Τα καμπανάκια από την ευρωπαϊκή και ελληνική βιομηχανία προς την Κομισιόν για το ενεργειακό κόστος είναι συνεχή, η πίεση μεγαλώνει και ενίοτε αποδίδει, όπως δείχνουν και οι αλλαγές επί τα βελτίω στο νέο πλαίσιο των «καθαρών» κρατικών ενισχύσεων (Clean Industrial State Aid Framework- CISAF) που αναμένεται να παρουσιαστεί την προσεχή εβδομάδα στις Βρυξέλλες.
Σε συνέχεια του μπαράζ επιστολών και τοποθετήσεων του προέδρου της Eurometaux και επικεφαλής της MetlenΜΥΤΙΛ +1,87% Ευάγγελου Μυτιληναίου, του εκτελεστικού διευθυντή του Ομίλου Βιοχάλκο Μιχάλη Στασινόπουλου και του Διευθύνοντος Συμβούλου της Helleniq Energy Ανδρέα Σιάμισιη, το προσχέδιο του κειμένου που θα ανακοινωθεί στις 25 Ιουνίου φαίνεται ότι ικανοποιεί ένα πάγιο αίτημα της εγχώριας ενεργοβόρου βιομηχανίας: Την επιδότηση του ενεργειακού κόστους.
Σύμφωνα με έγγραφο που έχει δει το Euro2day.gr, η ενέργεια που καταναλώνουν οι επιχειρήσεις που είναι εκτεθειμένες σε υψηλό κόστος ηλεκτρισμού θα επιδοτείται, υπό αυστηρούς όρους, εφόσον οι δικαιούχοι δεσμεύονται να επενδύουν στην απανθρακοποίηση, δηλαδή σε μπαταρίες, αυτοπαραγωγή ΑΠΕ, κ.ό.κ.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται προσωρινή επιδότηση για τη μείωση της χονδρικής τιμής που θα αφορά το 50% της συνολικής κατανάλωσης ηλεκτρισμού των επιλέξιμων εταιρειών για ένα συγκεκριμένο διάστημα, τουλάχιστον ενός χρόνου, με πλαφόν προς τα κάτω τα 50 €/ MWh. Το ρεύμα δηλαδή που θα απολαμβάνουν οι επιχειρήσεις αυτές δεν θα μπορεί να κοστίζει κάτω από τα 50 ευρώ η Μεγαβατώρα.
Αρκεί να σκεφτεί κανείς ότι το κόστος με το οποίο βρίσκεται αντιμέτωπη η ελληνική βιομηχανία, κρίνοντας από την αγορά χονδρικής, κινείται τις τελευταίες ημέρες στα 80- 100 €/MWh, ενώ το χειμώνα είχε φτάσει και τα 180-200 €/ MWh.
Σε μια συγκυρία όπου το ενεργειακό κόστος στην Ευρώπη παραμένει δύο και τρεις φορές πάνω από την Κίνα και τις ΗΠΑ, τα παραπάνω αποτελούν μια λίαν σημαντική εξέλιξη. Είναι ένα μέτρο άμεσης μείωσης του ενεργειακού κόστους που έλειπε μέχρι σήμερα από τα κοινοτικά κείμενα.
Στη λογική της έκθεσης Ντράγκι και της έκθεσης Λέτα ότι η Ευρώπη πρέπει να συνδέσει άμεσα το κόστος της ενέργειας με την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, η κίνηση της Κομισιόν δείχνει μια σαφή στροφή από τη μέχρι τώρα εμμονή της να προτάσσει την απανθρακοποίηση, αποσυνδέοντας την από τις υψηλές τιμές στο ρεύμα. Το αναγνωρίζουν και οι πρώτες ανεπίσημες αντιδράσεις φορέων του ευρωπαϊκού επιχειρείν, με τη προϋπόθεση φυσικά ότι η παρέμβαση θα περιλαμβάνεται και στο κείμενο του CISAF που θα παρουσιαστεί την επόμενη εβδομάδα.
Τι κενά βλέπει η ΕΒΙΚΕΝ, επιστολή στη Κομισιόν
Το νέο, ωστόσο, πλαίσιο για τις κρατικές ενισχύσεις στην ευρωπαϊκή βιομηχανία συνεχίζει να έχει κενά, κρίνοντας και από τα όσα αναφέρει σε επιστολή του στη Κομισιόν ο φορέας που εκπροσωπεί τις ενεργοβόρες βιομηχανίες στην Ελλάδα.
Στην επιστολή που έχει αποδέκτες τους αντιπροέδρους της Κομισιόν Τερέζα Ριμπέρα και Στεφάν Σεζουρνέ (αρμόδιους για την πράσινη μετάβαση και την βιομηχανική στρατηγική αντίστοιχα), τον Επίτροπο Ενέργειας Νταν Γιόργκενσεν κα τον Επίτροπο Κλίματος Βόπκε Χούκστρα, η ΕΒΙΚΕΝ επαναφέρει το θέμα της αποζημίωσης της ευέλικτης ισχύος μηδενικού ανθρακικού αποτυπώματος (non fossil flexibility scheme).
Στη πράξη, πρόκειται για ένα μηχανισμό αποζημίωσης για υπηρεσίες διακοπτόμενου φορτίου κατά τις περιόδους και ώρες όπου το σύστημα έχει ανάγκη μέσω της συμμετοχής στην αγορά εξισορρόπησης και την αγορά επόμενης ημέρας, αντίστοιχο με αυτόν που έχει διεκδικήσει και κερδίσει από τη Κομισιόν η γαλλική κυβέρνηση.
Είναι μονόδρομος για να στηριχθεί η απόκριση της ζήτησης (demand response), μέτρο που προσφέρει τα μέγιστα στο ηλεκτρικό σύστημα και φαινόταν να είχε αποδεχθεί η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ (Θ. Σκυλακάκης), στη λογική ότι είναι απαραίτητη για την ευστάθεια και επάρκεια σε περιβάλλον υψηλής διείσδυσης ΑΠΕ. Αλλωστε, ο νέος ευρωπαϊκός κανονισμός λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας κάνει λόγο για την ανάγκη να αυξηθεί η συμμετοχή της ζήτησης στην αγορά.
Το στοίχημα φυσικά είναι το non fossil flexibility να μη βρεθεί σε μειονεκτική θέση στη «μάχη» που μαίνεται πανευρωπαϊκά για τους μηχανισμούς διαθεσιμότητας ισχύος (CRMs), οι οποίοι στοχεύουν στη στήριξη των μονάδων φυσικού αερίου. Τη προοπτική δηλαδή αποζημίωσης των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που «καίνε» αέριο και ως σταθμοί βάσης είναι κρίσιμοι για την ευστάθεια των «πράσινων» ηλεκτρικών συστημάτων. Οταν δεν φυσάει ή δεν έχει ήλιο, χωρίς μπαταρίες, τα συστήματα μπορούν να σταθούν όρθια μόνο αν έχουν μονάδες βάσης.
Σύμφωνα πάντως με τις πληροφορίες το τελευταίο προσχέδιο του CISAF ενσωματώνει σημαντικές αλλαγές προς την κατεύθυνση των non fossil flexibility schemes. Το κείμενο λέγεται ότι προβλέπει διακριτή «θέση» και δυνατότητα παράλληλης λειτουργίας των δυο μηχανισμών. Απαλήφθηκε η αρχική ρύθμιση που καθιστούσε προσωρινό το χαρακτήρα τέτοιων σχημάτων στήριξης και ότι μετά από δύο χρόνια θα ενσωματώνονται σε έναν ευρύτερο μηχανισμό που θα συμπεριελάμβανε και τις μονάδες φυσικού αερίου.
Φορολογικά κίνητρα
Το τρίτο θέμα που θίγει η επιστολή της ΕΒΙΚΕΝ αφορά την ανάγκη φορολογικών κινήτρων για επενδύσεις πράσινης μετάβασης υπό τη μορφή επιταχυνόμενων αποσβέσεων. Στη χώρα μας, το καθεστώς των φορολογικών αποσβέσεων είναι από τα πιο δυσμενή στην ΕΕ, καθώς προβλέπει δεκαετή υποχρεωτική περίοδος απόσβεσης για τον εξοπλισμό.
Εδώ απαιτείται προσοχή, καθώς αυτού του τύπου οι φορολογικές ρυθμίσεις δεν εμπίπτουν στις διατάξεις περί κρατικών ενισχύσεων. Ελλοχεύει ο κίνδυνος να διευρύνουν τις αποκλίσεις στη φορολογία των επιχειρήσεων μεταξύ των κρατών-μελών.
Και για αυτό το λόγο η ΕΒΙΚΕΝ ζητά η εφαρμογή των φορολογικών κινήτρων να ενταχθεί σε ένα ευρύτερο πλαίσιο ισχυρότερου φορολογικού συντονισμού σε επίπεδο ΕΕ, ώστε να αποφευχθούν νέες ανισότητες και να διασφαλιστεί ο υγιής ανταγωνισμός στην εσωτερική αγορά.
(από euro2day.gr)