Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο (ICS) φοβάται ότι θα επικρατήσει «χάος και σύγχυση» αν ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός του ΟΗΕ (IMO) δεν επιλύσει επειγόντως ορισμένα σοβαρά ζητήματα σχετικά με την επιτυχή εφαρμογή του μέτρου για τα νέα καύσιμα με περιεκτικότητα 0,50% σε θείο από την 1η Ιανουαρίου 2020.

Αυτό το «χάος» θα έχει, σύμφωνα με το ICS, σοβαρές αρνητικές συνέπειες στη μεταφορά ενέργειας, πρώτων υλών και βιομηχανικών προϊόντων στον κόσμο, δηλαδή στο 90% του παγκόσμιου εμπορίου που μεταφέρεται διά θαλάσσης. Αυτό ήταν το κύριο συμπέρασμα της ετήσιας τακτικής γενικής συνέλευσης των μελών του ICS, η οποία πραγματοποιήθηκε στο Χονγκ Κονγκ την περασμένη εβδομάδα.

Μιλώντας στη συνέλευση, ο πρόεδρος του ICS, Esben Poulsson, δήλωσε, μεταξύ άλλων, ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία υποστηρίζει πλήρως τα μέτρα αναφορικά με το όριο περιεκτικότητας σε θείο των ναυτιλιακών καυσίμων που καθόρισε ο ΙΜΟ, ενώ αναγνωρίζει και τα θετικά περιβαλλοντικά οφέλη που θα αποφέρει και είναι έτοιμο να αποδεχθεί τη σημαντική αύξηση του κόστους των καυσίμων που θα προκύψει. Ωστόσο, αν ορισμένα σοβαρά ζητήματα δεν αντιμετωπιστούν ικανοποιητικά από τις κυβερνήσεις τους επόμενους μήνες, η ομαλή ροή του ναυτιλιακού εμπορίου θα μπορούσε να παρεμποδιστεί επικίνδυνα.

Ο πρόεδρος του ICS ανέφερε χαρακτηριστικά ότι εξακολουθεί να μην είναι βέβαιο ότι θα υπάρχουν διαθέσιμες επαρκείς ποσότητες ναυτιλιακών καυσίμων εντός των προδιαγραφών του ΙΜΟ σε κάθε λιμάνι μέχρι την 1η Ιανουαρίου 2020. Επίσης υπάρχει έλλειψη παγκόσμιων προτύπων για πολλά από τα νέα καύσιμα που έχουν υποσχεθεί τα διυλιστήρια πετρελαίου.

Ο κ. Poulsson πρόσθεσε ακόμη ότι οι κυβερνήσεις, τα διυλιστήρια και οι ναυλωτές πλοίων που είναι επιφορτισμένοι με την κάλυψη του κόστους των δεξαμενόπλοιων πρέπει να κατανοήσουν ότι τα πλοία θα πρέπει να αρχίσουν να αγοράζουν συμμορφούμενα καύσιμα αρκετούς μήνες πριν από την 1η Ιανουαρίου 2020. Αλλά αυτή τη στιγμή κανείς δεν ξέρει τι είδους καύσιμα θα είναι διαθέσιμα και σε ποια τιμή, σε ποιες προδιαγραφές και σε ποιες ποσότητες. Αν δεν κατανοήσουν όλοι την κατάσταση αυτή, σύντομα η ναυτιλία θα βρεθεί αντιμέτωπη με μια μεγάλη αναστάτωση και τα πλοία με φορτία θα «κολλήσουν» στα λιμάνια.

Το ICS υπογραμμίζει ότι οι κυβερνήσεις θα χρειαστεί να σημειώσουν σημαντική πρόοδο σε αυτά τα ζητήματα σε κρίσιμη συνάντηση του ΙΜΟ τον Ιούλιο σχετικά με το επικείμενο παγκόσμιο ανώτατο όριο για το θείο, στο οποίο το ICS - σε συνεργασία με άλλες διεθνείς ενώσεις της ναυτιλίας- θα υποβάλει ορισμένες λεπτομερείς τεχνικές υποδείξεις για την επιτυχή εφαρμογή των νέου κανονισμού.

Επίσης το ICS και η ετήσια Γενική Συνέλευση των μελών του στο Χονγκ Κονγκ εξέφρασαν την υποστήριξή τους στην ιστορική συμφωνία του ΙΜΟ που εγκρίθηκε τον Απρίλιο του 2018 σχετικά με μια συνολική στρατηγική για τη σταδιακή κατάργηση των εκπομπών CO2 της διεθνούς ναυτιλίας. Η συμφωνία περιλαμβάνει στόχους για τη βελτίωση της αποδοτικότητας του τομέα αναφορικά με τις εκπομπές του CO2, κατά τουλάχιστον 40% έως το 2030 και 70% μέχρι το 2050 και έναν πολύ φιλόδοξο στόχο να μειωθούν οι συνολικές εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 50% μέχρι το 2050, ανεξάρτητα από την αύξηση της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές.

Τα μέλη του ICS συμφώνησαν να συμβάλουν εποικοδομητικά στην άμεση διατύπωση πρόσθετων κανονισμών του ΙΜΟ, οι οποίοι θα αρχίσουν να έχουν αντίκτυπο στην περαιτέρω μείωση των εκπομπών CO2 της διεθνούς ναυτιλίας πριν από το 2023, σύμφωνα με τη νέα στρατηγική του Οργανισμού. Συμφώνησαν ότι το ICS θα πρέπει να υποβάλει λεπτομερείς προτάσεις πριν από τον επόμενο γύρο συζητήσεων του ΙΜΟ που αναμένονται για τον προσεχή Οκτώβριο, σχετικά με τη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη ναυτιλία. Ωστόσο, τα μέλη του ICS εξέφρασαν την έντονη απογοήτευσή τους για την προφανή πρόθεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης να προωθήσει την εφαρμογή ενός περιφερειακού συστήματος αναφοράς εκπομπών CO2 σε αντίθεση με το παγκόσμιο σύστημα που έχει ήδη συμφωνήσει ο ΙΜΟ, παρά το γεγονός ότι ανέλαβε τη δέσμευση να ευθυγραμμίσει τον κανονισμό MRV με το παγκόσμιο καθεστώς.

«Περιμένουμε ακόμα να δούμε τις τελικές συστάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής μετά από μια πρόσφατη διαβούλευση» δήλωσε ο πρόεδρος του ICS Esben Poulsson. «Όμως, η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει καταστήσει σαφές την πλήρη αντίθεσή της στη δημοσίευση στοιχείων σχετικά με μεμονωμένα πλοία χρησιμοποιώντας αφηρημένες λειτουργικές μετρήσεις αποδοτικότητας που δεν έχουν καμία σχέση με τις εκπομπές CO2 στην πραγματική ζωή και οι οποίες θα χρησιμοποιηθούν για να τιμωρήσουν άδικα τους εφοπλιστές».

Τέλος, να σημειωθεί ότι η Ετήσια Γενική Συνέλευση του ICS επανεξέλεξε τον Esben Poulsson ως πρόεδρο του ICS για μια διετή θητεία.

 

(«ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)