Πάνω από 2,9 δισ. δολ. θα καταβάλουν για τους ρύπους περίπου 13.000 πλοία που υπέβαλαν στοιχεία για τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα (CO2) για το 2024 στην πλατφόρμα MRV της ΕΕ, σύμφωνα με τις κατευθυντήριες οδηγίες του σχετικού Κανονισμού. Ο Κανονισμός για το MRV (Monitoring, Reporting, Verification / Παρακολούθηση, Αναφορά, Επαλήθευση) επιβάλλει στις ναυτιλιακές εταιρείες να καταγράφουν και να αναφέρουν τις εκπομπές CO₂ από τα πλοία τους που είναι άνω των 5.000 GT και προσεγγίζουν λιμένες της ΕΕ (ανεξάρτητα από σημαία).

Με βάση τις εκπομπές, οι ναυτιλιακές εταιρείες καλούνται να προχωρήσουν σε αγορά δικαιωμάτων  εκπομπών  ανά  τόνο CO2, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Ρύπων (EU ETS), και μέχρι 30 Σεπτεμβρίου να καταβάλουν τα τέλη για το 40% των δικαιωμάτων. Όπως εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Drewry, περίπου 90 εκατομμύρια τόνοι CO2 εκπέμφθηκαν στο πλαίσιο του EU ETS, μια αύξηση περίπου 14% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Η αύξηση αυτή οφείλεται εν μέρει σε γεωπολιτικούς παράγοντες, όπως οι επιθέσεις των ανταρτών της Υεμένης Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα που υποχρέωσαν τις ναυτιλιακές εταιρείες να ακολουθήσουν τη μακρύτερη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου  της  Καλής  Ελπίδας  αντί της συντομότερης διαδρομής μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, με αποτέλεσμα τα πλοία να εκπέμπουν περισσότερους ρύπους. Επίσης η προμήθεια ενεργειακών προϊόντων από τις χώρες της ΕΕ από άλλες περιοχές λόγω του εμπάργκο στη Ρωσία είναι ένας ακόμη λόγος.

Λαμβάνοντας υπόψη την τρέχουσα τιμή του δικαιώματος (περίπου 70 ευρώ ο τόνος), εκτιμάται ότι τον Οκτώβριο του τρέχοντος έτους θα πρέπει να καταβληθούν 2,9 δισεκατομμύρια δολάρια από τις ναυτιλιακές εταιρείες.

Εάν τα επίπεδα εκπομπών παραμείνουν παρόμοια, η Drewry εκτιμά ότι το συνολικό κόστος θα αυξηθεί σε περίπου 7,5 δισεκατομμύρια δολάρια όταν λήξει η μεταβατική περίοδος και το 100% των εκπομπών συμπεριληφθεί στο πεδίο εφαρμογής (το 2026).

Σύμφωνα με την ίδια ανάλυση, το 34% των εκπομπών CO2 πραγματοποίησαν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων,  παρά  το  γεγονός ότι αντιπροσωπεύουν το 16% των πλοίων (ή το 21% σε όρους χωρητικότητας dwt). Από την άλλη, τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, ενώ αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 35% των πλοίων με όρους dwt, εκπέμπουν μόλις το 9% των ρύπων. Ανάλογη είναι και η εικόνα των δεξαμενοπλοίων. Αντιπροσωπεύουν περίπου το 28% των πλοίων σε dwt, ενώ εκπέμπουν το 11% των ρύπων.

Πάντως  μεγαλύτερο  είναι  το  κόστος για τα επιβατηγά- οχηματαγωγά πλοία (RoPax), καθώς υπολογίζεται ότι κάθε πλοίο RoPax θα πληρώσει κατά μέσο όρο περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια στο EU ETS, ενώ ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα πληρώσει κατά μέσο όρο περίπου 0,5 εκατομμύριο δολάρια ΗΠΑ.

Η σταδιακή εφαρμογή του Κανονισμού θα αυξήσει το κόστος για τους ρυπαίνοντες και θα τους ενθαρρύνει να μειώσουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στην περιοχή, εκτιμά ο Drewry. Θα πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η ΕΕ σχεδιάζει να αναθεωρήσει τους κανονισμούς της για να τους προσαρμόσει στο πλαίσιο Net Zero Framework (NZF) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού που αναμένεται να ψηφιστεί τον Οκτώβριο, αν και οι ΗΠΑ και άλλες χώρες εμφανίζονται αντίθετες.

Πάντως,  όπως  σημειώνει  ο  Drewry, οι κανονισμοί αυτοί αποσκοπούν στην αναδιάρθρωση του κλάδου με:

  • την αύξηση της ζήτησης για πλοία που χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα,
  • την αντικατάσταση της ενεργειακής ζήτησης του κλάδου της ναυτιλίας με ανανεώσιμες πηγές,
  • την αύξηση της χρήσης σύγχρονων τεχνολογιών για τη βελτίωση της αποδοτικότητας και την αξιοποίηση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας επί των πλοίων.

 

Αποφασιστική αλλαγή

Ο οίκος αναλύσεων καταλήγει ότι οι νέοι κανονισμοί για τα αέρια του θερμοκηπίου  σηματοδοτούν  μια  αποφασιστική αλλαγή στις παγκόσμιες πρακτικές της ναυτιλίας, σηματοδοτώντας το τέλος της εποχής των εθελοντικών μειώσεων εκπομπών και καθιστώντας υπεύθυνους όσους ρυπαίνουν. Ωστόσο, το κρίσιμο ερώτημα για τη διεθνή ναυτιλία είναι εάν τα κεφάλαια αυτά συγκεντρώνονται από τον κλάδο για να διατεθούν στην ανάπτυξη νέων καυσίμων και τεχνολογιών που θα βοηθήσουν πρακτικά τη ναυτιλία να προσαρμοστεί στους νέους αυτούς κανονισμούς.

 

Από την εφημερίδα ‘Τα Νέα’

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr