Έξι ανοιχτά μέτωπα στο πρόγραμμα των
αποκρατικοποιήσεων καλείται να κλείσει το ΤΑΙΠΕΔ τους επόμενους μήνες, ενώ
περισσότερα από 2 δισ. ευρώ αναμένεται να μπουν στα ταμεία του ελληνικού
Δημοσίου το 2016, με τον πήχη των εσόδων για τη διετία 2017-2018 να
τοποθετείται στα 4 δισεκατομμύρια ευρώ.
Με την
κυβέρνηση να έχει δεσμευθεί έναντι των θεσμών για την ολοκλήρωση μιας σειράς
αποκρατικοποιήσεων που συμπεριελήφθησαν στο τελευταίο πρόγραμμα αξιοποίησης
(Asset Development Plan) και το οποίο αποτέλεσε παράρτημα του τρίτου Μνημονίου,
το ΤΑΙΠΕΔ, όντας βασικός πυλώνας τού υπό σύσταση νέου υπερταμείου, δίνει αγώνα
δρόμου για την επίτευξη των στόχων και τη τήρηση των συμφωνηθέντων
χρονοδιαγραμμάτων.
Με την
ΤΡΑΙΝΟΣΕ να αποτελεί εδώ και λίγες ημέρες το τρίτο φετινό «deal», μετά την
πώληση του ΟΛΠ και την παραχώρηση της έκτασης του πρώην αεροδρομίου του
Ελληνικού, έξι είναι τα επόμενα μέτωπα των αποκρατικοποιήσεων:
1. Πώληση του Αστέρα Βουλιαγμένης
2. Πώληση ποσοστού 67% του ΟΛΘ
3. Προκήρυξη για την παραχώρηση της
Εγνατίας Οδού
4. Επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για
την πώληση του 100% της ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού
Τροχαίου Υλικού)
5. Ανανέωση σύμβασης παραχώρησης του
Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών
6. Πώληση τουριστικών ακινήτων (Αφάντου
- Ρόδος).
Κρίσιμος
μήνας ο Σεπτέμβριος, στη διάρκεια του οποίου πολλά από τα ανοιχτά μέτωπα θα
πρέπει να κλείσουν. Για τότε έχει μετατεθεί η κατάθεση των δεσμευτικών
προσφορών για τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης. Το νέο Σχέδιο της Σύμβασης
Παραχώρησης (ΣΣΠ) μεταξύ ελληνικού Δημοσίου και ΟΛΘ προβλέπει επενδύσεις ύψους
220 εκατ. ευρώ για τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων του λιμένα της
συμπρωτεύουσας. Στο μέτωπο του Αστέρα Βουλιαγμένης το νέο Ειδικό Σχέδιο Χωρικής
Ανάπτυξης Δημοσίων Ακινήτων έχει ολοκληρωθεί και εφόσον λάβει την έγκριση από
το Κεντρικό Συμβούλιο Διοίκησης (ΚΣΔ), που απαρτίζεται από κυβερνητικά στελέχη,
θα προωθηθεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Είναι το τελευταίο βήμα πριν από
την έκδοση προεδρικού διατάγματος, που θα ανοίξει έτσι τον δρόμο για την
ολοκλήρωση της πώλησης του Αστέρα στην κοινοπραξία που έχει ανακηρυχθεί
προτιμητέος επενδυτής με 400 εκατ. ευρώ.
Το
προηγούμενο σχέδιο είχε απορριφθεί από το ΣτΕ παγώνοντας τη διαδικασία
εκχώρησης του γνωστού ξενοδοχείου της Αττικής, καθώς η ένσταση είχε να κάνει με
τη δημιουργία μεγάλου αριθμού μονοκατοικιών στο Μικρό Καβούρι. Το νέο σχέδιο
κάνει λόγο για 13 πολυτελείς καμπάνες αντί για τις 100 βίλες που προέβλεπε το
αρχικό.
Επαναπροκήρυξη
Με τον διαγωνισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να ολοκληρώνεται με την πώληση του 100%
του μετοχικού της κεφαλαίου στους ιταλικούς κρατικούς σιδηροδρόμους, έναντι 45
εκατ. ευρώ, ανοίγει η πόρτα για την επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για την
ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού).
Ακόμη ένα
μέτωπο αφορά τη σύμβαση παραχώρησης του «Ελ. Βενιζέλος», που λήγει το 2026, η
διαπραγμάτευση για την παράταση της οποίας έχει ήδη ξεκινήσει. Η διαπραγμάτευση
γίνεται με τους βασικούς μετόχους του «Ελ. Βενιζέλος», την καναδική PSP, που
κατέχει το 40%, και πιθανότερο σενάριο είναι η παράτασή της για 20 χρόνια.
Το παζλ των
κινήσεων του ΤΑΙΠΕΔ στο πεδίο των αποκρατικοποιήσεων συμπληρώνουν η προκήρυξη
του διαγωνισμού για την παραχώρηση έως και 40 χρόνια της Εγνατίας Οδού και η
πώληση του ακινήτου στην περιοχή Αφάντου της Ρόδου.
Το πακέτο
μέτρων για τη συμφωνία με τους θεσμούς προβλέπει και τη σύσταση του υπερταμείου
ιδιωτικοποιήσεων, στο οποίο θα μεταφερθούν όλα τα περιουσιακά στοιχεία που
περιλαμβάνονται στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ, μέρος του χαρτοφυλακίου των
δημοσίων ακινήτων αλλά και τα μετοχικά κεφάλαια των τραπεζών που βρίσκονται
στην κυριότητα του Δημοσίου μέσω του ΤΧΣ.
Για την
επόμενη περίοδο προβλέπεται, μεταξύ άλλων, η πώληση μειοψηφικών πακέτων της
ΔΕΗ, της ΕΥΔΑΠ, της ΕΥΑΘ, της «Αερολιμήν Αθηνών», του ΟΤΕ, των ΕΛ.ΠΕ.,
ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, απόσχιση του διαχειριστή
μεταφοράς ενέργειας από τη ΔΕΗ και διάθεση μειοψηφικού πακέτου μετοχών σε
επενδυτές.
(από την
εφημερίδα «ΕΘΝΟΣ»)