«Βουτιά» των Ναύλων για τα VLCC με Ανάκαμψη Μακριά στον Ορίζοντα

«Βουτιά» των Ναύλων για τα VLCC με Ανάκαμψη Μακριά στον Ορίζοντα
του Λάμπρου Καραγεώργου
Τρι, 17 Απριλίου 2018 - 12:28
Εξακολουθούν να «ξύνουν τον βυθό» οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια, λόγω μια κακής συγκυρίας περιορισμού της παραγωγής αργού πετρελαίου και υπερπροσφοράς χωρητικότητας.

Εξακολουθούν να «ξύνουν τον βυθό» οι ναύλοι στα δεξαμενόπλοια, λόγω μια κακής συγκυρίας περιορισμού της παραγωγής αργού πετρελαίου και υπερπροσφοράς χωρητικότητας. Τα έσοδα στα δεξαμενόπλοια VLCC έχουν μειωθεί κάτω από 10.000 δολάρια την ημέρα, με τις χαμηλές εξαγωγές από μέρους της Σαουδικής Αραβίας να επιδεινώνουν την ανισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.

Παρά το γεγονός ότι σημειώνονται κάποιες αξιόλογες κινήσεις στη διάλυση δεξαμενοπλοίων, γενική είναι η αίσθηση ότι η υπερπροσφορά τονάζ στον κλάδο συνεχίζεται και η εικόνα χειροτερεύει όσο οι εξαγωγές αργού από τη Μέση Ανατολή παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα.

Ακόμη και αν μία αναμενόμενη ανάκαμψη στη διυλιστική ικανότητα μπορεί να θέσει ένα κατώτατο όριο στους ναύλους, μια πιο βιώσιμη ανάκαμψη πιθανόν θα κάνει μήνες να καταγραφεί, καθώς η Σαουδική Αραβία συνεχίζει να ηγείται των προσπαθειών μείωσης της προσφοράς από τις χώρες εξαγωγής πετρελαίου, σύμφωνα με τους αναλυτές. Στο δρομολόγιο Μέση Ανατολή-Κίνα ο μέσος ημερήσιος ναύλος μειώθηκε στα 9.203 δολ. για τα VLCC και είναι χαμηλότερος 30% από τα επίπεδα που βρίσκονταν στα μέσα Μαρτίου.

Σύμφωνα με τον Lloyd’s List Intelligence οι εξαγωγές αργού από τη Σαουδική Αραβία μειώθηκαν τον Μάρτιο κατά 3,4% σε σύγκριση με πέρυσι την ίδια περίοδο, στα 6,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα. Σαουδάραβες αξιωματούχοι εκτιμούν ότι η τρέχουσα τιμή του πετρελαίου παραμένει ανεπαρκής για να τονώσει επενδύσεις στα διυλιστήρια, υπονοώντας εμμέσως πλην σαφώς ότι η παραγωγή πετρελαίου θα παραμείνει σε χαμηλά επίπεδα και τους επόμενους μήνες.

Στην όλη κατάσταση δεν βοηθά ούτε η αυξημένη ροή φορτίων από τον Ατλαντικό προς την Ασία, η οποία θα τόνωνε τη ζήτηση ανά τονομίλι μεταφερόμενου φορτίου, ούτε η αύξηση των αμερικανικών εξαγωγών στα 1,4 εκατ. βαρέλια την ημέρα, καθώς από την άλλη πλευρά παρουσιάστηκαν προβλήματα στον πετρελαϊκό τομέα της Βενεζουέλας όπως σημειώνει η Lloyd’s List.

Οι αναλυτές όπως ο Ole-Rikard Hammer της Arctic Securities, δεν βλέπει κάποια ουσιαστική ανάκαμψη του κλάδου πριν από το τέλος του τρίτου τριμήνου, όπου η εικόνα θα αλλάξει λόγω εποχικότητας και αύξησης της ζήτησης στο Βόρειο Ημισφαίριο. Πάντως, ο κ. Hammer επεσήμανε ότι τα έσοδα από τα δεξαμενόπλοια κατά το δεύτερο τρίμηνο ενδέχεται να είναι υψηλότερα από ό,τι στο πρώτο τρίμηνο, καθώς αυξάνονται οι ποσότητες αργού πετρελαίου που μεταποιούνται στα διυλιστήρια. Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας, παγκοσμίως οι ποσότητες προς μεταποίηση αργού πετρελαίου θα φτάσουν τα 81,6 εκατ. Βαρέλια την ημέρα τον Μάιο και τα 82,7 εκατ. βαρέλια την ημέρα τον Ιούνιο, σε σύγκριση με 81,1 εκατ. βαρέλια την ημέρα τον Απρίλιο.

 

Παραγγελίες

Παρά την αρνητικά «σήματα», ορισμένοι σπεύδουν στα ναυπηγεία να τοποθετήσουν παραγγελίες σε νεότευκτα δεξαμενόπλοια, καθώς πιστεύουν ότι ο κλάδος έχει δει τα ιστορικά χαμηλά στην παρούσα φάση του κύκλου. Σύμφωνα με την Intermodal, το πρώτο τρίμηνο του 2018 τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 18 VLCC, ενώ το ίδιο διάστημα παρελήφθησαν από τα ναυπηγεία εννέα νεότευκτα VLCC. Στα διαλυτήρια οδηγήθηκαν 19 VLCC εκ των οποίων τα 11 τον Μάρτιο. Η μέση ηλικία των VLCC που διαλύθηκαν φέτος ήταν 18,5 χρόνια, αρκετά κάτω από τα 21,5 χρόνια που καταγράφηκε το 2017.

Σύμφωνα πάντα με την Intermodal, ο εν ενέργεια στόλος των VLCC αποτελείται από 706 πλοία, εκ των οποίων τα 18 είναι ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών. Επίσης το βιβλίο παραγγελιών περιλαμβάνει 114 πλοία, εκ των οποίων τα 49 αναμένεται να παραδοθούν εντός του 2018.

 

(«ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ»)