‘Στροφή’ στα Ηλεκτρικά Οχήματα Πραγματοποιούν Μεγάλες Πετρελαϊκές Εταιρείες

‘Στροφή’ στα Ηλεκτρικά Οχήματα Πραγματοποιούν Μεγάλες Πετρελαϊκές Εταιρείες
της Χρ. Μήτση
Τρι, 6 Φεβρουαρίου 2018 - 09:39
Το στοιχείο που επικυρώνει -ισχυρότερα ίσως από κάθε άλλο- το γεγονός ότι η κυριαρχία των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα αυτοκίνητα φτάνει στη δύση της είναι ότι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες επενδύουν πλέον στην τεχνολογία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Το στοιχείο που επικυρώνει -ισχυρότερα ίσως από κάθε άλλο- το γεγονός ότι η κυριαρχία των κινητήρων εσωτερικής καύσης στα αυτοκίνητα φτάνει στη δύση της είναι ότι μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες επενδύουν πλέον στην τεχνολογία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Δύο από τους βασικούς ευρωπαϊκούς κολοσσούς έχουν κάνει τα πρώτα τους βήματα στην αγορά και αναμένεται να βελτιώσουν τις προσφορές τους στο μέλλον, καθώς τα ηλεκτρικά οχήματα αυξάνουν ταχύτατα το μερίδιό τους στην παγκόσμια αγορά.

Τον Οκτώβριο, η Shell δήλωσε ότι προχωρά στην εγκατάσταση μονάδων φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε ορισμένα από τα βασικά πρατήριά της στο Ηνωμένο Βασίλειο. Παράλληλα, προχώρησε στην εξαγορά της NewMotion με έδρα το Άμστερνταμ, μίας από τις μεγαλύτερες ευρωπαϊκές εταιρείες με ειδίκευση στις εγκαταστάσεις έξυπνης φόρτισης για κατοικίες, επιχειρήσεις και χώρους στάθμευσης.

Με τη σειρά της, η BP ανακοίνωσε πρόσφατα επένδυση ύψους $ 5 εκατ. στην FreeWire, μια αμερικανική εταιρεία η οποία κατασκευάζει κινητές μονάδες ταχείας φόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα, με σκοπό να εγκατασταθούν τέτοιες μονάδες σε βασικά πρατήρια λιανικής στο Ηνωμένο Βασίλειο και ευρύτερα στην Ευρώπη. Παρόλο που το ύψος της επένδυσης θεωρείται μέτριας κλίμακας και η φάση εκκίνησης θα περιοριστεί σε δοκιμαστικές τοποθεσίες, η εταιρεία αναγνωρίζει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν μία δραστηριότητα που δε μπορεί να αγνοήσει.

«Η κινητικότητα αλλάζει και η BP είναι αποφασισμένη να κυριαρχήσει στο λιανικό εμπόριο καυσίμων και στο μέλλον. Η φόρτιση ηλεκτρικών οχημάτων θα αποτελέσει αναμφισβήτητα ένα σημαντικό κομμάτι της επιχείρησής μας, αλλά η ζήτηση εκ μέρους των πελατών και οι διαθέσιμες τεχνολογίες βρίσκονται ακόμα υπό εξέλιξη», δήλωσε ο Tufan Erginbilgic, ανώτατο διοικητικό στέλεχος των downstream επιχειρήσεων της BP.

Η αβεβαιότητα ως προς το ρυθμό με τον οποίο θα επεκταθεί η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και για το πού θα πρέπει να εφαρμοστούν οι τεχνολογίες φόρτισης αποτελεί το βασικότερο ίσως ερώτημα για τις πετρελαϊκές εταιρείες. Όπως είναι λογικό, δεν επιθυμούν -σε αυτό το αρχικό στάδιο της ανάπτυξης των ηλεκτρικών οχημάτων- να ξοδέψουν τεράστια ποσά για υποδομές οι οποίες ενδέχεται να καταλήξουν σε λάθος τοποθεσία και να υπολειτουργούν.

Στο πλαίσιο αυτό, το προϊόν της FreeWire ‘λύνει τα χέρια’ της BP, καθώς το μέγεθος και το γεγονός ότι μετακινείται -δεδομένου ότι ο φορτιστής είναι ουσιαστικά ένα μεγάλο κουτί με τροχούς- σημαίνει ότι μπορεί να αξιοποιηθεί όπου υπάρχει ζήτηση, με ελάχιστη ανάγκη για σταθερές υποδομές. Η BP διερευνά επίσης τις δυνατότητες χρήσης των φορτιστών σε τοποθεσίες εκτός των πρατηρίων λιανικής που διαθέτει.

Η κινητή μονάδα φόρτισης FreeWire της BP


Επενδύσεις με αντοχή στο χρόνο

Την ίδια στιγμή, οι γίγαντες της αυτοκινητοβιομηχανίας αντιμετωπίζουν ένα παρόμοιο δίλημμα: εάν θέλουν να καταστήσουν τις επιχειρήσεις τους ανθεκτικές έναντι των μελλοντικών εξελίξεων, χρειάζεται να επενδύσουν στην τεχνολογία των ηλεκτρικών οχημάτων, αν και αυτά αντιπροσωπεύουν ένα πολύ μικρό ποσοστό των δραστηριοτήτων που θα τους αποφέρουν κέρδη επί του παρόντος.

Τόσο η Ford όσο και η GE εξέδωσαν τον Ιανουάριο προειδοποιήσεις μειωμένης κερδοφορίας ( profit warnings), εν μέρει λόγω της ανάγκης να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες για να επιβιώσουν. Η γερμανική Daimler ανακοίνωσε το Φεβρουάριο ότι η αύξηση των κερδών της συγκρατείται για τον ίδιο λόγο.

Η Ford δήλωσε ότι σκοπεύει να απομακρύνει επενδύσεις από τα sedan και τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και να τις κατευθύνει προς τα φορτηγά και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ανακοινώνοντας το σχεδιασμό της για επενδύσεις $ 11 δισ. μέχρι το 2022 για την ανάπτυξη 40 υβριδικών και πλήρως ηλεκτρικών οχημάτων. Η GE δήλωσε τον Οκτώβριο ότι σχεδιάζει να κατασκευάσει 20 πλήρως ηλεκτρικά μοντέλα μέχρι το 2023, καθώς και να υλοποιήσει σημαντικές επενδύσεις στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης. Η Volkswagen και η Toyota έχουν επίσης ανακοινώσει ότι σχεδιάζουν την ταχεία επέκταση της γκάμας ηλεκτρικών οχημάτων τους. Όπως φαίνεται, οι μέρες που εξειδικευμένοι παίκτες, όπως η Tesla, κυριαρχούσαν στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων πλησιάζουν γρήγορα στο τέλος τους.

Στην περίπτωση που υπάρχουν αμφιβολίες για το εάν οι εταιρείες πετρελαίου και οι κατασκευαστές οχημάτων πρέπει να επενδύσουν σε τεχνολογίες ηλεκτρικών οχημάτων, η Bank of America σπεύσει να τις διαλύσει. Οι αναλυτές της παρουσίασαν πρόσφατα μια έκθεση στην οποία προέβλεπαν ότι στις αρχές της δεκαετίας του 2030, τα μισά αυτοκίνητα που θα πωλούνται παγκοσμίως θα είναι ηλεκτρικά και ότι η ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων θα συμβάλει στην αύξηση της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου στα τέλη της δεκαετίας του 2020 -οπότε και θα ανέλθει σχεδόν σε 106 εκατ. βαρέλια την ημέρα- πριν ξεκινήσει να μειώνεται σταθερά κατά τη δεκαετία του 2030.

Πέρυσι, η υπηρεσία New Energy Finance του Bloomberg προέβλεψε ότι οι παγκόσμιες πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων θα φθάσουν τα 59 εκατομμύρια ως τα τέλη της δεκαετίας του 2030. Παράλληλα, ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΙΕΑ) έχει εκτιμήσει ότι ο αριθμός των ηλεκτροκίνητων οχημάτων που κινούνται παγκοσμίως ενδέχεται να αυξηθεί από περίπου 2 εκατομμύρια το 2016 σε 40 έως 70 εκατομμύρια μέχρι το 2025, με βάση τις εκτιμήσεις των κατασκευαστών οχημάτων.

Όλα δείχνουν ότι -είτε είμαστε έτοιμοι, είτε όχι- η ανατολή ενός κόσμου στον οποίο θα κυριαρχούν τα ηλεκτρικά οχήματα πλησιάζει.