Νέα μετοχική σύνθεση ενδέχεται να έχουν τους επόμενες μήνες οι περισσότερες από τις εταιρείες που διαχειρίζονται τους μεγάλους οδικούς άξονες της χώρας, εν μέσω επικείμενων αλλαγών και στη διοίκηση ισχυρών κατασκευαστικών ομίλων. Είναι γνωστή η απόφαση της Τράπεζας Πειραιώς να πωλήσει το 10% που κατέχει στην Αττική Οδό, με πιθανότερους αγοραστές τους δύο άλλους μετόχους, την ΕΛΛΑΚΤΩΡ και την J&P ΑΒΑΞ

Την ίδια στιγμή, η γερμανική Hochtief (που ελέγχεται από την ισπανική ACS) φέρεται να επιδιώκει να αποκτήσει πλειοψηφικό πακέτο στην «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», που διαχειρίζεται τον άξονα Μαλιακός - Κλειδί, πουλώντας τη συμμετοχή της στην «Ολυμπία Οδός».

Επιπλέον, η ισπανική Ferrovial φέρεται να έχει αναθέσει σε σύμβουλο την πώληση των μειοψηφικών ποσοστών που κατέχει στη «Νέα Οδός» (διαχειρίζεται την Ιόνια Οδό και το τμήμα Μεταμόρφωση - Σκάρφεια του άξονα Αθηνών - Θεσσαλονίκης) και την «Κεντρική Οδός» (διαχειρίζεται τον Αξονα Κεντρικής Ελλάδας).

Οι μετοχικές αλλαγές συνδέονται και με την αντιστροφή της αρνητικής πορείας στην κυκλοφορία στους ελληνικούς οδικούς άξονες. Οι διελεύσεις, μετά την κατακόρυφη πτώση της κυκλοφορίας την περίοδο 2010-2014, που είχε ξεπεράσει κατά μέσο όρο το 40%, έχουν αρχίσει να κινούνται ανοδικά.

Η αύξηση στα έσοδα διοδίων των ελληνικών αυτοκινητοδρόμων έφτασε το 7,7% μεταξύ 2016 και 2017, με τη μεγαλύτερη (15%) να καταγράφεται στο τμήμα Μαλιακός - Κλειδί. Ερχονται, επίσης, σε μια περίοδο που λόγω του διαγωνισμού παραχώρησης της Εγνατίας Οδού εισέρχονται νέοι παίκτες στην ελληνική αγορά όπως η καναδικών συμφερόντων Roadis (ελέγχεται από την PSP που ελέγχει και τη Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών που διαχειρίζεται το «Ελευθέριος Βενιζέλος») και ξένα funds με εξειδίκευση στις υποδομές.

Οι μετοχικές αλλαγές αναμένεται να ξεκινήσουν από την Αττική Οδό αφού η Τράπεζα Πειραιώς προωθεί τη μεταβίβαση του 9,88% που κατέχει στους δύο υφιστάμενους μετόχους, την ΕΛΛΑΚΤΩΡ και την J&Ρ ΑΒΑΞ, οι οποίοι ελέγχουν περί το 90%. Η Τράπεζα Πειραιώς ξεκίνησε τη διαδικασία πώλησης προ τριμήνου, χωρίς να υπάρξει ενδιαφερόμενος κυρίως γιατί οι υφιστάμενοι μέτοχοι έχουν δικαίωμα πρώτης άρνησης. Δηλαδή μπορούν να προσφέρουν αντίστοιχο τίμημα με οποιονδήποτε τρίτο, ώστε να αποκτήσουν το 9,88%. Επειδή δεν εμφανίστηκε τρίτος ενδιαφερόμενος, η τράπεζα συζητά την πώληση του συγκεκριμένου ποσοστού σε ΕΛΛΑΚΤΩΡ και J&Ρ ΑΒΑΞ με τίμημα μεταξύ 40 και 50 εκατ. ευρώ.Η σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού λήγει τον Σεπτέμβριο του 2024, αλλά προωθείται, εν μέσω αντιδράσεων, διετής παράταση από την κυβέρνηση μέχρι το 2026. Ταυτόχρονα σχεδιάζονται οι επεκτάσεις του οδικού άξονα, σε συνδυασμό με αντίστοιχη επέκταση του προαστιακού, προς Λαύριο και Ραφήνα.

Οι Γερμανοί της Hochtief φέρονται να επιδιώκουν την απόκτηση πλειοψηφικού ποσοστού στην «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου» που διαχειρίζεται το τμήμα Μαλιακός - Κλειδί έναντι αποχώρησης από την «Ολυμπία Οδός». Ο γερμανικός όμιλος κατέχει σήμερα το 17% της εταιρείας διαχείρισης της Ολυμπίας Οδού, ενώ μεγαλύτερος μέτοχος είναι η γαλλική Vinci (που ηγείται και της κοινοπραξίας διαχείρισης της ζεύξης Ρίου - Αντιρρίου) με 29,9%. Ακολουθεί η J&Ρ ΑΒΑΞ με 19,1%, η ΕΛΛΑΚΤΩΡ και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέχουν από 17% ο καθένας. Η Hochtief είναι, όμως, ο μεγαλύτερος μέτοχος, με ποσοστό 35% στην εταιρεία «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», που διαχειρίζεται τον οδικό άξονα Μαλιακός - Κλειδί. Οι υπόλοιποι μέτοχοι είναι ο όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ (20%), ο όμιλος J&Ρ ΑΒΑΞ με 21,25%, η Vinci με 13,75%, ενώ μεταξύ των υφιστάμενων μετόχων μοιράζεται το ποσοστό 10% που κατείχε η ΑΕΓΕΚ.

Εδώ και μήνες κυκλοφορεί και η πληροφορία περί προσπάθειας πώλησης του μειοψηφικού ποσοστού που κατέχουν οι Ισπανοί της Ferrovial στις εταιρείες παραχώρησης της Ιονίας Οδού και του Αξονα Κεντρικής Ελλάδας. Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατέχει σήμερα ποσοστό 78,59% του μετοχικού κεφαλαίου της παραχωρησιούχου εταιρίας «Νέα Οδός Ανώνυμη Εταιρία» (Ιόνια Οδός και τμήμα Μεταμόρφωση - Σκάρφεια του ΠΑΘΕ) και το 66,66% του μετοχικού κεφαλαίου της παραχωρησιούχου εταιρίας «Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ανώνυμη Εταιρία Παραχώρησης». Ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είχε αυξήσει τα ποσοστά του, καθώς ξεκίνησε ως μέτοχος μειοψηφίας στις συγκεκριμένες κοινοπραξίες, αγοράζοντας τις μετοχές που είχε αρχικά ο επίσης ισπανικός όμιλος ACS. Πιθανώς θα τα αυξήσει περαιτέρω, αν αποκτήσει και τα ποσοστά της Ferrovial.

(euro2day.gr)