Στο πάνελ για τη ναυτιλία, το οποίο συντόνιζε ο Χάρης Αντωνίου, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Neptune Maritime Leasing Ltd και ιδρυτικό μέλος του Κόμβου, ο κ. υπουργός επεσήμανε ότι πρέπει να βρεθεί η χρυσή τομή για τον οδικό χάρτη που οδηγεί στην ποιοτική ψηφιακή και πράσινη ανάπτυξη και εξέλιξη των υποδομών και της ναυτιλίας.
Έδωσε και συγκεκριμένα παραδείγματα, επισημαίνοντας ότι το κόστος, εφόσον προχωρούσε φέτος η συμφωνία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας, θα έφτανε τον πρώτο χρόνο στα 130 δισ. ευρώ και μέχρι το 2035 το επιπλέον κόστος θα ανερχόταν από 100 μέχρι 300 δισ. ευρώ.
Το κόστος αυτό θα μετακυλισθεί στους καταναλωτές υπογράμμισε, επισημαίνοντας ότι με τον τρόπο αυτό η Ευρώπη θα αντιμετώπιζε ένα σπιράλ αλλεπάλληλων ενεργειακών κρίσεων και αυξήσεων των τιμών της ενέργειας. Πληθωριστικές τάσεις θα πίεζαν όλες τις ευρωπαϊκές οικονομίες.
Πρώτες ναυπηγήσεις
Την είδηση, όμως, έβγαλε ο κ. Πάνος Ξενοκώστας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των ναυπηγείων Ελευσίνας και Νεωρίου, ο οποίος αποκάλυψε ότι θα υπογραφούν συμβάσεις για τη ναυπήγηση δύο, με option για άλλα δύο, ρυμουλκών με Έλληνες επιχειρηματίες. Σύμβαση που εντάσσεται στο πρόγραμμα κατασκευής 20 ρυμουλκών συνολικά. Προσέθεσε ότι μέσα στο 2026 ο όμιλος σχεδιάζει να υπογράψει συμβάσεις για τη ναυπήγηση πλοίων για την ακτοπλοΐα.
Θέση με την οποία συμφώνησε και ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Attica Πάνος Δικαίος, ο οποίος τόνισε ότι η κατασκευή του πρώτου πλοίου είναι κοντά. Επισημαίνεται ότι ο δύο όμιλοι έχουν συμφωνία συνεργασίας. Ωστόσο, ο κ. Δικαίος έθεσε το μεγάλο ζήτημα στο τραπέζι: την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου της χώρας, που -όπως είπε- είναι μια άλλη ιστορία. Αναφερόμενος στα χρηματοδοτικά εργαλεία, σημείωσε ότι λειτουργούμε σε ένα παραδοσιακό μοντέλο χρηματοδότησης, με τις εταιρείες και τους ισολογισμούς τους, με τραπεζικό δανεισμό και σε ένα ποσοστό leasing. Το αυξημένο κόστος, που φέρνει η πράσινη μετάβαση, οδηγεί στη μετακύλισή του στους επιβάτες. «Είναι αυτό το μοντέλο που θα μας φέρει στην επόμενη μέρα; Σίγουρα δεν είναι αυτό που απαιτείται για να είναι βιώσιμο» υπογράμμισε χαρακτηριστικά.
Ανάλογη ήταν και η θέση που έλαβε ο κ. Ξενοκώστας, ο οποίος υπογράμμισε: «Σε όλα σχεδόν τα ναυπηγεία του κόσμου, έμμεσα ή άμεσα, επιδοτείται είτε με φοροαπαλλαγές είτε με επιδοτήσεις λιγότερο διαφανείς». Στα επτά χρόνια που ανέλαβε ο κ. Ξενοκώστας τα ναυπηγεία της Σύρου και μετά της Ελευσίνας δεν έχει λάβει ούτε ένα ευρώ επιδότηση τόνισε, αλλά προσέθεσε ότι θα πρέπει κάποια πράγματα να αλλάξουν. Διαφορετικά, συμπλήρωσε, το επιπλέον κόστος θα το πληρώσει ο καταναλωτής, έμμεσα ή άμεσα. Είτε λοιπόν θα κατευθυνθούν πόροι από την Ευρώπη και την Ελλάδα είτε θα πρέπει να αυξηθούν τα εισιτήρια.
Αλλά και ο Στρατής Απέργης, CEO της Levante Ferries, επεσήμανε ότι κοιτάζουμε διάφορες λύσεις, οι οποίες όμως είναι όλες σταδιακές. «Φαντάζομαι ότι δεν είμαστε οι μόνοι που να έχουμε εντοπίσει μια λύση για την οποία να πούμε αυτή είναι η σωστή, έχει αυτό το κόστος και έτσι θα τη χρηματοδοτήσουμε».
Στον καίριο ρόλο της ακτοπλοΐας για τα νησιά της χώρας αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας Γιώργος Αλεξανδράτος ο οποίος τόνισε ότι «ακτοπλοΐα είναι η κοινωνία. Ακτοπλοΐα δεν είναι αυτό που βλέπουμε το καλοκαίρι μόνο. Τον χειμώνα συνδέουν 115 νησιά, τα οποία αποτελούν σχεδόν το 15% με 16% του ελληνικού πληθυσμού. Και χωρίς την ακτοπλοΐα, επειδή πολλά από αυτά τα νησιά δεν συνδέονται με αεροπορικές γραμμές, δεν θα υπήρχαν
σήμερα».
Μεγάλα ζητήματα πράσινης μετάβασης όμως αντιμετωπίζουν και τα λιμάνια της χώρας. Το στίγμα έδωσε ο κ. Σωτήρης Θεοφάνης, καθηγητής Διοίκησης Ναυτιλίας και Λιμένων, ο οποίος τόνισε ότι οι δαπάνες δεν θα πρέπει να καταλήγουν στον τελικό αποδέκτη που είναι είτε το φορτίο, είτε ο επιβάτης.
(Από την εφημερίδα Η Ναυτεμπορική)