Η χθεσινοβραδινή ανακοίνωση της Ουγγρικής εταιρείας πετρελαίων MOL ότι διευθέτησε το θέμα της εκκρεμούσας πληρωμής προς την Ουκρανική UkrTransNafta, εκ μέρους της Ρωσικής εταιρείας διαχείρισης αγωγών Transneft, θέτει προσωρινά τέλος στην αγωνία της αγοράς για την αποκατάσταση της μεταφοράς πετρελαίου από την Ρωσία προς την Κεντρική Ευρώπη μέσω του συστήματος αγωγών Ντρούζμπα (βλέπε χάρτη). Ως γνωστό η ροή Ρωσικού πετρελαίου προς την Ουγγαρία, Τσεχία και Σλοβακία, τα διυλιστήρια των οποίων τροφοδοτούνται με αργό αποκλειστικά μέσω του εν λόγω αγωγού, σταμάτησε πλήρως πριν επτά (7) ημέρες. Ως γνωστό η τροφοδοσία του αγωγού Ντρούζμπα σταμάτησε αίφνης με αποκλειστική απόφαση

 

της Ουκρανικής εταιρείας μεταφοράς πετρελαίου UkrTransNafta , μέσω του συστήματος της οποίας διέρχεται το πετρέλαιο που κατευθύνεται στις άνω χώρες, μετά την αδυναμία της Transneft να καταβάλει προκαταβολικά το συμφωνηθέν μηνιαίο μίσθωμα $ 15 εκατ. ως transit fee στην λόγω εταιρεία.

Παρά το γεγονός ότι ευρίσκονται σε ισχύ τραπεζικές κυρώσεις της ΕΕ κατά της Ρωσίας υπάρχει σαφής και μόνιμη εξαίρεση στη περίπτωση πληρωμών για εισαγωγές Ρωσικού αργού και προϊόντων ιδιαίτερα στην περίπτωση των ανωτέρω κέντρο ευρωπαϊκών χωρών. Να θυμίσουμε ότι όλες οι υπόλοιπες χώρες στην ΕΕ που προμηθεύονται Ρωσικό πετρέλαιο δια θαλασσής θα πρέπει μέχρι τον Φεβρουάριο 2023 να έχουν τερματίσει πλήρως τις οποίες δοσοληψίες τους με την Μόσχα.

Και ενώ μέχρι σήμερα δεν είχαν παρατηρηθεί προβλήματα στις πληρωμές Ρωσικών ενεργειακών εταιρειών προς αντίστοιχες Ευρωπαϊκές, συμπεριλαμβανομένων και Ουκρανικών - παρά την σουρεαλιστική εικόνα που αντιπροσωπεύει μια τέτοια συνδιαλλαγή- φαίνεται ότι τα αρμόδια όργανα της ΕΕ έχουν από 1/8 θέσει σε ισχύ νέο πλέον αυστηρό καθεστώς αναφορικά με εξερχόμενες πληρωμές από Ρωσικές εταιρείες προς ευρωπαϊκές. Σύμφωνα πάντως με χθεσινά δημοσιεύματα ξένων μέσων και παρά τα εύλογα ερωτήματα που έχουν ανακύψει η ΕΕ δεν έχει μπορέσει μέχρι στιγμής να δώσει τις απαιτούμενες εξηγήσεις και να ενημερώσει για το τι ακριβώς συνέβη και εάν ισχύουν πράγματι νέες και πλέον αυστηρές κυρώσεις.

Μη δυνάμενη να περιμένει άλλο να διεκπεραιωθεί η πληρωμή μέσω του προβληματικού πλέον ( λόγω των απέραντων και διαρκώς διευρυνόμενων Αμερικανικών και Ευρωπαϊκών κυρώσεων ) Ευρωπαϊκού τραπεζικού συστήματος, η άμεσα πληττόμενη Ουγγρική MOL αποφάσισε να πάρει την κατάσταση στα χέρια της και προχώρησε η ίδια, αν και δεν όφειλε, στην καταβολή του οφειλόμενου ποσού από την Transneft προς την UkrTransNafta. ( σημειωτέον ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η Ουκρανία δημιουργεί τέτοιου είδους προβλήματα σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αρκεί να θυμίσουμε το 2006 και 2009 όταν σταμάτησε την ροή Ρωσικού αερίου προς την Ευρώπη)

Μετά την εν λόγω πληρωμή, και σύμφωνα με παράγοντες της Ευρωπαϊκής πετρελαϊκής αγοράς, η εκτίμηση είναι ότι μέχρι σήμερα το βράδυ θα έχει αποκατασταθεί η ροή αργού μέσω του συστήματος αγωγών Ντρούζμπα. Εκπρόσωπος της UkrTransNafta επιβεβαίωσε εξ άλλου ότι τα χρήματα είχαν πιστωθεί στον λογαριασμό της εταιρείας και ότι αυτή ετοιμαζόταν να επανεκκινήσει τα αντλιοστάσια. Ας σημειωθεί ότι μέσω του Ντρούζμπα η Ουγγαρία, η Τσεχία και η Σλοβακία εισήγαγαν συνολικά (μέσος όρος Α εξαμήνου 2022) 318.000 βαρέλια αργού την ημέρα, αρκετά περισσότερο από την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι όταν οι εισαγωγές έφθασαν τα 246.000 βαρ/ημέρα.

Παρά το γεγονός ότι τόσο η MOL όσο και οι άλλες πετρελαϊκές της περιοχής, η ORLEN της Τσεχίας και TransPetrol της Σλοβακίας, διαθέτουν επαρκή αποθέματα που τους επιτρέπουν να συνεχίσουν την λειτουργία τους για αρκετές ημέρες, μια αιφνιδιαστική παύση στην τροφοδοσία από μη τεχνικά αίτια δημιουργεί μεγάλη αναστάτωση στην περιφερειακή αγορά ενέργειας και όχι μόνο. Σε μια «στριμωγμένη» από πλευράς προμήθειας παγκόσμιο αγορά πετρελαίου η οιαδήποτε διακοπή στην τροφοδοσία οξύνει τις αντιδράσεις των traders και οδηγεί τις τιμές προς τα άνω.

Ενδεικτική είναι η πορεία των τιμών του αργού στα διεθνή χρηματιστήρια εμπορευμάτων όπου το Brent, το διεθνές benchmark, ανατιμήθηκε κατά $ 4 το βαρέλι το τελευταίο 24ώρο έχοντας φθάσει τα $ 98.08 στο ICE του Λονδίνου, ενώ η Αμερικανική ποικιλία WTI έχει και αυτή ανέβει ισόποσα και διαπραγματεύετο στα $92.68 το βαρέλι στο NYMEX της Ν. Υόρκης.

Να σημειωθεί ότι οι διεθνείς τιμές πετρελαίου έχουν υποχωρήσει αισθητά τους τελευταίους δυο μήνες από το επίπεδο των $ 120 το βαρέλι που ήσαν στα τέλη Μαΐου με αρχές Ιουνίου. Οι φόβοι για επιβράδυνση της παγκόσμιας οικονομικής δραστηριότητας και διαφαινόμενη μείωση της κατανάλωσης στις ανεπτυγμένες οικονομίες λόγω υψηλών τιμών, έχουν οδηγήσει τις αγορές σε καθοδικές συμπεριφορές.