Ευρύ πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου της μέχρι το 2030, με δεξαμενόπλοια που θα διαθέτουν περαιτέρω «πράσινες» τεχνολογίες, σχεδιάζει η Tsakos Energy Navigation (ΤΕΝ)

Όπως αποκάλυψε ο δρ. Νίκος Τσάκος, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εισηγμένης στο αμερικανικό χρηματιστήριο ΤΕΝ, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης των επενδυτών σε διαδικτυακή παρουσίαση της εταιρείας από την Capitalink: «Στόχος μας είναι μέχρι το 2030 να έχουμε την πλειοψηφία του στόλου μας με ακόμα πιο πράσινες τεχνολογίες. Και σήμερα η μόνη τέτοια τεχνολογία που υπάρχει είναι του διπλού καυσίμου».

Υπογράμμισε χαρακτηριστικά ότι η εταιρεία, που δραστηριοποιείται στα δεξαμενόπλοια, και αυτή την περίοδο έχει 71 πλοία στη θάλασσα, ναυπηγεί πλοία, όταν έχουν εξασφαλισμένα χρονοναυλοσύμφωνα από μεγάλους ναυλωτές.

Ήδη, υπογράμμισε, η ΤΕΝ έχει πουλήσει 10 από τα δεξαμενόπλοιά της τους τελευταίους πέντε μήνες και έχει επενδύσει σε αντίστοιχο αριθμό νέων πλοίων. Μάλιστα, η εταιρεία προχώρησε σε παραγγελία για μέχρι έξι δεξαμενόπλοια aframax διπλού καυσίμου μέσα στο 2021 (θα μπορεί να χρησιμοποιεί και υγροποιημένο φυσικό αέριο ως καύσιμο).

Μάλιστα, όπως σημείωσε προς το τέλος της συζήτησης ο κ. Γιώργος Σαρόγλου, chief operating officer της εταιρείας, η ΤΕΝ δεν αγοράζει πλοία, ναυπηγεί σύμφωνα με τις ανάγκες των πελατών της (oil majors).

Τα LNG carriers

Όσον αφορά τον τομέα των LNG carriers, με αφορμή την παραλαβή και του νεότευκτου «Tenergy», στο οποίο η εταιρεία σήκωσε ελληνική σημαία, ο κ. Τσάκος σημείωσε ότι η ΤΕΝ ήταν μία από τις πρώτες εταιρείες που έκανε άνοιγμα στα LNG το 2007. Ο λόγος, συμπλήρωσε, που δεν προχώρησε σε μεγαλύτερη επέκταση ήταν το γεγονός ότι η τεχνολογία στα πλοία αυτά αλλάζει πολύ γρήγορα. «Πιο γρήγορα από όσο αλλάζουν τα κινητά τηλέφωνα», σημείωσε χαρακτηριστικά. Απατώντας σε ερώτηση για το ενδεχόμενο νέων επενδύσεων σε LNG carriers, ο κ. Τσάκος ανέφερε: «Η σύντομη απάντηση είναι ναι… θα επεκταθούμε περαιτέρω σε αυτόν τον τομέα, και μπορεί να μας δείτε με κάποιες νέες παραγγελίες αν οι συνθήκες της αγοράς το επιτρέψουν».

Η αγορά

Σύμφωνα με την εκτίμηση του Νίκου Τσάκου, τα «χειρότερα» για την αγορά δεξαμενόπλοιων έχουν περάσει και ευελπιστεί από εδώ και στο εξής να έχουμε ένα πιο υγιές περιβάλλον για όλους, και φυσικά και για την αγορά δεξαμενόπλοιων.

Μάλιστα τόνισε ότι η εταιρεία, από την ίδρυσή της, όταν ξεκίνησε το 1993 με τέσσερα δεξαμενόπλοια, αντιμετώπισε με επιτυχία τέσσερις κρίσεις, από τις οποίες βγήκε ενισχυμένη.

Στο ερώτημα γιατί η εταιρεία έχει αυξήσει τον αριθμό των ναυλοσυμφώνων με profit sharing, σημείωσε ότι αυτό γίνεται διότι αναμένουν άνοδο της αγοράς. Τόνισε ότι σε κάθε περίπτωση η εταιρεία έχει αναπτύξει ένα μοντέλο ναυλώσεων που της επιτρέπει να καλύπτει τα έξοδά της στην κακή αγορά, και να κερδίζει όταν η αγορά ανεβαίνει. Μάλιστα σημείωσε ότι η ΤΕΝ πέτυχε να μειώσει τον δανεισμό της τα τελευταία χρόνια κατά 400 εκατ. δολάρια και να έχει πετύχει ένα leverage ακόμα και κάτω από 50%, σε μια περίοδο που η αγορά δεν είναι καλή.

Υπογράμμισε δε ότι η ΤΕΝ έχει συμβασιοποιημένα μίνιμουμ έσοδα 1 δισ. δολαρίων για τα επόμενα χρόνια, ανεξάρτητα από το γεγονός ότι το 2021 ήταν μια από τις χειρότερες χρονιές για τα δεξαμενόπλοια (σε αντίθεση με τα containerships και τα bulk carriers που πέτυχαν πολύ υψηλές αποδόσεις).

Οι συνθήκες της αγοράς δε, σύμφωνα με τον Χάρη Κοσμάτο, διευθυντή εταιρικής ανάπτυξης της ΤΕΝ, είναι ευνοϊκές και σε ό,τι αφορά το εσωτερικό της αγοράς δεξαμενόπλοιων, αφού και το orderbook είναι σε ιστορικά χαμηλά, αλλά και με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς που έρχονται μέχρι το 2025, εκτιμούν ότι θα αυξηθεί περαιτέρω η δραστηριότητα της ανακύκλωσης στα δεξαμενόπλοια.

Το «Tenergy»

Το νεότευκτο LNG carrier «Tenergy» (χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων), που παρέλαβε η ΤΕΝ, είναι ναυλωμένο για περίοδο τουλάχιστον πέντε ετών και αναμένεται να συνεισφέρει με ελάχιστα έσοδα ύψους 100 εκατ. δολαρίων. «Είμαστε ενθουσιασμένοι που συνεχίζουμε να επεκτείνουμε την παρουσία μας στην υπό διαρκή ανάπτυξη αγορά του LNG, με την παράδοση και τη ναύλωση αυτού του τελευταίας τεχνολογίας και περιβαλλοντικά φιλικού πλοίου» σχολίασε ο COO της TEN, Γιώργος Σαρόγλου. «Οι προοπτικές ανάπτυξης της ΤΕΝ και οι ταμειακές ροές, με ελάχιστη συσσώρευση εσόδων άνω του 1 δισ. δολαρίων και πρόσθετες ανοδικές δυνατότητες, δίνουν την ευκαιρία στη διοίκηση να επιδιώξει αναπτυξιακή στρατηγική και να διαφοροποιήσει περαιτέρω το αποτύπωμα της εταιρείας στον ευρύτερο ενεργειακό χώρο» κατέληξε.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")