Με την κατασκευή του να έχει διαρκέσει 7 χρόνια και να έχει κοστίσει 25 δις δολάρια ΗΠΑ, ο Καναδάς έθεσε σε λειτουργία το πιο ακριβό έργο στην ιστορία του, την προέκταση του αγωγού πετρελαίου Trans Mountain. Ο αγωγός ξεκινά από τις εκτάσεις πισσώδους άμμου στην Πολιτεία της Αλμπέρτα και καταλήγει στο Βανκούβερ της Βρετανικής Κολομβίας, στις ακτές του Ειρηνικού

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, ο αγωγός έχει μέγιστη χωρητικότητα 890.000 βαρελιών ημερησίως, σχεδόν το ένα πέμπτο της συνολικής παραγωγής πετρελαίου του Καναδά. Κυρίως, όμως, ο αγωγός Trans Mountain επιτρέπει πλέον στον Καναδά να εξάγει την εγχώρια παραγωγή πετρελαίου χωρίς την ανάγκη μεταφοράς μέσω ΗΠΑ. Ως εκ τούτου, η καναδική κυβέρνηση θεωρεί το έργο ήδη επιτυχημένο παρά τις πάμπολλες καθυστερήσεις εξαιτίας κοινωνικών και πολιτικών αντιδράσεων, δικαστικών περιπετειών, και γιγάντωσης του κόστους.

Ο αγωγός Trans Mountain στις δυτικές πολιτείες του Καναδά. Πηγή: EIA.

Η λειτουργία του συγκεκριμένου αγωγού φέρνει στο προσκήνιο την απόσταση μεταξύ της ρητορικής και της πρακτικής της καναδικής κυβέρνησης. Ο Καναδός Πρωθυπουργός, Τζάστιν Τριντό, συνηθίζει να παρουσιάζεται ως μπροστάρης στα ζητήματα που σχετίζονται με την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, ειδικά σε σύγκριση με τους ομολόγους του στον Λευκό Οίκο. Αυτό δεν εμπόδισε τον Τριντό από το να προωθήσει την εξαγορά του Trans Mountain από το καναδικό κράτος το 2018 και να συνεχίσει την κατασκευή του παρά τις καθυστερήσεις και τον τετραπλασιασμό του κόστους. Πέραν του προφανούς— η λειτουργία ενός νέου αγωγού πετρελαίου συνεπάγεται περισσότερη κατανάλωση πετρελαίου και άρα μεγαλύτερες εκπομπές άνθρακα— η εξόρυξη πετρελαίου στην Αλμπέρτα είναι ιδιαίτερα ενεργοβόρα.

Άπό τη στιγμή που οι πιθανές κλιματικές επιπτώσεις του αγωγού έχουν περάσει σε δεύτερη μοίρα, η πετρελαϊκή βιομηχανία του Καναδά υποδέχτηκε την ολοκλήρωση του έργου ως σωτήρια παρέμβαση. Για χρόνια, οι καναδικές εξαγωγές πετρελαίου ήταν άρρηκτα συνδεδεμένες με τη διακρατική συνεργασία ΗΠΑ- Καναδά. Το καναδικό πετρέλαιο ταξίδευε μέχρι τα διυλιστήρια στις αμερικανικές μεσοδυτικές Πολιτείες και τις ακτές του Ατλαντικού. Το 2021, όταν η κυβέρνηση Biden απέσυρε την άδεια κατασκευής του αγωγού Keystone XL, οι Καναδοί παραγωγοί αντιλήφθηκαν τη δυσχερή τους θέση. Και μολονότι κανένας δεν αμφισβητεί τη θέση του Καναδά στην Ευρω-Ατλαντική συμμαχία, το γεγονός ότι οι Κινεζικές εταιρείες Sinochem και Sinopec είναι από τους πρώτους πελάτες που θα προμηθευτούν πετρέλαιο από τον Trans Mountain παρουσιάζει ενδιαφέρον για όσους ασχολούνται με θέματα ενεργειακού ανταγωνισμού. Πέραν των ποσοτήτων που θα ταξιδεύουν στην άλλη άκρη του Ειρηνικού, το καναδικό πετρέλαιο θα φτάνει και στη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, αμβλύνοντας ενδεχομένως το πρόβλημα των ελλείψεων εισαγωγών από την Κεντρική και Νότια Αμερική.

Το επόμενο στοίχημα του Καναδά είναι η εύρεση αγοραστή για τον Trans Mountain. Μέχρι στιγμής δεν έχει εκφραστεί ενδιαφέρον για το πλειοψηφικό πακέτο του αγωγού, αλλά έχει γνωστοποιηθεί η πρόθεση προσφορών για μειοψηφικά μερίσματα από τοπικές κοινότητες ιθαγενών. Όπως και με τον Keystone XL, ορισμένες κοινότητες ιθαγενών της περιοχής είχαν αντιδράσει έντονα εναντίον της κατασκευής του αγωγού, όχι μόνο λόγω των περιβαλλοντικών επιπτώσεων, αλλά και επειδή περνάει μέσα από τις πατρογονικές εκτάσεις τους. Εντούτοις, κάποιες άλλες κοινότητες αποδέχτηκαν το έργο, θεωρώντας ότι η συμμετοχή τους στον έλεγχο του αγωγού είναι μία πιο πραγματιστική προσέγγιση.