"Είναι το Λίθιο, Η-Λίθιε" - Η Μαυρίλα Πίσω Από τις "Καθαρές" Ανεμογεννήτριες

του Σωτήρη Καμενόπουλου
Σαβ, 28 Σεπτεμβρίου 2019 - 13:03

Αφορμή για το σημερινό άρθρο αποτελεί η διαμάχη που ξέσπασε μεταξύ της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ σχετική με μία συζήτηση στο Ευρωκοινοβούλιο για θέματα περιβαλλοντικής προστασίας. Η συζήτηση στο Ευρωκοινοβούλιο αφορά τις πυρκαγιές στον Αμαζόνιο. Ο ΣΥΡΙΖΑ κατηγόρησε τους ευρωβουλευτές της ΝΔ γιατί δεν υπερψήφισαν τη διαδικαστική πρόταση της Ευρωπαϊκής Αριστεράς για συζήτηση στην Ευρωκοινοβούλιο αποκλειστικά του θέματος του Αμαζονίου

Η ΝΔ –και το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα– πρότεινε να διεξαχθεί συζήτηση όχι μόνο για τoν Αμαζόνιο, αλλά συνολικά για τις παγκόσμιες δασικές πυρκαγιές. Υπόψιν, το τροπικό δάσος του Αμαζονίου εκτείνεται σε επτά χώρες: Κολομβία, Περού, Ισημερινό, Βολιβία, Σουρινάμ, Βραζιλία και Γουϊάνα.

Καταρχήν, ας ευχηθούμε να μη συνδεθεί το θέμα των δασικών πυρκαγιών –ειδικά του Αμαζονίου– με την αναπόδεικτη θεωρία της ανθρωπογενούς αλλαγής του κλίματος. Αυτό αναφέρεται καθώς έχει ξεκάθαρα διευκρινισθεί ότι η γενεσιουργός αιτία των πυρκαγιών αυτών δεν είναι η αλλαγή του κλίματος, αλλά οι αγρότες (περίπτωση του Αμαζονίου) και οι κεραυνοί (περίπτωση Σιβηρίας).

Παρόλα αυτά, εδώ και αρκετούς μήνες πραγματοποιούταν μία παγκόσμια οικολογική σπέκουλα η οποία εμμέσως και ομιχλωδώς ενέπλεκε την αναπόδεικτη θεωρία της αλλαγής του κλίματος. Τί απομένει στο τέλος της ημέρας στο μυαλό των μη-ενημερωμένων αναγνωστών; Ότι τελικώς φταίει η Κλιματική Αλλαγή. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργείται παγκοσμίως μία εύπλαστη μάζα πολιτών οι οποίοι όταν έρθει η κατάλληλη στιγμή θα συνηγορήσουν χωρίς ιδιαίτερες αντιρρήσεις π.χ στη χρήση των ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων.

Τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, πέραν των σπάνιων γαιών (τις οποίες ελέγχει 100% η Κίνα, συνεπώς, θα ελέγχει και την αγορά τους) περιέχουν και λίθιο. Το λίθιο χρησιμοποιείται στις επαναφορτιζόμενες μπαταρίες. Για όσους δεν το γνωρίζουν λοιπόν, εδώ και πολύ καιρό υφίσταται μία διαμάχη για το κατά πόσο αποτελεί πράσινη πρακτική η χρήση του λιθίου στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, καθώς οι εξορύξεις του λιθίου καταστρέφουν το περιβάλλον. Ως παράδειγμα, αναφέρεται ηλεκτροκίνητο αυτοκίνητο γνωστής μάρκας, το οποίο περιέχει 12 κιλά λιθίου. Τα μεγαλύτερα αποθέματα λιθίου βρίσκονται στη Λατινική Αμερική.

Η διαμάχη αφορά την καταστροφή, η οποία υφίσταται το περιβάλλον από τις εξορύξεις του λιθίου. Για ορισμένους η λύση αυτή δεν είναι πράσινη. Δεν είναι καν λύση. Λεπτομέρεια: πριν λίγες ημέρες γνωστή εταιρεία κατασκευής ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων υπέγραψε συμφωνία με εξορυκτική εταιρεία για να προμηθευτεί λίθιο από τη Βραζιλία!

Η μαύρη πλευρά της πράσινης ενέργειας

Όπως έχει αναφερθεί πολλές φορές, η πράσινη ενέργεια έχει και αυτή τη μαύρη της πλευρά.
Αυτό ακριβώς αποτελεί τη "γκρίζα ψυχολογική επιχείρηση" η οποία πραγματοποιείται εδώ και πολλά έτη. Οι υποστηρικτές της πράσινης ενέργειας και της αναπόδεικτης θεωρίας της ανθρωπογενούς αλλαγής του κλίματος λένε τη μισή αλήθεια. Καθώς, δεν είναι σίγουρο εάν ολόκληρος ο κύκλος (Life Cycle) διάφορων τεχνολογιών πράσινης ενέργειας τελικώς είναι "πράσινος".

Φερειπείν, στην πρόσφατη έρευνά τους οι Pu Liu και Claire Y. Barlow, ("Wind turbine blade waste in 2050". Waste Management 62, 2017) προέβλεψαν την ποσότητα των παγκόσμιων αποβλήτων που θα προκύψει από τα πτερύγια ανεμογεννητριών (wind turbine blades) έως το 2050 χρησιμοποιώντας όλα τα διαθέσιμα δεδομένα από τις Ενώσεις Αιολικής Ενέργειας καθώς και από τους κατασκευαστές πτερυγίων.

Τα συνολικά απόβλητα από την κατασκευή, συντήρηση και από τα απόβλητα που προκύπτουν στο τέλος του κύκλου ζωής των ανεμογεννητριών, είναι οι τρεις κύριες πηγές αποβλήτων των πτερυγίων. Τα απόβλητα που παράγονται κατά τη διάρκεια της κατασκευής και της συντήρησης ανέρχονται από 16% έως και αι 45% της μάζας των αποβλήτων που προκύπτουν τελικά από τα πτερύγια των ανεμογεννητριών. Η αύξηση αποβλήτων στο τέλος του κύκλου ζωής θα είναι ραγδαία.

Τα αποτελέσματα της εργασίας έδειξαν ότι η συσσώρευση των απόβλητων από τα πτερύγια το 2050 θα κυμαίνεται παγκοσμίως μεταξύ 21,4 τόνων και 69,4 τόνων με το πλέον πιθανό επίπεδο απορριμμάτων να είναι 43,4 τόνους. Το πρόβλημα θα αντιμετωπίσει πρώτα Ευρώπη με το μεγαλύτερο απόθεμα αποβλήτων στην Κίνα. Το επόμενο στάδιο της έρευνας αφορά τη χρήση των δεδομένων ροής του υλικού για την εκτίμηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων της κατασκευής και χρήσης των πτερυγίων των ανεμογεννητριών όσον αφορά τις εκπομπές CO2 και την κατανάλωση ενέργειας.

Βρώμικος πλανήτης για μια καθαρή EE;

Ας ενημερωθούν οι εκλεκτές αναγνώστριες και αναγνώστες ότι τα διάφορα ευρωπαϊκά λόμπι τα οποία ασχολούνται με την πράσινη ενέργεια ανησυχούν εντόνως με το πρόβλημα του συνολικού Κύκλου Ζωής (Life Cycle) των πράσινων προϊόντων. Ανησυχούν, καθώς δεν γνωρίζουν πώς να αντιμετωπίσουν την περίπτωση στην οποία διαπιστωθεί ότι τελικώς ο συνολικός Κύκλος Ζωής της πράσινης τεχνολογίας...δεν είναι καθόλου πράσινος.

Ο προβληματισμός είναι ο εξής: «Τί θα πρέπει να κάνει μία ιδιωτική εταιρεία σε αυτή την περίπτωση; Να δώσει τα στοιχεία του Κύκλου Ζωής στην κοινωνία ή να τα κρατήσει μυστικά»; Ας γνωρίζουν επίσης οι εκλεκτές αναγνώστριες και αναγνώστες ότι στον τομέα του Κύκλου Ζωής των "πράσινων ορυκτών", π.χ. των σπάνιων γαιών, η Κίνα είτε δεν δίνει στοιχεία είτε κρατά όλες τις σχετικές επιστημονικές έρευνες στην κινεζική γλώσσα. Γιατί άραγε;

Κατά τα άλλα στην Ευρώπη οι διάφοροι αξιωματούχοι της Κομισιόν ονειρεύονται ότι θα έχουμε καθαρή ενέργεια στις Ευρωπαϊκές πόλεις. Τούτων λεχθέντων, αναρωτιέται κανείς, τί εννοούν με τη λέξη «καθαρή»; Καθαρή Βιέννη, καθαρό Άμστερνταμ, καθαρή Κοπεγχάγη, καθαρό Όσλο, αλλά βρώμικες ένα σωρό άλλες περιοχές του πλανήτη για την εξόρυξη του λιθίου και των σπάνιων γαιών;

(από slpress.gr)