείας στις ευρωπαϊκές αγορές. Νέα 15ετής συμφωνία Σημειωτέον ότι η εταιρεία ανακοίνωσε προ ημερών ότι n θυγατρική της, Εnergean Israel, υπέγραψε συμφωνία με την Israel Natural Gas Lines Ltd. (INGL) για μεταφορά φυσικού αερίου μέσω του υπό κατασκευή αγωγού Nitzana.
Ο αγωγός Nitzana είναι ένας νέος χερσαίος αγωγός που θα κατασκευαστεί από το Ramat Hovav μέχρι τα σύνορα με την Αίγυπτο στην περιοχή Nitzan. Στην πράξη, η συμφωνία αφορά την προμήθεια όγκων έως 1 bcm/έτος για περίοδο 15 ετών, ενώ προβλέπεται και παράταση μετά το διάστημα αυτό. Στο κατασκευαστικό σκέλος, ο αγωγός Nitzana αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία το αργότερο 36 μήνες αφότου και τα τρία μέρη υπογράψουν συμφωνίες μεταφοράς που καλύπτουν την πλήρη χωρητικότητα του έργου.
Το μερίδιο 16,4% της Energean Israel στο κόστος κατασκευής του αγωγού και του σταθμού συμπίεσης αναμένεται να ανέλθει σε περίπου 100 εκατ. δολάρια και θα χρηματοδοτηθεί κυρίως μέσω ενός νέου, μη εξασφαλισμένου 10ετούς δανείου ύψους 70 εκατ. δολαρίων, που παρέχεται από την Bank Hapoalim.
(από την εφημερίδα «ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)