Η δημοσιοποίηση της έκθεσης εμπειρογνωμόνων της Commerzbank, της δεύτερης σε μέγεθος γερμανικής έγινε χθες εν όψει του Διεθνούς Σαλονιού Αυτοκινήτου της Φραγκφούρτης ΙΑΑ που ανοίγει τις πύλες του στις 12 Σεπτεμβρίου. Όπως σημειώνει ο Αλεξάντερ Στουρμ σε άρθρο του που φιλοξενείται στην ελληνική ιστοσελίδα της Deutsche Welle, οι συγγραφείς της ασκούν πιέσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση θα πρέπει να γίνει πιο γρήγορα από ότι μέχρι σήμερα, εάν η ΕΕ θέλει να πετύχει τους στόχους για την προστασία του κλίματος, επισημαίνουν. Κατά την άποψή τους οι κατασκευαστές θα πρέπει να  περάσουν στην πράξη για να μην μετατρέψουν τα κέρδη τους σε πρόστιμα για να τα καταβάλουν στην ΕΕ.

 

Μείωση της παγκόσμιας ζήτησης

«Η γερμανική αυτοκινητοδρομία με τα μεγάλα ποσοστά εξαγωγών βρίσκεται ενώπιον μεγάλων προκλήσεων» δηλώνει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών VDA Μπέρνχαρντ Μάττες, εν όψει του φετινού ΙΑΑ. Με 800 εκθέτες σε μια επιφάνεια 168.000 τετραγωνικών μέτρων η φετινή 39η έκθεση θα είναι μικρότερων διαστάσεων σε σύγκριση με τους 994 εκθέτες πριν από δύο χρόνια σε 200.000 τμ. Κι αυτό γιατί από τις πιο σημαντικές αυτοκινητοβιομηχανίες της Κίνας, των ΗΠΑ και της Ευρώπης δεν έρχεται κάτι το νέο, όπως συμφωνούν Σύνδεσμος και η Commerzbank. Παγκοσμίως το 2019 καταγράφεται μείωση της ζήτησης κατά 4% που μεταφράζεται σε πωλήσεις μόνο 81 εκ. νέων αυτοκινήτων. Οι άμεσες επιπτώσεις γίνονται ορατές στον προμηθευτή αυτοκινήτων Σέφλερ. Τον Σεπτέμβριο εκατοντάδες υπάλληλοι θα εργάζονται με μειωμένο ωράριο. «Μέχρι νεωτέρας» 250 από τους 500 εργαζόμενους σε ειδικές μηχανικές στο Φραουενράχ θα πρέπει να αποδίδουν μόνο το 75% του συμφωνημένου ωραρίου τους. Για το ωρομίσθιο που θα χάνουν έχει προβλεφτεί κάποια αποζημίωση από την υπηρεσία εργασίας.

Ο όμιλος Σέφλερ, όπως και οι ανταγωνιστές τους Bosch, Continental ή το ZF, αντιμετωπίζουν πρόβλημα από τη γενικότερη μείωση της παραγωγής και την γρήγορη τεχνολογική μετάβαση από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης σε εναλλακτικούς κινητήρες. Ήδη από τον Μάρτιο ο όμιλος έκανε σχέδια για την αντιμετώπιση της κρίσης που προβλέπουν μειωμένο ωράριο εργασίας και τη δυνατότητα να κλείνει το εργοστάσιο σε ημέρες, στις οποίες παρεμβάλλονται αργίες. Επίσης ανακοίνωσε την πρόθεση να διαγράψει 700 θέσεις εργασίας. Ο όμιλος απασχολεί παγκοσμίως 90.000 εργαζόμενους κάνοντας τζίρο το 2018 ύψους 14,2 δις ευρώ.

 

Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην πρωτοκαθεδρία

Στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου ο Σέφλερ θα παρουσιάσει για πρώτη φορά δικούς του ηλεκτρικούς κινητήρες διαφορετικής ιπποδύναμης. Ο στόχος είναι η δημιουργία μεταβατικής τεχνολογίας ανάμεσα στους συμβατικούς κινητήρες και τους ηλεκτρικούς. Παράλληλα θα παρουσιάσει ένα μικρό πούλμαν που κινείται χωρίς οδηγό. Οι εμπειρογνώμονες της Commerzbank βλέπουν καλές ευκαιρίες στην αγορά, παρά τα προβλήματα. «Οι νέες τεχνολογίες οδηγούν σε άλλα μονοπάτια τις σχέσεις ανάμεσα στις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους προμηθευτές τους» σημειώνει ο Τσέντρικ Πέρλεβιτς, εμπειρογνώμονας της τράπεζας. 30 αυτοκινητοβιομηχανίες ακύρωσαν τη συμμετοχή τους στο φετινό Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου. Αλλά ο πρόεδρος του Συνδέσμου Γερμανικών Αυτοκινητοβιομηχανιών Μπέρνχαρντ Μάτες φρόντισε να αλλάξει το προφίλ της έκθεσης. «Δεν είναι το πιο τόσο σημαντικό να εκθέτεις τα πάντα, αλλά να δίνεις κάποιες ωθήσεις και να φέρνεις κοντά όλους τους πρωταγωνιστές του κλάδου» υποστηρίζει. «Η ΙΑΑ παρά τις ακυρώσεις παραμένει το βασικό event της κινητικότητας για το μέλλον».

Στα περίπτερα λοιπόν μεταξύ άλλων τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα βρίσκονται μπροστά και θα έχουν την πρωτοκαθεδρία. Αλλά θα γίνουν και πολλές ομιλίες. Πάνω από 200 ομιλητές έχει προσκαλέσει το VDA για το συνεδριακό κομμάτι της έκθεσης, μεταξύ άλλων και τους επικεφαλής της IBM και της Daimler. Διάλογος θα γίνει και με τους λίγους επικριτές του αυτοκινήτου που κάλεσαν σε διαδηλώσεις κατά της κλιματικής αλλαγής που προκαλείται και από εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα των αυτοκινήτων.