Οι οικονομικές επιπτώσεις από την κατάρρευση της γέφυρας “Francis Scott Key”, το πρωί της Τρίτης (26/3), μετά τη σύγκρουση ενός φορτηγού πλοίου με σημαία από τη Σιγκαπούρη και τον θάνατο έξι εργατών, είναι σημαντικές.

Ειδικοί εκφράζουν φόβους για τις επιπτώσεις στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα. Πέρα από την τραγωδία για τις οικογένειες των θυμάτων, υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με τον οικονομικό αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία, ιδίως υπό το φόντο των συνεχών προκλήσεων από την πανδημία του Covid-19 και την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα.

Η γέφυρα, που εκτείνεται σε μήκος άνω των 2 χιλιομέτρων και διαθέτει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας, αποτελεί ένα ζωτικό μέρος της υποδομής της Βαλτιμόρης, βρίσκεται στην είσοδο του λιμανιού, το πιο πολυσύχναστο στις ΗΠΑ για εξαγωγές αυτοκινήτων και το ένατο πιο πολυσύχναστο λιμάνι συνολικά. Η κατασκευή της και ο σχεδιασμός της χρειάστηκαν σχεδόν δέκα χρόνια, αλλά λιγότερο από ένα λεπτό για να καταρρεύσει

Κλειστό «μέχρι νεωτέρας» το λιμάνι

Το πιο πολυσύχναστο λιμάνι για εξαγωγές αυτοκινήτων αναμένεται να αναστείλει τη λειτουργία του “μέχρι νεωτέρας”, δήλωσε ο Μάρκο Φορτζιόνε, γενικός διευθυντής του Ινστιτούτου Εξαγωγών και Διεθνούς Εμπορίου, στο BBC. Αυτό αναμένεται να επηρεάσει σημαντικά τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού. Σύμφωνα με δηλώσεις στο The World Tonight του Radio 4, περισσότερα από 750.000 αυτοκίνητα και οχήματα διαμέσου του λιμανιού της Βαλτιμόρης πέρασαν τον προηγούμενο χρόνο. Αυτά περιλαμβάνουν μάρκες από τις ΗΠΑ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ευρωπαϊκή Ένωση, όπως η General Motors, η Ford, η Jaguar, η Land Rover, η Nissan, η Fiat και η Audi. Η Βαλτιμόρη αποτελεί το πιο πολυσύχναστο λιμάνι για αποστολές αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και επίσης το μεγαλύτερο λιμάνι για την εξαγωγή αγροτικών και κατασκευαστικών μηχανημάτων. Επιπλέον, είναι το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι για τις εξαγωγές άνθρακα στις ΗΠΑ.

Ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, Πιτ Μπούτιτζετζ, ανέφερε ότι αυτή η κατάσταση αναμένεται να έχει σημαντικές και μακροχρόνιες επιπτώσεις στις αλυσίδες εφοδιασμού. Παράλληλα, επισήμανε ότι είναι πρόωρο να παρέχονται εκτιμήσεις σχετικά με τον χρόνο αποκατάστασης του καναλιού και την επαναλειτουργία του λιμανιού. Παρ’ όλα αυτά, η Βαλτιμόρη αποτελεί ένα από τα μικρότερα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στις βορειοανατολικές ΗΠΑ. Σύμφωνα με τον εμπειρογνώμονα ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων, Λαρς Γένσεν, διακίνησε 265.000 εμπορευματοκιβώτια το τρίτο τρίμηνο του προηγούμενου έτους. Η ροή των εμπορευματοκιβωτίων στη Βαλτιμόρη μπορεί πιθανώς να μετακινηθεί σε μεγαλύτερα λιμάνια, όπως το λιμάνι της Νέας Υόρκης και του Νιου Τζέρσεϊ, που επεξεργάζονται περισσότερα εμπορευματοκιβώτια.

Ο κυβερνήτης του Μέριλαντ, Γουές Μουρ, έχει ανακοινώσει κατάσταση έκτακτης ανάγκης, επισημαίνοντας τους κινδύνους για την τοπική οικονομία λόγω της αναστολής της λειτουργίας του λιμανιού. Ο Υπουργός Μεταφορών του Μέριλαντ, Paul J. Wiedefeld, επίσης δήλωσε ότι είναι νωρίς ακόμα να γνωρίζουμε για πόσο χρονικό διάστημα θα παραμείνει κλειστή η γέφυρα. Ο πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Λιμενεργατών (ILA) στη Βαλτιμόρη, Scott Cowan, εξέφρασε ανάλογες ανησυχίες, επισημαίνοντας τη σημασία του λιμανιού για την οικονομία της πολιτείας του Μέριλαντ. Η αναστολή των δραστηριοτήτων του θα προκαλέσει σημαντικά προβλήματα, καθώς το λιμάνι είναι ζωτικός παράγοντας για τις εισαγωγές και εξαγωγές, καθώς και για τη φόρτωση και εκφόρτωση φορτηγών πλοίων.

Καμία ανησυχία για το LNG

Υπάρχουν ανησυχίες για πιθανή αναταραχή στο εμπόριο υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) μετά την κατάρρευση της γέφυρας, αλλά ο τερματικός σταθμός
Cove Point LNG στον κόλπο Chesapeake δήλωσε ότι οι δραστηριότητές του δεν έχουν πληγεί.

Ο Πρόεδρος Μπάιντεν δήλωσε ότι η κυβέρνηση θα κάνει τα πάντα για να επαναφέρει σε λειτουργία το λιμάνι και να ανοίξει ξανά τη γέφυρα, αλλά η διαδικασία θα διαρκέσει. Το λιμάνι της Βαλτιμόρης απασχολεί περίπου 15.000 άτομα και υποστηρίζει περίπου 140.000 ακόμα. Μετά το ατύχημα, η Maersk ανακοίνωσε ότι θα αποφεύγει τη Βαλτιμόρη στις υπηρεσίες της για το μέλλον. Ορισμένες εταιρείες σιδηροδρόμων και άνθρακα προειδοποίησαν για διακοπή των εξαγωγών. Η ακτοφυλακή των ΗΠΑ ξεκίνησε αποστολή ανάκτησης για τους αγνοούμενους.

Οι ειδικοί επικεντρώνονται τώρα στην έρευνα των αιτιών της συντριβής, με την ελπίδα να ανακτηθεί ο καταγραφέας δεδομένων. Τα ακριβή αίτια παραμένουν άγνωστα, αλλά εκπονήθηκε κλήση κινδύνου πριν από την πρόσκρουση στη γέφυρα. Η Ναυτιλιακή και Λιμενική Αρχή της Σιγκαπούρης δήλωσε ότι τα πιστοποιητικά του πλοίου ήταν έγκυρα τη στιγμή του ατυχήματος. Η Synergy Marine Group, που διαχειρίζεται το πλοίο, δήλωσε ότι συνεργάζεται πλήρως με τις αρχές.

Το Dali είχε εμπλακεί και άλλο ατύχημα στην Αμβέρσα Το πλοίο που προκάλεσε την κατάρρευση της γέφυρας Φράνσις Σκοτ Κι είχε εμπλακεί και σε ένα ατύχημα στο λιμάνι της Αμβέρσας το 2016. Σύμφωνα με τις βελγικές λιμενικές αρχές, στις 11 Ιουλίου 2016 είχε προσκρούσει στην προβλήτα ενώ προσπαθούσε να αποπλεύσει από τον τερματικό σταθμό των εμπορευματοκιβωτίων στη Βόρεια Θάλασσα. Η λιμενική αρχή δεν έδωσε άλλες διευκρινίσεις για τα αίτια του ατυχήματος αλλά ανέφερε ότι το πλοίο παρέμεινε αγκυροβολημένο για επισκευές για κάποιο διάστημα μετά την πρόσκρουση. «Ο γενικός κανόνας είναι ότι τα ατυχήματα αυτά ερευνώνται και τα πλοία επιτρέπεται να αποπλεύσουν μόνο αφού οι ειδικοί κρίνουν ότι είναι ασφαλές», είπε ένας εκπρόσωπος του λιμανιού της Αμβέρσας στο πρακτορείο Reuters. Το Dali ανήκει στην Grace Ocean Pt Ltd και τη διαχείρισή του έχει αναλάβει η Synergy Marine Corp