Χρειάζονται Μέτρα για να Αντιμετωπιστεί ο Σκοτεινός Στόλος από Τάνκερ που Διακινεί Ρωσικό Πετρέλαιο

Χρειάζονται Μέτρα για να Αντιμετωπιστεί ο Σκοτεινός Στόλος από Τάνκερ που Διακινεί Ρωσικό Πετρέλαιο
energia.gr
Τρι, 3 Οκτωβρίου 2023 - 11:45

Η αποτελεσματικότητα του μέτρου της επιβολής ανώτατου ορίου τιμών της G7 για το ρωσικό πετρέλαιο ''σκόνταψε'' στο πρώτο εμπόδιο, όταν οι τιμές ανέβηκαν από τον Ιούλιο. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η αρχή της διατήρησης της ροής του πετρελαίου με ταυτόχρονο περιορισμό των εσόδων του Κρεμλίνου είναι εσφαλμένη, όπως εφαρμόζεται σήμερα το ανώτατο όριο. Οπως σημειώνουν οι FT, o σχεδιασμός του ανώτατου ορίου ήταν πάντα ένας συμβιβασμός. Τα μέχρι στιγμής στοιχεία δείχνουν ότι "λειτουργεί" μόνο όταν οι τιμές είναι στα επίπεδα που έχουν οριστεί από την Ευρώπη και την G7 ή κάτω από αυτά. Τώρα που 

τα όρια αυτά έχουν παραβιαστεί για κάθε κατηγορία αργού, οι αδυναμίες του ανώτατου ορίου έχουν αποκαλυφθεί από την εξαγωγή από τη Ρωσία διυλισμένων προϊόντων και τις πρακτικές ναυτιλίας που αποφεύγονται ελλείψει επιβολής και εποπτείας.

Περισσότερο ρωσικό πετρέλαιο από ποτέ άλλοτε μεταφέρεται με δεξαμενόπλοια που παρακάμπτουν τις κυρώσεις και εκμεταλλεύονται τα κενά των διεθνών ναυτιλιακών κανονισμών.

Η μεγάλη πλειονότητα των δεξαμενόπλοιων που απέπλευσαν από μεγάλα ρωσικά λιμάνια από τον Αύγουστο δεν είχαν καμία γνωστή ασφάλιση, ένδειξη ότι δεν συμμορφώνονται με το ανώτατο όριο. Αυτό συνέβαινε σε σύγκριση με ένα στα τρία πλοία όταν οι τιμές του πετρελαίου παρέμεναν κάτω από το όριο του ανώτατου ορίου των 60 δολαρίων/βαρέλι για το αργό και των 100 δολαρίων/βαρέλι για τη βενζίνη και το ντίζελ. Ωστόσο, οι κυβερνήσεις έχουν ακόμη μοχλούς που πρέπει να τραβήξουν για να αξιοποιήσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο ένα πείραμα που παραπαίει.

Πρώτον, πρέπει να εντοπίσουν τους ιδιοκτήτες πίσω από τον λεγόμενο σκοτεινό στόλο των ηλικιωμένων δεξαμενόπλοιων που χρησιμοποιούνται από τη Ρωσία και ένα αδιαφανές δίκτυο εμπόρων πετρελαίου για τη μεταφορά πετρελαίου και να προσδιορίσουν πού κατευθύνονται αυτά τα κέρδη.

Κατά τη διάρκεια του Σεπτεμβρίου, η ανάλυσή των FT, υποδεικνύει ότι περίπου 120 δεξαμενόπλοια του σκοτεινού στόλου που δεν συμμορφώνονται με το cap - χωρίς γνωστή ασφάλιση - ήταν μεταξύ των περίπου 300 πλοίων που παρακολουθήθηκαν να φορτώνουν πετρέλαιο από οκτώ ρωσικά λιμάνια εξαγωγής. Υποστηρίχθηκαν από τον εθνικό στόλο της Ρωσίας - επίσης εκτός του πεδίου εφαρμογής του ανώτατου ορίου - καθώς και από άλλα 80 δεξαμενόπλοια ελληνικών συμφερόντων που θεωρούνται ότι εμπίπτουν στη δικαιοδοσία του ανώτατου ορίου.

Οι ρυθμιστικές αρχές δεν έχουν ακόμη καθορίσει πώς τα ελληνόκτητα πλοία μπορούν να ασφαλίζονται (και να φέρουν σημαία σε ορισμένες περιπτώσεις) στις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο ή την ΕΕ, δεδομένου ότι σε μεγάλο βαθμό παραδίδουν αργό πετρέλαιο Urals - την κύρια ποιότητα από τη Ρωσία - το οποίο σήμερα τιμολογείται κατά μέσο όρο περίπου 30% υψηλότερα από το ανώτατο όριο.

Είναι πιθανό ότι η κεντρική τιμή για το αργό που μεταφέρουν παρέμεινε στο ανώτατο όριο των 60 δολαρίων το βαρέλι, αλλά οι ναύλοι διογκώθηκαν για να γεφυρωθεί το χάσμα με την τρέχουσα τιμή της αγοράς. Οι αρχές θα μπορούσαν να επιβάλουν ένα δεύτερο ανώτατο όριο που θα ενσωματώνει το κόστος παράδοσης, συμπεριλαμβανομένων των ναύλων, για να σταματήσει αυτή η πρακτική.

Οι νηογνώμονες που εκδίδουν πιστοποιητικά διασφάλισης ποιότητας για να δηλώσουν τη συμμόρφωση ενός πλοίου με τους κανονισμούς και τα πρότυπα ασφαλείας εξαιρούνται από το ανώτατο όριο, αλλά αυτό θα μπορούσε να καταργηθεί για να αυξηθεί η πίεση. Οι μεγαλύτεροι νηογνώμονες παγκοσμίως εδρεύουν όλοι στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, τη Γερμανία, τη Νορβηγία και την Ιταλία και παρέχουν υπηρεσίες σε περίπου το 70% του σκοτεινού στόλου που παραβιάζει τις κυρώσεις.

Τα δεξαμενόπλοια που αναπτύχθηκαν πρόσφατα στο ρωσικό εμπόριο αγοράστηκαν από ανώνυμους ιδιοκτήτες, ενίοτε από δυτικές εταιρείες. Ο Παναμάς, οι Νήσοι Κουκ, οι Νήσοι Μάρσαλ και το Παλάου είναι μεταξύ των κρατών που όχι μόνο ...σημαιοστολίζουν δεξαμενόπλοια αλλά αφήνουν τους ανώνυμους ιδιοκτήτες που επωφελούνται από το εμπόριο να κρύβονται πίσω από εταιρίες με ένα πλοίο και διευθύνσεις που είναι απλώς μια πινακίδα σε ένα κτίριο γραφείων.

Σχεδόν το 40% των περίπου 535 δεξαμενόπλοιων του σκοτεινού στόλου έχουν καταγεγραμμένη ιδιοκτησία μέσω εταιρειών-σφραγίδων που έχουν συσταθεί στα Νησιά Μάρσαλ. Πολλά από τα νηολόγια αυτών των χωρών έχουν γραφεία ή αντιπροσώπους στην Ευρώπη, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Η G7 πρέπει να στείλει ένα μήνυμα ότι εννοεί εξετάζει αυτές τις επιχειρήσεις, θέτοντας τους ανθρώπους και τις εταιρείες που βρίσκονται πίσω από τα νηολόγια υπό μεγαλύτερο έλεγχο. Θα πρέπει να επιμείνει στην απόδειξη της δέουσας επιμέλειας και στην αποκάλυψη των ονομάτων και των οντοτήτων που εμπλέκονται σε αυτές τις πρόσφατες πωλήσεις.

Αυτό θα μπορούσε να εφαρμοστεί παράλληλα με στενότερο έλεγχο των βεβαιώσεων που παρέχουν οι έμποροι πετρελαίου και οι προμηθευτές στη Ρωσία στους δυτικούς πλοιοκτήτες και τους ναυτασφαλιστές τους και οι οποίες χρησιμεύουν ως "απόδειξη" ότι συμμορφώνονται με τις κυρώσεις. Σε κάθε περίπτωση, η ανεπίσημη γνώμη της ναυτιλιακής βιομηχανίας είναι ότι αυτές οι βεβαιώσεις δεν αξίζουν σε μεγάλο βαθμό ούτε το χαρτί πάνω στο οποίο είναι γραμμένες.

Τέλος, οι ασφαλιστικές του Λονδίνου που παρέχουν κάλυψη πλοίου και φορτίου στον παγκόσμιο στόλο δεν κάνουν αρκετά για να εντοπίσουν αν κάποιο από τα πλοία που καλύπτουν εμπλέκεται σε ρωσικές συναλλαγές. Η στήριξή τους στις αρχές της "άκρας καλής πίστης" που διέπουν τις δραστηριότητές τους δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται για να αποφεύγουν να θέτουν τα δύσκολα ερωτήματα σχετικά με το ποιοι είναι οι πραγματικοί ιδιοκτήτες των πλοίων που ασφαλίζουν και αν μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο.

Οι ρυθμιστικές αρχές μπορούν να επιμείνουν ότι οι αντασφαλιστές και οι μεσίτες θα ρωτούν, θα σημειώνουν την ιδιοκτησία των πλοίων και θα τιμωρούν όσους παρέχουν σιωπηρή υποστήριξη σε παραβάσεις παραλείποντας να κάνουν τις σωστές ερωτήσεις. Για να αντιμετωπιστεί ο σκοτεινός στόλος, η επιβολή του ανώτατου ορίου τιμών χρειάζεται περισσότερα δόντια.