Η Επιτυχής Ολοκλήρωση του 2ου Market Test θα Ανοίξει τον Δρόμο για την Κατασκευή του IGB

Η Επιτυχής Ολοκλήρωση του 2ου Market Test θα Ανοίξει τον Δρόμο για την Κατασκευή του IGB
του Γιώργου Κωστούλα
Παρ, 30 Σεπτεμβρίου 2016 - 08:57
Ως το πιο σημαντικό project για τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη, χαρακτήρισε ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Διεθνών Δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ, κ. Δημήτρης Μανώλης, τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB, Ποια είναι τα σχέδια για το τέρμιναλ της Αλεξανδρούπολης και τον ελληνοϊταλικό αγωγό
Ως το πιο σημαντικό project για τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας στην Κεντρική και Νοτιοανατολική Ευρώπη, χαρακτήρισε ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Διεθνών Δραστηριοτήτων της ΔΕΠΑ, κ. Δημήτρης Μανώλης, τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB, κατά την ομιλία του στο «2nd Global Oil & Gas South East Europe and Mediterranean Summit».

Υπενθυμίζεται ότι κατά τη φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τη δέσμευση μεταφορικής δυναμικότητας στον  IGB, υποβλήθηκαν εννέα μη-δεσμευτικές εκδηλώσεις ενδιαφέροντος για τη διαμετακόμιση συνολικά 4,3 δισ. κυβικών μέτρων φυσικού αερίου ανά έτος σε κανονική ροή από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και περίπου για 1 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ανά έτος σε σταθερή ανάστροφη ροή, από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα.

Τώρα, πλέον, βρισκόμαστε στη δεύτερη Δεσμευτική Φάση, που αφορά στην επιβεβαίωση των σχετικών εκδηλώσεων ενδιαφέροντος μέσω της σύναψης συμβάσεων διαμετακόμισης και εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί ως τα τέλη Οκτωβρίου.

Όπως ανέφερε ο κ. Μανώλης, ο αγωγός θα μπορεί να τροφοδοτείται από πολλαπλές πηγές (χώρες της Κασπίας ή της Μέσης Ανατολής, το τερματικό LNG της Ρεβυθούσας ή το υπό σχεδιασμό FRSU της Αλεξανδρούπολης) και αποτελεί το πιο «ώριμο» έργο που προωθεί η ΔΕΠΑ, το οποίο σημειωτέον έχει ενταθεί και στα έργα ευρωπαϊκού Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI). 

Ήδη έχει ολοκληρωθεί ένα μεγάλο τμήμα της προπαρασκευαστικής περιόδου, όπως οι περιβαλλοντικές άδειες, ορισμένες από τις τεχνικές μελέτες κτλ., και εφόσον το δεύτερο market test ολοκληρωθεί με επιτυχία, τότε η κατασκευή του αγωγού θα μπορούσε να ξεκινήσει μέσα στο 2017 και η ροή φυσικού αερίου εντός του 2019.

O ελληνοβουλγαρικός διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου αναπτύσσεται από την εταιρεία ICGB AD, η οποία ιδρύθηκε το 2011 με μετόχους την βουλγαρική BEH EAD (50%) και την ελληνική ΥΑΦΑ-ΠΟΣΕΙΔΩΝ Α.Ε. (50%) . Η τελευταία ανήκει ισομερώς στη ΔΕΠΑ και την ιταλική Edison.

Σε ότι αφορά το υπό σχεδιασμό πλωτό τέρμιναλ (FSRU) της Αλεξανδρούπολης, ο κ. Μανώλης είπε ότι θα ενισχύσει τη ρευστότητα στην αγορά και προσέθεσε ότι αυτή την περίοδο η ΔΕΠΑ σε συνεργασία με την Gas Trade του ομίλου Κοπελούζος, τη βουλγαρική BEH και την αμερικανική Cheniere Energy αναζητούν τον κατάλληλο τρόπο για την προώθηση του project.

Αναφορικά, τέλος, με την κατασκευή του αγωγού Ελλάδας - Ιταλίας, ο κ. Μανώλης ανέφερε ότι η τελική επενδυτική απόφαση θα ληφθεί όταν θα εξασφαλισθούν οι πηγές προμήθειας. Οι διαθέσιμες επιλογές είναι αρκετές, ενώ υπάρχει και η προοπτική τροφοδοσίας του με ρωσικό φυσικό αέριο στο πλαίσιο του μνημονίου συναντίληψης που υπέγραψαν στα τέλη Φεβρουαρίου, στη Ρώμη, οι επικεφαλής των ΔΕΠΑ, Edison και Gazprom.