Κατακόρυφη αύξηση του κόστους μεταφοράς ρωσικού πετρελαίου με προορισμό ασιατικές χώρες, καταγράφουν ναυλομεσιτικοί οίκοι

Ημερομηνία-«σταθμός» η 5η Δεκεμβρίου 2022, όταν και τίθεται σε εφαρμογή η απόφαση της Ε.Ε να σταματήσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, ως μέρος των κυρώσεων για την εισβολή στην Ουκρανία.

Μέχρι αργά χθες το βράδυ δεν είχαν καθοριστεί οι λεπτομέρειες για την εξαίρεση που θα έδινε τη δυνατότητα σε ευρωπαϊκά δεξαμενόπλοια να μεταφέρουν ρωσικό αργό σε χώρες που δεν έχουν επιβάλει κυρώσεις. Οι ευρωπαϊκές χώρες έχουν συμφωνήσει στην εξαίρεση, αλλά όχι και στο ύψος του πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου. Ωστόσο, η διαπραγμάτευση σήμερα γίνεται για να φτάσει το πλαφόν στα 60 δολάρια το βαρέλι.

Ανεξάρτητα με τη συμφωνία των Ευρωπαίων για το πλαφόν, οι ναύλοι για θαλάσσια μεταφορά αργού από τη Βαλτική Θάλασσα στην Ινδία για ταξίδια μετά τις 5 Δεκεμβρίου φτάνει περίπου στα 20 δολάρια το βαρέλι ή 15 εκατ. δολάρια. Οι τιμές αυτές δείχνουν αύξηση, σύμφωνα με ναυλομεσιτικές πηγές που επικαλείται το Bloomberg, περίπου 50% σε σχέση με τις τωρινές.

Το άλμα στο κόστος αντανακλά τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι προμηθευτές για το ρωσικό αργό, εν όψει της προθεσμίας της 5ης Δεκεμβρίου, όταν η Ε.Ε. θα σταματήσει τη μεταφορά των ρωσικών καυσίμων. Τα λιγότερα διαθέσιμα πλοία και η ανάγκη να αλλάξει ρότα το ρωσικό πετρέλαιο και να «μετατοπιστεί» από τους παραδοσιακούς αγοραστές στην Ευρώπη σε νέους πελάτες στην Ασία και τη Μέση Ανατολή θα κρατήσουν σε υψηλότατα επίπεδα τους ναύλους για αρκετό διάστημα ακόμη.

Η παγκόσμια ναυτιλιακή βιομηχανία περιμένει επίσης τις λεπτομέρειες για το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου που έχουν προτείνει οι 7 ισχυρότερες οικονομίες του πλανήτη (G7) και που θα μπορούσε ουσιαστικά να εξαιρέσει από τις ευρωπαϊκές κυρώσεις φορτία, που θα σέβονται το όριο στην τιμή. Σύμφωνα με πληροφορίες του Bloomberg τα 27 κράτη-μέλη της Ε.Ε. είναι κοντά σε συμφωνία για καθορισμό του πλαφόν στα 60 δολάρια το βαρέλι. Η Ρωσία από την πλευρά της έχει διαμηνύσει πως θα σταματήσει να πουλάει πετρέλαιο και φυσικό αέριο σε όσες χώρες συμμετάσχουν στο πλαφόν.

Όπως αναφέρει το ρεπορτάζ του αμερικανικού ειδησεογραφικού δικτύου, η απουσία σαφήνειας στις κυρώσεις και τις εξαιρέσεις τους έχει ανοίξει τον δρόμο σε έναν αποκαλούμενο «σκοτεινό στόλο», δηλαδή τάνκερ που είναι διατεθειμένα να διακινήσουν το ρωσικό αργό. Τα περισσότερα είναι μεγάλης ηλικίας και έχουν ιστορικό συναλλαγών με καθεστώτα που βαρύνονται από κυρώσεις, όπως το Ιράν.

Η άλλη εικόνα της αγοράς

Η εικόνα δεν είναι για όλη την αγορά όμοια. Traders και αναλυτές ανησυχούν, τουλάχιστον για τα πλοία που θα μείνουν εκτός μεταφοράς ρωσικού αργού, για ενδεχόμενη μειωμένη ζήτηση και παράλληλη υπερπροσφορά χωρητικότητας τους επόμενους μήνες. Μετά από συνεχόμενους δυνατούς μήνες, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης αργού φλερτάρουν με χαμηλά έτους, καθώς η Κίνα επιβάλλει νέα lockdowns για τον Covid-19, ενώ οι κεντρικές τράπεζες αυξάνουν τα επιτόκια για να καταπολεμήσουν τον πληθωρισμό. Στην κορυφή του ενδιαφέροντος είναι και οι συζητήσεις που θα διεξαχθούν την Κυριακή μεταξύ του ΟΠΕΚ+, με τις πληροφορίες να αναφέρουν πιθανή αύξηση της παραγωγής έως και 500.000 την ημέρα για να αντιμετωπιστεί οποιαδήποτε απώλεια από το ρωσικό αργό. Μια αύξηση που μέχρι τώρα έχει αρνηθεί κατηγορηματικά η Σαουδική Αραβία. Η συνάντηση θα πραγματοποιηθεί μόλις μία ημέρα πριν τεθούν σε ισχύ οι ευρωπαϊκές κυρώσεις.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")