Αλλαγές στη Μεταφορά Οχημάτων Εναλλακτικών Καυσίμων Εν Όψει Τουριστικής Περιόδου

Αλλαγές στη Μεταφορά Οχημάτων Εναλλακτικών Καυσίμων Εν Όψει Τουριστικής Περιόδου
της Αρχοντίας Γ. Καλλιτέρη
Δευ, 22 Απριλίου 2024 - 19:17

Αλλαγές έρχονται στους κανόνες μεταφοράς των οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων, δηλαδή όσα κινούνται μέσω ηλεκτρισμού ή συμπιεσμένων αερίων (φυσικό αέριο, υδρογόνο, προπάνιο), με πλοία. Η μεταρρύθμιση αυτή στοχεύει να προστατεύσει το επιβατικό κοινό κατά την περίοδο αυξημένης τουριστικής κίνησης που πλησιάζει, καθώς τα τελευταία έτη παρατηρείται αύξηση των πυρκαγιών σε πλοία

— χωρίς αυτό να συνδέεται απαραίτητα με τα προαναφερθέντα οχήματα. Εντούτοις, τα νέα μέτρα θα νομιμοποιήσουν και τη μεταφορά αυτών των οχημάτων χωρίς συνοδό.

Η νέα εγκύκλιος του Υπουργείου Ναυτιλίας μεταρρυθμίζει το πλαίσιο μετακίνησης των οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων. Αρχικά, τα οχήματα θα πρέπει να ελέγχονται πριν φορτωθούν στα πλοία, ειδικά στο σύστημα των συσσωρευτών. Πέραν αυτού, για τα ηλεκτρικά οχήματα, το επίπεδο φόρτισης θα πρέπει να είναι λιγότερο του 40% της συνολικής χωρητικότητας. Αξίζει να αναφερθεί ότι οι μπαταρίες ιόντων λιθίου είναι ιδιαίτερα εύφλεκτες, ενώ όπως έχουν αναδείξει μία σειρά από έρευνες, η πυρκαγιά που προκαλούν είναι πολύ πιο γρήγορη, θερμή, και δύσκολη να κατασβεστεί. Για τα οχήματα συμπιεσμένων αερίων, οι δεξαμενές θα πρέπει να περιέχουν λιγότερο του 50% της συνολικής χωρητικότητάς τους. Η εγκύκλιος προβλέπει ότι η ευθύνη για την τήρηση αυτών των κανόνων θα επιβαρύνει αποκλειστικά τους κατόχους των οχημάτων. Πάντως, οι προδιαγραφές αυτές ίσως προκαλέσουν προβληματισμό σε κατόχους ηλεκτροκίνητων ή άλλων οχημάτων με εναλλακτικό καύσιμο που θα θέλουν να ταξιδεύσουν στα νησιά της χώρας, καθώς στα περισσότερα είναι μάλλον σπάνιες οι σχετικές υποδομές φόρτισης.

Επίσης, το προσωπικό του πλοίου θα πρέπει να καταγράφει πού ακριβώς σταθμεύουν τα συγκεκριμένα οχήματα. Αυτό το μέτρο δεν αφορά μόνο στην αντιπυρική προστασία, αλλά και στο γεγονός ότι τα οχήματα εναλλακτικών καυσίμων είναι αρκετά βαρύτερα από τα συμβατικά. Παράλληλα, το προσωπικό θα πραγματοποιεί ειδικές περιπολίες στους χώρους στάθμευσης, με χρήση συσκευών θερμικής απεικόνισης και εντοπισμού αερίων, πέρα από τις παραδοσιακές κάμερες ασφαλείας – πρακτικές στις οποίες τα πληρώματα θα πρέπει να είναι εκπαιδευμένα. Τέλος, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες οφείλουν να παρέχουν πρόσθετους πυροσβεστήρες, ειδικές αντιπυρικές κουβέρτες, και εξαρτύσεις πυρόσβεσης για το πλήρωμα.

Ωστόσο, η εγκύκλιος θεσμοθετεί και τη μεταφορά ασυνόδευτων οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων, κάτι που απαγορευόταν μέχρι πρόσφατα. Η αλλαγή αυτή θα βοηθήσει σε αγοραπωλησίες ή ενοικιάσεις οχημάτων μεταξύ ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας κατά την κορύφωση της τουριστικής περιόδου.