Η αυξημένη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Κίνα αναμένεται να «ψαλιδίσει» τη ζήτηση βενζίνης φέτος. Πρόσφατα στατιστικά στοιχεία σχετικά με τη διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων στην παγκόσμια αγοράς που επεξεργάστηκε η Wood Mackenzie δείχνουν ότι η αύξηση της ζήτησης 

βενζίνης θα μειωθεί κατά το ήμισυ κατά τη διάρκεια του έτους που διανύουμε. 

Η Κίνα εξακολουθεί να κυριαρχεί στην παραγωγή Η/Ο. Το 60% του συνόλου των πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων στον κόσμο ανήκει στην Κίνα, ενώ τα Η/Ο αναμένεται να αντιπροσωπεύουν το 40% των συνολικών εξαγωγών οχημάτων της χώρας το 2024, με 2,4 εκατομμύρια μονάδες! Πρόκειται για διπλάσιο του περσινού αριθμού, αφού το ασιατικό έθνος είχε ήδη αυξήσει τις πωλήσεις νέων Η/Ο κατά το εντυπωσιακό 82%, το αμέσως προηγούμενο έτος, 2022.

Εκτός από την παγκόσμια κυριαρχία της στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων, η Κίνα βρίσκεται σήμερα σε τροχιά επίτευξης του δικού της φιλόδοξου στόχου όσον αφορά στην υιοθέτηση των ηλεκτρικών οχημάτων, καθώς το σχέδιο είναι το 40% των οχημάτων που θα κυκλοφορούν στους δρόμους της ασιατικής χώρας έως το 2030 να είναι ηλεκτρικά.

Από την άλλη πλευρά, οι Ηνωμένες Πολιτείες που έχουν επικριθεί ότι έχουν καθυστερήσει να υιοθετήσουν στο βαθμό που απαιτείται τα ηλεκτρικά οχήματα, τόσο σε σύγκριση με την Κίνα όσο και σε ό,τι αφορά σε πολλά άλλα ευρωπαϊκά κράτη, εν τούτοις ο όγκος των πωλήσεων Η/Ο είναι τέτοιος που να θεωρείται ότι συμβάλλει  σημαντικά στην αύξηση του παγκόσμιου στόλου ηλεκτρικών οχημάτων.

Τα ηλεκτρικά οχήματα αναμένεται να αντιπροσωπεύουν τα δύο τρίτα των παγκόσμιων πωλήσεων αυτοκινήτων έως το 2030. Με δεδομένη αυτή την πρόβλεψη, θα υπάρξει σημαντικός αντίκτυπος στη βιομηχανία ορυκτών καυσίμων και ειδικότερα στη ζήτηση υγρών καυσίμων. Όμως, η παγκόσμια ζήτηση βενζίνης θα συνεχίσει να αυξάνεται κατά το υπόλοιπο του έτους, αλλά κατά μόλις 340.000 βαρέλια ανά ημέρα, για να φθάσει συνολικά το ισοδύναμο των 26,5 εκατομμυρίων βαρελιών πετρελαίου ανά ημέρα, σε σύγκριση με την αύξηση του 2023 που ήταν 700.000 βαρέλια ανά ημέρα.

Ο ρυθμός αύξησης εκτιμάται ότι θα είναι τόσο χαμηλός όσο ήταν το 2020, όταν κορυφώθηκε η πανδημία του Covid-19, και τα μέτρα απαγόρευσης της κυκλοφορίας και των μτακινήσεων είχαν ως αποτέλεσμα οι οδηγοί να διανύσουν πολύ λιγότερα χιλιόμετρα με τα οχήματά τους. Στην πραγματικότητα, η Wood Mackenzie υποστηρίζει ότι η Κίνα πλησιάζει τάχιστα το σημείο κορύφωσης της ζήτησης βενζίνης, ενώ οι Ηνωμένες Πολιτείες τον έχουν ήδη ξεπεράσει. Μάλιστα, εκτιμάται ότι η κατανάλωση βενζίνης στις ΗΠΑ αναμένεται να παραμείνει στάσιμη κατά το 2024.

Ωστόσο, ακόμη και αυτή η κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικών οχημάτων και η συναφής επιβράδυνση της ζήτησης βενζίνης, δεν επαρκούν για να επιτευχθούν οι παγκόσμιοι στόχοι για το Κλίμα. 

«Τα Η/Ο πρέπει να αντιπροσωπεύουν μεταξύ 75%- 95% των πωλήσεων επιβατικών οχημάτων έως το 2030, προκειμένου να επιτευχθούν οι  κλιματικοί στόχοι της παγκόσμιας κοινότητας , προκειμένου να συγκρατηθεί η αύξηση της μέσης θερμοκρασίας στον 1,5 βαθμό Κελσίου», αναφέρει το World Resources Institute. Πρόκειται για ποσοστό σημαντικά υψηλότερο από το 66% που αναμένεται να πετύχουμε έως εκείνο το έτος, γεγονός που υποδηλώνει ότι ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας πρέπει να λάβουν από τώρα πιο δραστικά μέτρα  για να επιτευχθεί ο στόχος την επόμενη εξαετία. 

Πράγματι, το 2024 δεν θα είναι απλώς μια χρονιά- ρεκόρ για την διείσδυση των ηλεκτρικών οχημάτων. Θα είναι επίσης έτος- ρεκόρ για την κατανάλωση πετρελαίου! «Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στην διάθεσή μας, τα Η/Ο δεν αποτελούν κίνδυνο για την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου! Ούτε κατά διάνοια!!!», δήλωσε πρόσφατα επιστημονικός συνεργάτης του ινστιτούτου περιβάλλοντος και ενέργειας, Resources for the Future, στο Inside Climate News.

«Αν θέλουμε να πετύχουμε τους μακροπρόθεσμους κλιματικούς μας στόχους, χρειαζόμαστε πρόσθετες δημόσιες πολιτικές και τεχνολογική καινοτομία για να φτάσουμε εκεί που πρέπει» πρόσθεσε.