Μπορεί ο σαουδαραβικός πετρελαϊκός όμιλος της Saudi Aramco να είναι ο μεγαλύτερος στον κλάδο σε παγκόσμια κλίμακα, αλλά δεν πέρασε αβρόχοις ποσίν την πανδημία – εξ ου και δέχθηκε πλήγματα από την καταβύθιση της ζήτησης για αργό, όπως συνέβη και με κάθε πετρελαιοβιομηχανία.  Εντούτοις, όπως ανακοίνωσε ο διευθύνων σύμβουλός της, Αμίν Νάσερ, η εταιρεία του σκοπεύει να «επεκτείνει και να εντείνει» τη συνεργασία της με την Κίνα για έρευνα

σε τομείς, όπως η παραγωγή υδρογόνου και αμμωνίας από φυσικό αέριο. Αναφορικά τώρα με την οικονομική επίδοση της Aramco, αυτή είχε κάμψη των καθαρών κερδών της κατά 44,4% το 2020 στα 49 δισ. δολάρια, εξ ου και δεσμεύθηκε φέτος να περιστείλει σε μεγάλο βαθμό τις δαπάνες της, όπως αναφέρει το CNN. Αν και αρχικά σχεδίαζε να επενδύσει περί τα 40-45 δισ. δολάρια σε κεφαλαιακές δαπάνες, σήμερα τα αναθεωρεί στα 35 δισ. δολάρια. Αυτό, όμως, δεν φαίνεται καθόλου να την πτοεί για το μέλλον. Διατήρησε ανέπαφο το μέρισμά της στα 75 δισ. δολάρια, ενώ, εκ παραλλήλου, προβλέπει πως τα επίπεδα παραγωγής πετρελαίου θα επανέλθουν στα προ πανδημίας επίπεδα έως την εκπνοή του έτους.

Μιλώντας στο Φόρουμ για την Ανάπτυξη της Κίνας στο Πεκίνο, ο Αμίν Νάσερ, τόνισε ότι ενδιαφέρεται η εταιρεία του να συνεργαστεί με την Κίνα για το μπλε υδρογόνο και την αμμωνία, τα συνθετικά καύσιμα και τη χρήση και αποθήκευση της δέσμευσης αερίων ρύπων. «Ολα αυτά είναι απαραίτητα για την επίτευξη των μακροπρόθεσμων φιλόδοξων στόχων μας για μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα», είπε. Επιπλέον, η Aramco αυξάνει τις δυνητικές επενδύσεις της σε κινεζικά έργα παρά τους περιορισμούς δαπανών που προκύπτουν από μία περίοδο χαμηλών τιμών του πετρελαίου ως αποτέλεσμα της πανδημίας του κορωνοϊού. «Βλέπουμε ευκαιρίες για περαιτέρω επενδύσεις σε ολοκληρωμένα έργα διύλισης, μεταφοράς και διανομής καυσίμων για την κάλυψη των αναγκών της Κίνας για βαριές μεταφορές και χημικά, καθώς και λιπαντικά και μη μεταλλικά υλικά», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Saudi Aramco. Η Κίνα είναι ο μεγαλύτερος παραγωγός υδρογόνου στον κόσμο, αν και σήμερα χρησιμοποιεί ορυκτά καύσιμα για το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής αυτής. 

Εχοντας ως κίνητρο τον εθνικό στόχο για να μηδενίσει τις εκπομπές αερίων ρύπων έως το 2060, ενεργειακοί κολοσσοί της Κίνας, όπως οι China Petroleum & Chemical Corp.και η Sinopec, επεξεργάζονται τη μετάβασή τους αφενός στο μπλε υδρογόνο –μια διαδικασία κατά την οποία το περισσότερο διοξείδιο του άνθρακα δεσμεύεται και αποθηκεύεται– αφετέρου στο πράσινο υδρογόνο, το οποίο παρέχει οξυγόνο ως υποπροϊόν. Επιπροσθέτως, ειδικά η Sinopec σχεδιάζει να εγκαταστήσει 1.000 σταθμούς ανεφοδιασμού υδρογόνου έως το 2025, από τους περίπου 27 πιλοτικούς σταθμούς στα τέλη του περασμένου έτους, διότι η συγκεκριμένη εταιρεία και άλλοι όμιλοι παραγωγής υδρογόνου ενδιαφέρονται να εξασφαλίσουν μερίδιο αγοράς από τη χρήση του εν λόγω καυσίμου στις μεταφορές.  

Αναφερόμενος στα ίδια έργα της Saudi Aramco, ο Αμίν Νάσερ δήλωσε, τέλος, σε τηλεδιάσκεψη με δημοσιογράφους την Κυριακή, ότι το διυλιστήριο της Γιαζάν βρίσκεται σε λειτουργία. Το δε προγραμματισμένο εργοστάσιο επεξεργασίας αργού πετρελαίου 400.000 βαρελιών την ημέρα στην ακτή της Νότιας Ερυθράς Θάλασσας της Σαουδικής Αραβίας αναμένεται να ξεκινήσει να λειτουργεί με το ήμισυ περίπου της παραγωγικής ικανότητάς του, αφότου ολοκληρωθεί η λήψη αργού το πρώτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους – τα σχετικά είχε αναφέρει η Saudi Aramco τον Αύγουστο του 2020.

kathimerini.gr