Η γερμανική Bosch ανακοίνωσε περικοπές επιπλέον 13.000 θέσεων εργασίας στον τομέα ανταλλακτικών οχημάτων

Σε ακόμη ένα πλήγμα για τον Γερμανό καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς, η κρίση στη βιομηχανία αυτοκινήτου βαθαίνει ολοένα και περισσότερο, με την Bosch να ανακοινώνει την περικοπή επιπλέον 13.000 θέσεων εργασίας στον τομέα ανταλλακτικών.

Ο αυξανόμενος ανταγωνισμός από την Κίνα, οι δασμοί του Αμερικανού προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, οι μειωμένες πωλήσεις και η δαπανηρή μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση ωθούν την Bosch αλλά και ολόκληρο τον κλάδο σε βαθύτερη αναδιάρθρωση. Επιπλέον, οι δημογραφικές πιέσεις στη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης αυξάνουν το εργατικό κόστος, ενώ οι τιμές ενέργειας παραμένουν υψηλές μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Είχε προηγηθεί η ανακοίνωση της Stellantis, του δεύτερου μεγαλύτερου κατασκευαστή αυτοκινήτων μετά τη Volkswagen στην Ευρώπη και ενός από τους μεγαλύτερους ομίλους στον κόσμο, για διακοπές στην παραγωγή σε έξι εργοστάσιά της σε Γαλλία, Γερμανία, Ισπανία, Ιταλία και Πολωνία, λόγω των χαμηλών πωλήσεων. Η Porsche ανέβαλε τα σχέδιά της για την κατασκευή νέου ηλεκτρικού πολυτελούς SUV, ενώ καθυστερεί και αρκετά άλλα ηλεκτρικά μοντέλα λόγω μειωμένης ζήτησης και αυξανόμενου κόστους παραγωγής. Δεν είναι όμως η μοναδική, καθώς και άλλες εταιρείες πολυτελών αυτοκινήτων, όπως Mercedes-Benz και Maserati, δυσκολεύονται να πωλήσουν τα ηλεκτρικά μοντέλα τους, καθώς πολλοί εύποροι πελάτες προτιμούν πλέον αυτοκίνητα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Οι περικοπές της Bosch, που αντιστοιχούν περίπου στο 3% του παγκόσμιου εργατικού δυναμικού της, θα ολοκληρωθούν έως το 2030 και θα επηρεάσουν κυρίως εγκαταστάσεις στη Γερμανία, όπως ανακοίνωσε. Παρότι έχει καταργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας τα τελευταία χρόνια, εξακολουθεί να αντιμετωπίζει ετήσιο έλλειμμα περίπου 2,5 δισ. ευρώ στον τομέα κινητικότητας.

Διαχέονται οι πιέσεις

Πολλοί προμηθευτές ανταλλακτικών έχουν πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και δέχονται πιέσεις από τις αυτοκινητοβιομηχανίες να μειώσουν τις τιμές, παρόλο που οι δικές τους δαπάνες αυξάνονται. Η Volkswagen και η Porsche μειώνουν προσωπικό και παραγωγή για να αντισταθμίσουν τις αδύναμες πωλήσεις στην Κίνα και το κόστος των δασμών στις ΗΠΑ. Παράλληλα, Κινέζοι ανταγωνιστές κερδίζουν μερίδιο αγοράς με φθηνότερες μπαταρίες, κινητήρες και ηλεκτρονικά εξαρτήματα, διαβρώνοντας τα περιθώρια κέρδους των παραδοσιακών κατασκευαστών.

Οι ανταγωνίστριες της Bosch, Continental και ZF Friedrichshafen, επίσης προχωρούν σε περικοπές. Η Continental μείωσε τον στόχο της για την κερδοφορία του έτους λόγω της αύξησης του κόστους από τους δασμούς Τραμπ, καθώς ο γερμανικός προμηθευτής αυτοκινήτων προχωρά με σχέδιο διάσπασης των δραστηριοτήτων του. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, και η αμερικανική προβληματική προμηθεύτρια ανταλλακτικών αυτοκινήτων First Brands Group ετοιμάζεται να υποβάλει αίτηση πτώχευσης αναζητώντας δάνειο τουλάχιστον 1 δισ. δολαρίων για να συνεχίσει τη λειτουργία της κατά τη διάρκεια της αναδιοργάνωσης, σύμφωνα με πηγές που επικαλείται το πρακτορείο Bloomberg.

Η Bosch, που ανήκει σε ιδιωτικά χέρια, είναι ένα από τα μεγαλύτερα ονόματα στον χώρο του αυτοκινήτου. Κατασκευάζοντας τα πάντα -από μπουζί μέχρι λογισμικό αυτόνομης οδήγησης-, η εταιρεία έχει επενδύσει σημαντικά σε νέες τεχνολογίες, όπως το υδρογόνο και τα ηλεκτρικά οχήματα. Στο τέλος του περασμένου έτους απασχολούσε 417.900 άτομα.

Πλήγμα και για τον Μερτς

Οι περικοπές της Bosch αποτελούν πλήγμα για τον Γερμανό καγκελάριο Φρίντριχ Μερτς, του οποίου το κόμμα έχει μείνει πίσω στις δημοσκοπήσεις από το ακροδεξιό AfD (Εναλλακτική για τη Γερμανία). Ο Μερτς έχει προσπαθήσει να ενισχύσει την εμπιστοσύνη μέσω αύξησης δαπανών και της επενδυτικής πρωτοβουλίας «Made for Germany», την οποία υποστήριξε η Bosch, αλλά οι κατασκευαστές στη χώρα εξακολουθούν να περικόπτουν χιλιάδες θέσεις εργασίας σε τομείς όπως ο χάλυβας, τα χημικά και η αυτοκινητοβιομηχανία. Γενικότερα, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει περικόψει περισσότερες από 51.000 θέσεις εργασίας τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με έκθεση της συμβουλευτικής εταιρείας EY. Η απασχόληση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας μειώθηκε σχεδόν κατά 7% τους 12 μήνες έως τον Ιούνιο, καθιστώντας τον τον περισσότερο πληγέντα κλάδο της γερμανικής βιομηχανίας. Στον ευρύτερο βιομηχανικό τομέα, ο αριθμός των εργαζομένων μειώθηκε κατά περίπου 114.000, στα 5,42 εκατομμύρια, σημειώνοντας πτώση 2,1% σε ετήσια βάση. Οι BMW, Mercedes-Benz και Volkswagen κατέγραψαν στο σύνολό τους απότομη πτώση κερδών στο πρώτο εξάμηνο του 2025, επικαλούμενες τους δασμούς των ΗΠΑ ως βασικό παράγοντα που επηρεάζει αρνητικά τα έσοδά τους.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr