Το Ντίζελ Χτυπάει την Καρδιά της Γερμανικής Βιομηχανίας

Το Ντίζελ Χτυπάει την Καρδιά της Γερμανικής Βιομηχανίας
των Melissa Eddy, Jack Ewing / The New York Times
Σαβ, 12 Αυγούστου 2017 - 08:02
Η Βρετανία και η Γαλλία σκοπεύουν να σταματήσουν την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ. Η Μαδρίτη και η Αθήνα απαγορεύουν την κυκλοφορία τους στο κέντρο της πόλης και αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volvo στρέφονται σε ηλεκτρικούς κινητήρες. Αυτές οι εξελίξεις έχουν σημάνει συναγερμό στη Γερμανία, διότι απειλείται η αυτοκινητοβιομηχανία που απασχολεί εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους

Η Βρετανία και η Γαλλία σκοπεύουν να σταματήσουν την πώληση αυτοκινήτων με κινητήρες ντίζελ. Η Μαδρίτη και η Αθήνα απαγορεύουν την κυκλοφορία τους στο κέντρο της πόλης και αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Volvo στρέφονται σε ηλεκτρικούς κινητήρες. Αυτές οι εξελίξεις έχουν σημάνει συναγερμό στη Γερμανία, διότι απειλείται η αυτοκινητοβιομηχανία που απασχολεί εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους. Καθώς άλλες εταιρείες έχουν αυξήσει τις επενδύσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και άλλες χώρες πιέζουν για την εφαρμογή αυστηρότερων κανόνων που θα αποτελέσουν απειλή για τα αυτοκίνητα, στη Γερμανία τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας και η πολιτική ηγεσία που συναντήθηκαν την Τετάρτη στο Βερολίνο εμφανίστηκαν αποφασισμένοι να σώσουν την τεχνολογία ντίζελ.

Μετά την, σε μεγάλο βαθμό, σκηνοθετημένη «συνάντηση κορυφής» ανακοίνωσαν πως θα αναβαθμίσουν το λογισμικό σε πέντε εκατομμύρια αυτοκίνητα, ώστε να μειώσουν τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου. Ωστόσο η πλειονότητα των αναβαθμίσεων λογισμικού είχε ήδη ανακοινωθεί από τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ενώ πολιτικοί και στελέχη των αυτοκινητοβιομηχανιών απέρριψαν από κοινού την έκκληση περιβαλλοντικών οργανώσεων για επιπλέον μέτρα αναβαθμίσεων εξοπλισμού όπως οι καταλύτες. Απέρριψαν, πάλι από κοινού, το σχέδιο ορισμένων δημάρχων να απαγορεύσουν την κυκλοφορία αυτοκινήτων ντίζελ από το κέντρο των πόλεων. «Ενώ η Κίνα, η Καλιφόρνια, η Νορβηγία και πολλοί άλλοι στρέφονται προς τους ηλεκτρικούς κινητήρες, η κυβέρνηση μετατρέπει τη Γερμανία σε μουσείο ντίζελ», σχολίασε ο Ολιβερ Κρίσνερ, στέλεχος των Γερμανών Πρασίνων. Για τους Γερμανούς αυτοκινητοβιομηχάνους το ντίζελ εξακολουθεί να κατέχει κεντρική θέση στα σχέδιά τους. Ηδη αρκετές γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ανακοινώσει πως θα προσφέρουν οικονομικά κίνητρα, ώστε οι κάτοχοι αυτοκινήτων με παλιούς κινητήρες ντίζελ να τα ανταλλάξουν με νέα.

Η σύνοδος της Τετάρτης αποτελεί προσπάθεια να περιορίσουν μια κρίση εμπιστοσύνης που απειλεί τον πιο σημαντικό κλάδο της γερμανικής βιομηχανίας, ενδεχομένως και την εθνική ταυτότητα, ενόψει των εκλογών του Σεπτεμβρίου. Οι Volkswagen, Daimler και BMW έρχονται αντιμέτωπες με τη διογκούμενη οργή των καταναλωτών τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό, διότι υποβάθμιζαν τις αρνητικές για την υγεία συνέπειες των εκπομπών καυσαερίων και διότι σε ορισμένες περιπτώσεις παραπλάνησαν τους πελάτες τους. Εν τω μεταξύ, οι ηγέτες των δύο μεγαλύτερων πολιτικών κομμάτων της Γερμανίας κατηγορούνται πως τηρούν υπερβολικά φιλική σχέση με τις αυτοκινητοβιομηχανίες, μπλοκάροντας αυστηρότερους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για τις εκπομπές ντίζελ και παρέχοντας φορολογικές ελαφρύνσεις στην πετρελαιοκίνηση.

Η καγκελάριος Αγκελα Μέρκελ βρίσκεται υπό ιδιαίτερη πίεση διότι υπερασπίζεται επί χρόνια τα συμφέροντα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τα αυτοκίνητα είναι το σημαντικότερο εξαγωγικό προϊόν της Γερμανίας, ενώ οι κινητήρες ντίζελ είναι ιδιαίτερα σημαντικοί για την αυτοκινητοβιομηχανία. Χάρη στην υψηλότερη οικονομία που επιτυγχάνει το ντίζελ, αποτελεί δημοφιλή επιλογή για αγοραστές μεγάλων πολυτελών αυτοκινήτων που έχουν το υψηλότερο περιθώριο κέρδους. Τις τελευταίες εβδομάδες το αίσθημα προδοσίας έχει ενισχυθεί στη Γερμανία μετά τη δημοσίευση πληροφοριών που οι Volkswagen, BMW και Daimler είχαν σχηματίσει καρτέλ ώστε να μειώσουν το κόστος για τον αντιρρυπαντικό εξοπλισμό των μοντέλων τους.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")