το 2028. Οι υφιστάμενοί του, βασιλικότεροι του βασιλέως, το 2028 το έκαναν 2023! Η Γερμανία, που δεν χρειάζεται να αποδείξει περιβαλλοντική ευαισθησία, απολιγνιτοποιεί μέχρι το 2038. Εμείς μέχρι το 2023! Ποιος θα καλύψει το κενό που θα δημιουργηθεί; Οι ιδιώτες πάροχοι προφανώς που θα τρίβουν τα χέρια τους. Τα «βιαστικά» σε μεγάλα ζητήματα όπως είναι ό,τι σχετίζεται με την ενέργεια (αλλά και τα μεγάλα έργα - θυμίζω τον σταθμό Βενιζέλου του μετρό Θεσσαλονίκης) δεν είναι δείγμα αποφασιστικότητας αλλά απειρίας και κακών συναναστροφών.
Ο αρμόδιος υπουργός μάς άφησε να καταλάβουμε ότι το κόστος των υψηλών εισφορών CO2 βούλιαζαν τη ΔΕΗ και συνεπώς την οικονομία. Δεν είναι ακριβώς έτσι. Η αλήθεια είναι ότι στις ρυπογόνες επιχειρήσεις, όπως η ΔΕΗ, επιβάλλεται εισφορά CO2 που είναι ισχυρό κίνητρο μείωσης των ρύπων που προκαλούν. Η εισφορά όμως πληρώνεται από τη ΔΕΗ, αλλά εισπράττεται από το Δημόσιο. Συνολικά δηλαδή είναι εθνικά αδιάφορη. Βγαίνει από τη μια τσέπη και μπαίνει στην άλλη. Αν στο μέλλον η ΔΕΗ γίνει καθαρή, το Δημόσιο θα στερηθεί των εσόδων που σήμερα έχει από τα πρόστιμα CO2. Με δεδομένο ότι το Δημόσιο είναι αχόρταγο, μην απορήσετε αν η Εφορία δεν επιβάλλει στο μέλλον φόρο για να υποκαταστήσει τα έσοδα που θα χάσει από τα πρόστιμα CO2.
Το κεντρικό ερώτημα/απορία που θέλει υπεύθυνη και μετρήσιμη απάντηση είναι αν η εσπευσμένη απολιγνιτοποίηση ενισχύει την ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας απέναντι στην οικονομία της ευρωζώνης. Η εσπευσμένη απολιγνιτοποίηση βοηθάει ώστε να γίνουμε ανταγωνιστικότεροι από τους Γερμανούς ή μεγαλώνει το μεταξύ μας χάσμα;
Μας ενδιαφέρει πολύ η ανταγωνιστικότητα της οικονομίας διότι αυτή θα κοιτάξουν οι ξένοι επενδυτές. Από αυτούς εξαρτάται η μελλοντική ευημερία και ασφάλειά μας.
*Ο Στέφανος Μάνος είναι πρώην υπουργός