Χωρίς να παραγνωρίζουμε πιθανά λάθη και υπερβολές της παγκοσμιοποίησης, η ενίσχυση του προστατευτισμού αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για το παγκόσμιο εμπόριο και τη ναυτιλία, ανέφερε χθες ο εφοπλιστής Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης

Χωρίς να παραγνωρίζουμε πιθανά λάθη και υπερβολές της παγκοσμιοποίησης, η ενίσχυση του προστατευτισμού αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για το παγκόσμιο εμπόριο και τη ναυτιλία, ανέφερε χθες ο εφοπλιστής Λεωνίδας Δημητριάδης Ευγενίδης, δίνοντας ουσιαστικά την "πάσα” στον πρόεδρο της Ενώσεως Ελλήνων Εφοπλιστών Θεόδωρο Βενιάμη, ο οποίος έδωσε το στίγμα των ανησυχιών της ελληνικής εφοπλιστικής κοινότητας για τις επιπτώσεις από την επιβολή εισαγωγικών δασμών σε αλουμίνιο και χάλυβα από τις ΗΠΑ. Μέτρα προστατευτισμού απειλούν το παγκόσμιο εμπόριο και άρα τη βιωσιμότητα της ναυτιλίας, η ναυτιλία παρακολουθεί με προσοχή τα μέτρα των Ηνωμένων Πολιτειών πρόσθεσε ο ίδιος.

Αλλά και η ευρωπαϊκή ένωση πλοιοκτητών ECSA που αντιπροσωπεύει το 40% του παγκόσμιου στόλου προειδοποίησε χθες ότι πιθανή κλιμάκωση ενός εμπορικού πολέμου δε θα ωφελούσε κανέναν και εξέφρασε την ανησυχία της για τις εξελίξεις

Ο ίδιος ο κ. Βενιάμης είχε προηγουμένως εξηγήσει το βασικό λόγο ανησυχίας της ελληνόκτητης ναυτιλίας, υπενθυμίζοντας τα στοιχεία του διεθνούς οργανισμού ναυτιλίας ΙΜΟ, σύμφωνα με τα οποία πάνω από το 90% του παγκόσμιου εμπορίου διεξάγεται δια θαλάσσης. Όπως λοιπόν μέχρι σήμερα η ναυτιλία επωφελήθηκε τα μέγιστα από την παγκοσμιοποίηση και το ελεύθερο διεθνές εμπόριο έτσι η επαναφορά στο προσκήνιο μέτρων προστατευτισμού συνιστά μια πρώτου μεγέθους απειλή. Πρόσφατη μελέτη του ΔΝΤ υπολόγισε ότι μια αύξηση 1% στο ρυθμό της παγκόσμιας οικονομικής ανάπτυξης, μεταφραζόταν κατά τη δεκαετία του 90 σε αύξηση 2,5% των διακινούμενων όγκων στο παγκόσμιο εμπόριο.

 

Πώς όμως επηρεάζονται συγκεκριμένοι κλάδοι της ναυτιλίας;

Παρότι η επιβολή των δασμών αφορά στο αλουμίνιο και το χάλυβα, ο κλάδος των φορτηγών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, είναι ανοιχτός σε πιθανά αντίμετρα που θα αποφασίσουν οι χώρες που πλήττονται. Για τους "liners” η σημαντικότερη γραμμή θεωρείται εκείνη που ενώνει την Κίνα με τη Β. Αμερική, με την Κίνα, η οποία είναι ο νούμερο 1 προμηθευτής αγαθών των ΗΠΑ. Την ίδια για τις εξαγωγές των ΗΠΑ η Κίνα είναι ο τρίτος μεγαλύτερος προορισμός πίσω από τον Καναδά και το Μεξικό. Πάντως καθώς τα μέτρα των ΗΠΑ αφορούν και άλλες χώρες και περιοχές όπως η ΕΕ, η Ιαπωνία και η Κορέα, είναι σχεδόν βέβαιο ότι τα αντίμετρα που εξετάζονται θα επηρεάσουν αρνητικά το εμπόριο αγαθών και άρα η επίπτωση για τον κλάδο των containerships αναμένεται σημαντική.

Για το ξηρό φορτίο τα πράγματα είναι πιο ξεκάθαρα: το 2016 διακινήθηκαν 3172 δις τόνοι ξηρού φορτίου ανά τον κόσμο, με τη διακίνηση προϊόντων χάλυβα να αντιπροσωπεύει το 12,7% ή αλλιώς 404 εκ. τόνους. Οι ΗΠΑ είναι ο μεγαλύτερος εισαγωγέας χάλυβα και η επιβολή δασμών στοχεύει ακριβώς στη μείωση των εισαγωγών και την τόνωση της εγχώριας βιομηχανίας.

Στον αντίποδα πιθανά αντίμετρα των χωρών που πλήττονται από τους δασμούς μπορεί να περιλάβουν τομείς όπως οι εξαγωγές αμερικανικού άνθρακα. Επίσης η Κίνα εξετάζει περιορισμούς στις αμερικανικές εξαγωγές σόργου και σόγιας. Πάντως να σημειωθεί ότι η δυναμικότητα παραγωγής αλουμινίου και χάλυβα δεν επαρκεί για να καλύψει τη ζήτηση στις ΗΠΑ. Αυτό σημαίνει ότι τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα οι εισαγωγές θα συνεχιστούν, με μεγαλύτερες τιμές, με ό,τι αυτό μπορεί να προκαλέσει στον πληθωρισμό, την ανάπτυξη και τη ζήτηση.

Στα δεξαμενόπλοια, αξίζει να αναφερθεί ότι οι αμερικανικές εξαγωγές πετρελαϊκών προϊόντων καλύπτουν το 25% της ζήτησης για τάνκερ, ενώ από το 2015 οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν ξεκινήσει σημαντικές εξαγωγές αργού πετρελαίου. Πάντως ο μεγαλύτερος όγκος των εξαγωγών αφορά στον Καναδά και το πετρέλαιο μεταφέρεται μέσω αγωγών. Τέλος οι εξαγωγές φυσικού αερίου από τις ΗΠΑ κατευθύνονται κυρίως προς την Ανατολική Ασία και ιδιαίτερα στην Ν. Κορέα και την Κίνα και δευτερευόντως προς την Ευρώπη. Οι θαλάσσιες μεταφορές ενεργειακών προϊόντων, πάντως δεν επηρεάζονται άμεσα από τις αποφάσεις των ΗΠΑ ή τα πιθανά αντίμετρα των χωρών που πλήττονται. Ωστόσο είναι σαφές ότι ενδεχόμενη κλιμάκωση ενός εμπορικού πολέμου δε θα άφηνε ανεπηρέαστο και τον ενεργειακό τομέα.

 

( capital.gr)