Η Ζήτηση Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων Αυξάνεται Αλλά η Καταναλωτική Κρίση Εν Μέσω Αβεβαιότητας Πλήττει Συνολικά την Αγορά Αυτοκινήτου στο Ηνωμένο Βασίλειο

Η Ζήτηση Ηλεκτρικών Αυτοκινήτων Αυξάνεται Αλλά η Καταναλωτική Κρίση Εν Μέσω Αβεβαιότητας Πλήττει Συνολικά την Αγορά Αυτοκινήτου στο Ηνωμένο Βασίλειο
του Αλέξανδρου Περέλλη
Σαβ, 7 Σεπτεμβρίου 2019 - 09:38

Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν στο υψηλότερο επίπεδο τον περασμένο μήνα, ενισχυμένες από την κυκλοφορία του νέου Tesla Model 3, εν μέσω συνολικής υποχώρησης της αγοράς νέων αυτοκινήτων λόγω κατάρρευσης της εμπιστοσύνης των καταναλωτών. Οι πωλήσεις αμιγώς ηλεκτροκίνητων οχημάτων ανήλθαν σε 3.147 το μήνα, σε σύγκριση με 659 τον Αύγουστο του 2018, και αντιπροσωπεύουν το 3,4% των συνολικών πωλήσεων αυτοκινήτων για την συγκεκριμένη περίοδο, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσίευσε την Πέμπτη η Εταιρεία Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου (SMMT)

Οι συνολικές πωλήσεις των οχημάτων υποχώρησαν κατά 1,6% σε 92.573 κατά τη διάρκεια του Αυγούστου, ο οποίος είναι παραδοσιακά ένας «ήσυχος» μήνας για την αγορά σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο. Οι πωλήσεις οχημάτων ντίζελ συνέχισαν την καθοδική τους πορεία, πέφτοντας κατά 12% τον 29ο συνεχή μήνα υποχώρησης της ζήτησης για μια τεχνολογία οχημάτων που ήταν κάποτε κυρίαρχη. Συνολικά, οι πωλήσεις αυτοκινήτων μειώθηκαν 3,4% το πρώτο οκτάμηνο του 2019 σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους. Ο Alex Buttle από το συγκριτικό site αυτοκινήτων Motorway.co.uk δήλωσε: “Η αυξημένη προοπτική ενός αποτελέσματος« χωρίς συμφωνία »[Brexit] επηρέασε έντονα τις πωλήσεις νέων οχημάτων τον Αύγουστο, καθώς οι καταναλωτές εξακολούθησαν την αναβολή μεγάλων αγορών, όπως καινούργιων αυτοκινήτων, έως ότου το οικονομικό τοπίο να καταστεί σαφέστερο.” 

Οι αριθμοί έδειξαν ότι το Model 3, το νέο ηλεκτρικό μοντέλο της Tesla, έγινε το τρίτο υψηλότερο σε πωλήσεις αυτοκίνητο οποιουδήποτε εμπορικού σήματος για τον Αύγουστο, η πρώτη φορά που ένα αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο μπήκε στην πρώτη τριάδα πωλήσεων. Συγκεκριμένα, η Tesla πούλησε 2.082 Model 3 κατά τη διάρκεια του μήνα, το οποίο βρέθηκε μπροστά από οχήματα όπως το Ford Focus, το οποίο πούλησε 1.886, αλλά πίσω από το VW Golf και το Ford Fiesta, τα οποία πούλησαν 3.439 και 3.978 αντίστοιχα. Σημειώνεται ότι οι παραδόσεις του Model 3 προς το Ηνωμένο Βασίλειο ξεκίνησαν στα τέλη Ιουνίου του 2019. 

Μολονότι τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα κατέγραψαν το υψηλότερο μερίδιο αγοράς τους όλων των εποχών, ο Mike Hawes, διευθύνων σύμβουλος του SMMT δήλωσε ότι υπάρχει ακόμα πολύς δρόμος για την επίτευξη του στόχου 100% διείσδυσης των Η/Ο στις πωλήσεις αυτοκινήτων που έχει οριστεί για το 2050 και ζήτησε από την κυβέρνηση να αποσαφηνίσει τα κίνητρα για τα οχήματα χαμηλών εκπομπών. Οι υπουργοί της Μεγάλης Βρετανίας μείωσαν πέρυσι την επιδότηση αγοράς αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων από £4.500 σε £3.500 ανά αυτοκίνητο και απέκλεισαν σχεδόν όλα τα plug-in υβριδικά μοντέλα από το σχέδιο κινήτρων, μια κίνηση που η βιομηχανία έκρινε ως αντιπαραγωγική για μια αναδυόμενη αγορά. 

"Ενώ οι κατασκευαστές μπορούν να παραδώσουν την τεχνολογία, δεν μπορούν να υπαγορεύσουν το ρυθμό απορρόφησης των Η/Ο από την αγορά", δήλωσε ο κ. Hawes. Ωστόσο, ο Ian Plummer, εμπορικός διευθυντής της Auto Trader, δήλωσε: "Αν και οι πωλήσεις δείχνουν ενθαρρυντικές για τον Αύγουστο, ο μακροπρόθεσμος στόχος για επιτάχυνση των πωλήσεων οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων είναι ασταθής, καθώς η αυξημένη ζήτηση των καταναλωτών ξεπερνά πλέον την προσφορά. Σχεδόν σίγουρα ένα σύμπτωμα της επικείμενης εξόδου της Βρετανίας από την ΕΕ, είναι ότι ενώ οι κατασκευαστές αγωνίζονται να παράγουν αρκετές μπαταρίες και ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κάποιοι από αυτούς επιδιώκουν την απομακρύνση των εγχώριων γραμμών παραγωγής αναζητώντας άλλες, πιο κερδοφόρες αγορές". 

Ήδη από το προηγούμενο έτος πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακοινώσει μείωση του προσωπικού τους και κλείσιμο μονάδων για να προλάβουν τις οικονομικές επιπτώσεις ενός άτακτου Brexit. Συγκεκριμένα, η Ford ανακοίνωσε μειώσεις προσωπικού εξαιτίας της ανασυγκρότησης των δύο τμημάτων της, «Ford UK» και «Ford Credit» κάτω από την ίδια στέγη στο Dunton του Essex, ενώ περίπου 370 περικοπές θέσεων εργασίας έχουν σχεδιαστεί για το εργοστάσιο κινητήρων της εταιρίας στο Bridgend αναφορικά στο σχέδιο τόνωσης των κερδών της Ford στην Ευρώπη. Η Honda, έχει επιβεβαιώσει το κλείσιμο της μονάδας παραγωγής της στο Swinton το 2021, που θα οδηγήσει στην έξοδο 3.500 εργαζομένους. Ωστόσο παράγοντες της εταιρίας επιμένουν ότι η απόφαση του κλεισίματος της μονάδας αφορά την μετάβαση από την κατασκευή του Civic σε εναλλακτικά ηλεκτρικά μοντέλα και όχι το επικείμενο Brexit. Η Jaguar Land Rover, ο μεγαλύτερος κατασκευαστής αυτοκινήτων του Ηνωμένου Βασιλείου, επίσης ανακοίνωσε απολύσεις 4.500 εργαζομένων οι περισσότεροι στο ΗΒ για την εξοικονόμηση £ 2,5 δις. 

Η BMW αντίθετα με τις τάσεις της αγοράς επέλεξε το εργοστάσιό της στην Οξφόρδη για την κατασκευή των ευρωπαϊκών ηλεκτρικών Mini Cooper SE, με δυνατότητα κατασκευής 45.000 οχημάτων ετησίως, στην γραμμή παραγωγής που παράγεται και το αντίστοιχο μοντέλο συμβατικών καυσίμων, ωστόσο ανακοινώνοντας παύση λειτουργίας του εργοστασίου μέχρι την 1η Νοεμβρίου του 2019 ημερομηνίες που συμπίπτουν με τη διορία του Brexit.