Οι Πετρελαϊκές Ζητούν Τώρα Επιδοτήσεις Δισ., Δολαρίων Βάσει της Νομοθεσίας για το Κλίμα των ΗΠΑ

Οι Πετρελαϊκές Ζητούν Τώρα Επιδοτήσεις Δισ., Δολαρίων Βάσει της Νομοθεσίας για το Κλίμα των ΗΠΑ
energia.gr
Τρι, 7 Μαρτίου 2023 - 11:07

Η πετρελαϊκή βιομηχανία που αντιτάχθηκε στον νόμο για το κλίμα που υπέγραψε ο πρόεδρος Τζο Μπάιντεν προχωρά τώρα σε ελιγμούς για να διεκδικήσει δισεκατομμύρια δολάρια από τις φορολογικές πιστώσεις των ΗΠΑ που θεσπίστηκαν από τη νομοθεσία. Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού, που ψηφίστηκε το 2022, έχει ως στόχο να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου με την υπερτροφοδότηση των βιομηχανιών καθαρής ενέργειας.

Τα 369 δισεκατομμύρια δολάρια που προβλέπει για το κλίμα έχουν προκαλέσει νέες επενδύσεις στην παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές και στην κατασκευή των πάντων(κυριολεκτικά), από μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων έως ηλιακούς συλλέκτες, σημειώνουν χαρακτηριστικά οι FT.

Ο νόμος περιλαμβάνει επίσης γενναιόδωρα κίνητρα για μια σειρά τεχνολογιών και καυσίμων με χαμηλότερες εκπομπές άνθρακα, όπου τα στελέχη του πετρελαίου και του φυσικού αερίου υποστηρίζουν ότι έχουν μεγάλο πλεονέκτημα. Οι πετρελαϊκές εταιρείες αρχίζουν να διοχετεύουν μετρητά σε έργα για τη δέσμευση και την απομόνωση του διοξειδίου του άνθρακα, για τoν επανεξοπλισμό των διυλιστηρίων για την παραγωγή βιοκαυσίμων και για την παραγωγή υδρογόνου χαμηλών εκπομπών, τα οποία υποστηρίζονται από τις πράσινες επιδοτήσεις του IRA.

"Υπάρχει μεγάλη δραστηριότητα στον τομέα αυτό, μεγάλο ενδιαφέρον, ιδίως με τον IRA", δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ExxonMobil, Darren Woods, στους επενδυτές τον περασμένο μήνα.

"Νομίζω ότι είμαστε πολύ καλά τοποθετημένοι εκεί", είπε. "Αυτό δεν είναι ένα παιχνίδι για νεοσύστατες επιχειρήσεις. Πρόκειται για μεγάλα, παγκόσμιας κλίμακας έργα που απαιτούν το είδος της τεχνογνωσίας έργων που διαθέτουμε, απαιτούν το είδος του μεγέθους και της ικανότητας του ισολογισμού που διαθέτουμε".

Οι ενώσεις του ενεργειακού κλάδου, συμπεριλαμβανομένου του ισχυρού Αμερικανικού Ινστιτούτου Πετρελαίου (American Petroleum Institute), αντιτάχθηκαν στο IRA πριν ο Μπάιντεν το υπογράψει ως νόμο τον Αύγουστο, χαρακτηρίζοντας τις αυξήσεις φόρων και τις νέες κρατικές δαπάνες "λάθος πολιτικές τη λάθος στιγμή".

Τώρα όμως οι πετρελαϊκές παίρνουν θέση για να επωφεληθούν από τον IRA. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται η εταιρεία παραγωγής σχιστολιθικών προϊόντων Continental Resources, η εταιρεία πετρελαίου Talos Energy που επικεντρώνεται στον Κόλπο του Μεξικού και η Phillips 66, εταιρεία διύλισης πετρελαίου. Ήδη η Exxon τον Δεκέμβριο αύξησε τις προγραμματισμένες δαπάνες για χαμηλές εκπομπές άνθρακα κατά 15% και περιέγραψε σχέδια για επενδύσεις 17 δισ. δολαρίων στις δραστηριότητές της για χαμηλές εκπομπές άνθρακα έως το τέλος του 2027, περίπου το 10% των συνολικών δαπανών.

Οι αναλυτές αναμένουν ότι η δραστηριότητα θα επιταχυνθεί, τόσο ως ευκαιρία ανάπτυξης όσο και ως ένας τρόπος για τις εταιρείες να κατευνάσουν τις ανησυχίες των επενδυτών για το μέλλον του κλάδου εν μέσω της ώθησης για την απαλλαγή της οικονομίας από τις εκπομπές άνθρακα. Οι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες με σημαντικές φορολογικές υποχρεώσεις θα μπορούσαν επίσης να στηρίξουν την ανάπτυξη της πράσινης ενέργειας αγοράζοντας φορολογικές πιστώσεις καθαρής ενέργειας άλλων ομίλων, οι οποίες είναι πλέον μεταβιβάσιμες στο πλαίσιο του IRA.

Η Credit Suisse εκτίμησε ότι οι "μετασχηματιστικές" φορολογικές πιστώσεις του IRA που καθιστούν ξαφνικά κερδοφόρα πολλά νέα έργα δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα και υδρογόνου χαμηλών εκπομπών θα μπορούσαν να ωθήσουν τις δαπάνες ύψους περίπου 160 δισ. δολαρίων την επόμενη δεκαετία.

Ο νόμος καθόρισε μια φορολογική πίστωση 85 δολαρίων ανά τόνο για το CO₂ που συλλαμβάνεται και αποθηκεύεται μόνιμα στο υπέδαφος, γεγονός που στελέχη και αναλυτές λένε ότι ανοίγει τεράστιες ευκαιρίες για την παγίδευση εκπομπών από βιομηχανικές εγκαταστάσεις. Ακόμα και όταν αντιτάχθηκαν στη νομοθεσία, οι πετρελαϊκές εταιρείες και οι εμπορικοί όμιλοι άσκησαν πιέσεις στον κεντρώο Δημοκρατικό γερουσιαστή της Δυτικής Βιρτζίνια, Τζο Μάντσιν, έναν από τους αρχιτέκτονές της, ώστε να συμπεριληφθούν φορολογικές πιστώσεις για τη δέσμευση του άνθρακα, το υδρογόνο και τα βιοκαύσιμα παράλληλα με τα κίνητρα για την αιολική, την ηλιακή και τη μπαταρία. Το API υποστήριξε τις φορολογικές πιστώσεις για τη δέσμευση άνθρακα.

Δεν έχουν πειστεί όλοι. Οι ακτιβιστές του κλίματος έχουν καταγγείλει την κυβέρνηση Μπάιντεν για την επιδότηση τεχνολογιών όπως η δέσμευση του άνθρακα που υποστηρίζουν ότι είναι δαπανηρές, αναπόδεικτες και προωθούνται από πετρελαϊκούς ομίλους ως σύστημα για να συνεχίσουν να αντλούν ορυκτά καύσιμα.

Ωστόσο, η υπουργός Ενέργειας των ΗΠΑ Τζένιφερ Γκράνχολμ κάλεσε τους παραγωγούς ορυκτών καυσίμων να εκμεταλλευτούν τη νέα κυβερνητική στήριξη για να επαναπροσδιοριστούν ως "πιο διαφορετικές εταιρείες διαχείρισης ενέργειας και άνθρακα".

Η Granholm επιδοκίμασε τα σχέδια της Occidental Petroleum να αναπτύξει την τεχνολογία άμεσης δέσμευσης του αέρα, η οποία απορροφά το CO₂ από την ατμόσφαιρα για να γεμίσει το υπέδαφος, στις πετρελαιοπηγές του δυτικού Τέξας. Η εταιρεία σχεδιάζει να έχει το πρώτο της τέτοιο έργο σε λειτουργία το 2024 και δηλώνει ότι θα δαπανήσει έως και 600 εκατ. δολάρια για αυτό φέτος.

Η άμεση δέσμευση του αέρα, μια πολλά υποσχόμενη αλλά μέχρι στιγμής αναπόδεικτη τεχνολογία διαχείρισης του διοξειδίου του άνθρακα, είναι επιλέξιμη για φορολογική πίστωση έως και 180 δολάρια ανά τόνο στο πλαίσιο του IRA.

Ο επικεφαλής της BP στις ΗΠΑ Dave Lawler δήλωσε στους Financial Times ότι η εταιρεία είναι "πραγματικά ενθουσιασμένη" με τον IRA και ότι ο νόμος για το κλίμα καθιστά τις ΗΠΑ το "πιο προσοδοφόρο" μέρος στον κόσμο για την ανάπτυξη πράσινου υδρογόνου.

Ο βρετανικός παραγωγός πετρελαίου και φυσικού αερίου έκλεισε πρόσφατα συμφωνία ύψους 4,1 δισ. δολαρίων για την Archaea Energy, τα έργα της οποίας συγκεντρώνουν το μεθάνιο που δημιουργείται σε χώρους υγειονομικής ταφής απορριμμάτων. Τον περασμένο μήνα η BP δήλωσε ότι θα δαπανήσει 1,3 δισ. δολάρια για να αποκτήσει την TravelCenters of America, μια αλυσίδα πρατηρίων καυσίμων στις ΗΠΑ, για να ενισχύσει την επιχείρηση φόρτισης EV. Και οι δύο επιχειρήσεις θα επωφεληθούν από τα πράσινα κίνητρα του IRA.

Ο Mike Wirth, διευθύνων σύμβουλος της Chevron, υιοθέτησε μια πιο προσεκτική γραμμή. Δήλωσε στους FT ότι τα φορολογικά κίνητρα είναι "μόνο ένα μέρος του τι χρειάζεται για να χτιστούν αυτές οι επιχειρήσεις" και ότι η μεγάλη εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου του εξακολουθεί να "προχωρά στην πορεία που ακολουθούσαμε πριν από τον IRA".

Ο Wirth δήλωσε ότι ο κλάδος χρειάζεται ακόμη να βελτιώσει τις εκκολαπτόμενες τεχνολογίες, να κατασκευάσει υποδομές, να συμφωνήσει συμφωνίες για νέα έργα και να λάβει κυβερνητικές άδειες, πράγμα που σημαίνει ότι θα χρειαστούν "χρόνια" για να δημιουργηθούν οι νέες επιχειρήσεις.
Παρόλα αυτά, ορισμένοι μικρότεροι παραγωγοί πετρελαίου βλέπουν μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης.

Η Denbury Resources, ένας μικρός παραγωγός πετρελαίου, έχει εδώ και καιρό μια επιχείρηση "ενισχυμένης ανάκτησης πετρελαίου" που χρησιμοποιεί αγωγούς CO₂ για να αντλεί το αέριο σε γερασμένα κοιτάσματα πετρελαίου και να ενισχύει την παραγωγή τους.

Όμως, μετά την ψήφιση του IRA, η κατοχή ενός από τα μεγαλύτερα δίκτυα αγωγών CO₂ στις ΗΠΑ και η τεχνογνωσία στη διαχείριση του αερίου του θερμοκηπίου έθεσε ξαφνικά την εταιρεία σε μια "εντελώς μοναδική θέση", δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Denbury, Chris Kendall.

Η Denbury οραματίζεται τον μετασχηματισμό της σε μεγάλο παίκτη στον τομέα της δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα για να επωφεληθεί από τις νέες φορολογικές πιστώσεις του IRA. Υπερδιπλασιάζει φέτος τις δαπάνες για έργα CCS σε πρώιμο στάδιο σε 150 εκατ. δολάρια.

Ο Kendall πιστεύει ότι η Denbury θα διοχετεύει 50-70 εκατ. τόνους CO₂ ετησίως σε υπόγεια αποθήκη μέχρι το 2030, περισσότερο από τους περίπου 40 εκατ. τόνους που δεσμεύονται και αποθηκεύονται παγκοσμίως κάθε χρόνο.

"Υπάρχουν πολλές εκπομπές της βιομηχανίας που μπορούν τώρα να δεσμευτούν οικονομικά στο πλαίσιο της φορολογικής πίστωσης των 85 δολαρίων ... και η στρατηγική μας είναι να οικοδομήσουμε αυτή την επιχείρηση όσο πιο γρήγορα μπορούμε", δήλωσε ο Κένταλ.

Ν. Παλ.