Μεταφορά Ηλεκτρικών Αυτοκίνητων με Πλοία: Μήπως να Ληφθούν Μέτρα Τώρα Πριν Γίνει Ατύχημα;

Μεταφορά Ηλεκτρικών Αυτοκίνητων με Πλοία: Μήπως να Ληφθούν Μέτρα Τώρα Πριν Γίνει Ατύχημα;
Του Σωτήρη Καμενόπουλου*
Δευ, 23 Ιανουαρίου 2023 - 08:17

Η είδηση της χρονιάς προήλθε από μία ναυτιλιακή εταιρείας της Νορβηγίας. Πιο συγκεκριμένα, η Νορβηγική ναυτιλιακή εταιρεία Havila Kystruten ανακοίνωσε πρόσφατα ότι δεν θα μεταφέρει πια ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αυτοκίνητα υδρογόνου και υβριδικά αυτοκίνητα στα ταξίδια που πραγματοποιεί με τα επιβατικά της πλοία.  Η Havila Kystruten είναι μία εταιρεία σαν 

αυτές που πραγματοποιούν χιλιάδες δρομολόγια στα Ελληνικά νησιά συμπεριλαμβανομένης της Κρήτης μεταφέροντας επιβάτες και αυτοκίνητα.

Aς προσπαθήσουμε να δούμε αυτήν την είδηση από την πλευρά μίας νησιωτικής χώρας όπως η Ελλάδα.

Καταρχάς, αναρωτιέται κανείς εάν αυτή η πρακτική της Νορβηγικής εταιρείας ακολουθηθεί και από άλλες ναυτιλιακές εταιρείες. Θα το διακινδυνεύσουν; Θα αναλάβουν το ρίσκο να μεταφέρουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Επίσης, τι θα πράξουν από εδώ και στο εξής οι ασφαλιστικές εταιρείες οι οποίες ασφαλίζουν τα επιβατικά πλοία; Εάν θελήσει κανείς να μεταφέρει μπαταρίες λιθίου θα διαπιστώσει ότι οι διεθνείς και κρατικοί κανονισμοί είναι εξαιρετικά αυστηροί καθώς οι μπαταρίες λιθίου αντιμετωπίζονται ως επικίνδυνα υλικά ή προϊόντα (Hazardous Materials ή Hazardous Goods). Μία πυρκαγιά ηλεκτρικού αυτοκινήτου άπαξ και ξεκινήσει, δεν σταματά. Οι πυροσβέστες, σε ανοικτό περιβάλλον, απλώς κάθονται και την παρακολουθούν από μακριά απομακρύνοντας τον κόσμο λόγω της τοξικής ατμόσφαιρας που δημιουργείται. Απαγορεύεεται να ρίξουν νερό ή αφρό σε μία τέςτοια πυρκαγιά καθώς τότε θα δημιουργηθεί έκρηξη. Το λίθιο δεν αγαπά ούτε το νερό ούτε τον αφρό. Για το λίθιο και την αποθήκευσή του, αναφέρει ο ILΟ: «Separated from strong oxidants, acids, halons and other incompatible materials» (εδώ). Οι συνθήκες στο γκαράζ ενός πλοίου αν ξεκινήσει μία τέτοια πυρκαγιά θα είναι τραγικές: η πυρκαγιά δεν σβήνει.

Θα εμπλακεί το Ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας; Η Ελλάδα στηρίζεται στη ναυτιλία. Θα δώσει το Ελληνικό Υπουργείο Ναυτιλίας ικανές απαντήσεις στον φόβο που μπορεί να δημιουργηθεί; Π.χ. τι θα συμβεί τα καλοκαίρια με τις υψηλές θερμοκρασίες που αναπτύσσονται στα γκαράζ των επιβατικών  πλοίων στα οποία θα υπάρχουν 3, 4, 5, και 50 ηλεκτρικά αυτοκίνητα; Άλλο ερώτημα: πως μεταφέρονται στα νησιά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία προορίζονται στα σημεία πώλησής τους ή/και στις ενοικιαστικές εταιρείες των νησιών; Με τα επιβατικά πλοία μαζί με επιβάτες; Υπάρχει κίνδυνος για τους επιβάτες; Αν ναι, πόσο μεγάλος είναι; Και το πιο σημαντικό: είναι διαχειρίσιμος αυτός ο κίνδυνος; Αν όχι, τι πρέπει να γίνει; Μήπως να απαγορευθεί η μεταφορά των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέχρι να βρεθεί ικανοποιητική τεχνική λύση σε Ευρωπαϊκό ή/και παγκόσμιο επίπεδο; Κάθε άλλη απόφαση, αντίθετη με την προηγούμενη πρόταση, θα πρέπει να τεκμηριωθεί πολύ δυνατά, με τεχνικά επιχειρήματα και όχι με νομικές ντρίπλες, ειδάλλως θα υπάρχουν τεράστιες ποινικές ευθύνες σε περίπτωση δυστυχήματος.

(Το ενδιαφέρον είναι ότι οι πράσινοι πιέζουν για τη δημιουργία ηλεκτρικών φορτηγών. Φαντασθείτε πολλαπλάσιες ποσότητες λιθίου στα φορτηγά. Τι θα συμβεί όταν αυτά τα φορτηγά μεταφέρουν με πλοίο ro-ro ή ro-pax επικίνδυνα υλικά (hazardous materials) τα οποία είναι μη-συμβατά (incompatible hazardous materials) με τις μπαταρίες λιθίου του φορτηγού; Αυτό το γκαράζ θα είναι θερμοκήπιο κινδύνου).

Επίσης, μη ξεχνάμε και τον ανθρώπινο παράγοντα, βασικό συστατικό σε κάθε ατύχημα: ποιος εγγυάται ότι ο Χ οδηγός θα έχει πραγματοποιήσει το απαραίτητο service στο ηλεκτρικό του αυτοκίνητο ώστε να μην προκληθεί κάποιο βραχυκύκλωμα/βλάβη εν πλω; Η ασφάλεια των χιλιάδων επιβατών θα πρέπει είναι το Α και το Ω στην Ελληνική επιβατική ναυτιλία. Σωστά; Χρειάζονται απαντήσεις. Ποιος θα αναλάβει τις ευθύνες τυχόν δυστυχημάτων; Ποιος θα εγγυάται την πυρασφάλεια των επιβατών; Τα πολιτικά πρόσωπα ή οι αξιωματούχοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής; Ή μήπως οι διάφορες περιβαλλοντικές-οικολογικές ΜΚΟ οι οποίες πίεζαν προς την παρανοϊκή απόφαση της ΕΕ να απαγορεύσει την παραγωγή συμβατικών αυτοκινήτων το 2035 (σε 12 χρόνια); Το Qatargate μας κατέδειξε πως συμπεριφέρονται ορισμένες ΜΚΟ…Το σίγουρο είναι ότι τα νομικά τμήματα των Ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών θα πρέπει να ασχοληθούν εμπεριστατωμένα. Δεν γίνεται οι επιβάτες να κάνουν το σταυρό τους όταν ταξιδεύουν. Το παραμικρό ατύχημα θα έχει τεράστιες αρνητικές επιπτώσεις στην αξιοπιστία της ναυτιλίας μας.

Όλα αυτά τα τεχνικά θέματα έπρεπε να είχαν επιλυθεί πολύ πριν προβεί η ΕΕ στην αδιανόητα βιαστική-δυστοπική απόφαση να απαγορεύσει την παραγωγή συμβατικών αυτοκινήτων το 2035. Χωρίς καν να διαθέτει μάλιστα τις πρώτες ύλες ώστε να ανταποκριθεί στη ζήτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (εδώ).

Έχουν αντιληφθεί ορισμένοι ότι μπορεί να καταρρεύσει ο τουρισμός και η κοινωνική ζωή στις νησιωτικές περιοχές της ΕΕ; Αντιλαμβάνονται οι αξιωματούχοι της ΕΕ τον Ασκό του Αιόλου που ανοίγει με τις ανόητες αποφάσεις τους ειδικά για τις τουριστικές-νησιωτικές περιοχές;

 

* Ο Δρ. Σωτήρης Ν. Καμενόπουλος, είναι κάτοχος Διδακτορικού Διπλώματος από τη Σχολή Μηχανικών Ορυκτών Πόρων του Πολυτεχνείου Κρήτης