Παρά τις αδυναμίες και τα εμπόδια, μεθανόλη και αμμωνία αναδεικνύονται σε πρωταγωνιστές της ναυτιλιακής μετάβασης προς τις μηδενικές εκπομπές έως το 2050.

Σύμφωνα με την έκθεση της Getting to Zero Coalition του Global Maritime Forum, παρά το γεγονός ότι η μεθανόλη θεωρείται ασφαλής και εύκολη στην ενσωμάτωση, υπολείπεται σε ενεργειακή πυκνότητα, δηλαδή δυνατότητα μεγάλης αποθήκευσης, ενώ η πράσινη εκδοχή της παραμένει σε μηδενικά επίπεδα και δύσκολα προσβάσιμη.

Από την άλλη πλευρά, όσον αφορά την αμμωνία, ως ναυτιλιακό καύσιμο, παρά το γεγονός ότι βρίσκεται κοντά στην εμπορική εφαρμογή με δοκιμές που δείχνουν μείωση εκπομπών έως και 95%, υπάρχει μεγάλη έλλειψη και περιορισμένες υποδομές ανεφοδιασμού, ενώ επισημαίνονται εξάλλου κανόνες ασφαλείας και συστηματική εμπειρία στη χρήση της για την πλήρη αξιοποίησή της.

Σύμφωνα με τον ιαπωνικό νηογνώμονα, στη ναυτιλία χρειαζόμαστε 440 εκατ. τόνους μεθανόλη κάθε χρόνο και 470 εκατ. τόνους αμμωνία. Ωστόσο, αυτή τη στιγμή, για όλους τους κλάδους στους οποίους συμπεριλαμβάνονται και η βιομηχανία, η ενέργεια και τα οχήματα, παράγονται συνολικά 3,2 εκατ. τόνοι μεθανόλης και 6,4 εκατ. τόνοι αμμωνίας.

Πάντως, όπως επισημαίνει η συγκεκριμένη έκθεση, και τα δύο καύσιμα έχουν περάσει από τη θεωρία στην πράξη, ωστόσο η μαζική εφαρμογή τους θα κριθεί από την ενίσχυση της παραγωγής πράσινης μεθανόλης και τη δημιουργία υποδομών ανεφοδιασμού αμμωνίας σε στρατηγικά λιμάνια.

Η μελέτη με τίτλο «From pilots to practice: Methanol and ammonia as shipping fuels» βασίζεται σε συνεντεύξεις με περίπου 40 κορυφαίους οργανισμούς του τομέα και καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η μεθανόλη είναι ήδη έτοιμη για χρήση με χαμηλές εκπομπές άνθρακα, ενώ η αμμωνία βρίσκεται στο στάδιο των πιλοτικών εφαρμογών, με στόχο την εμπορική αξιοποίηση.

Ωστόσο, η έκθεση προειδοποιεί ότι, για να επιτευχθεί η απαραίτητη κλιμάκωση μέχρι το 2030, απαιτείται συντονισμένη δράση σε διεθνές και εθνικό επίπεδο.

Κρίσιμος παράγοντας είναι η ανάπτυξη της εφοδιαστικής αλυσίδας: η ενίσχυση της παραγωγής πράσινης μεθανόλης και η δημιουργία υποδομών ανεφοδιασμού αμμωνίας σε μεγάλα λιμάνια.

Ο διευθυντής απανθρακοποίησης του Global Maritime Forum, Jesse Fahnestock, σημειώνει ότι η τεχνολογική ετοιμότητα «είναι μόνο η αρχή», υπογραμμίζοντας πως απαιτείται στήριξη από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ΙΜΟ, τις κυβερνήσεις και τη βιομηχανία για τη δημιουργία του κατάλληλου πλαισίου.

Η έκθεση συγκεντρώνει τα διδάγματα που αντλήθηκαν από τα πρώτα πιλοτικά προγράμματα και αναδεικνύει τις επόμενες προτεραιότητες που αφορούν την ενίσχυση παραγωγής και διαθεσιμότητας πράσινων καυσίμων, τη δημιουργία ασφαλών και αξιόπιστων υποδομών ανεφοδιασμού αλλά και τη στήριξη στους διεθνείς κανονισμούς με οικονομικά κίνητρα.

 

Τι επισημαίνει η έκθεση

Σύμφωνα με την έκθεση, η μεθανόλη έχει περάσει πλέον στο στάδιο της πρώιμης κλίμακας, με περισσότερα από 60 πλοία να βρίσκονται ήδη σε λειτουργία και άλλα 300 σε παραγγελία. Υποδομές ανεφοδιασμού έχουν αναπτυχθεί σε περίπου 20 λιμάνια, ενώ οι πρώτοι χρήστες τη χαρακτηρίζουν ασφαλή και σχετικά εύκολη στην ενσωμάτωση.

Παρά το μειονέκτημα της χαμηλότερης ενεργειακής πυκνότητας, η δυνατότητα αναβάθμισης συμβατικών πλοίων με νέα κιτ και η απλή μετατροπή δεξαμενών καθιστούν εφικτή τη χρήση της.

Το μεγαλύτερο εμπόδιο παραμένει η περιορισμένη διαθεσιμότητα πράσινης μεθανόλης, που εξακολουθεί να καλύπτει μόλις ένα μικρό μέρος της ζήτησης.

Η αμμωνία, από την άλλη πλευρά, βρίσκεται κοντά στην πλήρη επιβεβαίωση της αποτελεσματικότητάς της. Οι δοκιμές κινητήρων δείχνουν δυνατότητα μείωσης εκπομπών έως και 95%, ενώ τα πρώτα πλοία που χρησιμοποιούν αμμωνία έχουν ήδη δοκιμαστεί με επιτυχία. Οι διαδικασίες ανεφοδιασμού βρίσκονται σε εξέλιξη χωρίς να εμφανίζουν σοβαρά τεχνικά εμπόδια, ενώ οι χειριστές δηλώνουν αισιόδοξοι για την ασφαλή ενσωμάτωσή της, προγραμματίζοντας σταδιακή εισαγωγή, ώστε να αποκτήσουν εμπειρία στη λειτουργία της.

Η έκθεση καταλήγει ότι η τεχνολογία έχει κάνει το αποφασιστικό βήμα μπροστά, ωστόσο η ευρεία εφαρμογή της εξαρτάται από την ενίσχυση της παραγωγής πράσινων καυσίμων και την ανάπτυξη υποδομών ανεφοδιασμού. Όπως επισημαίνεται, η επόμενη δεκαετία θα είναι καθοριστική για το αν η ναυτιλία θα καταφέρει να φτάσει στους στόχους μηδενικών εκπομπών.

 

Συμμαχία MOL και Itochu

Σε μια κίνηση που σηματοδοτεί την επιτάχυνση της μετάβασης της ναυτιλίας προς τα καύσιμα μηδενικών εκπομπών, η Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL) και η Itochu Corporation υπέγραψαν, χθες, μνημόνιο κατανόησης για την από κοινού ανάπτυξη πιλοτικών έργων ανεφοδιασμού με αμμωνία.

Οι δύο ιαπωνικοί κολοσσοί σχεδιάζουν να πραγματοποιήσουν δοκιμές ανεφοδιασμού πλοίου με πλοίο στα ανοικτά της Σιγκαπούρης και σε άλλες στρατηγικές τοποθεσίες, με την έναρξη της επίδειξης να τοποθετείται στο δεύτερο εξάμηνο του 2027.

Στόχος είναι να επιταχυνθεί η εισαγωγή τόσο πλοίων ανεφοδιασμού όσο και πλοίων που θα κινούνται με αμμωνία.

Η MOL προχωρά παράλληλα σε συνεργασία με τη βελγική CMB.TECH NV για την κατασκευή τριών φορτηγών τύπου Cape με τεχνολογία διπλού καυσίμου αμμωνίας, τα οποία θα παραδοθούν μεταξύ 2026 και 2027 από τα κινεζικά ναυπηγεία Qingdao Beihai της CSSC. Από την πλευρά της, η Itochu έχει ήδη παραγγείλει το πρώτο νεότευκτο πλοίο ανεφοδιασμού αμμωνίας 5.000 κ.μ. παγκοσμίως, το οποίο ναυπηγείται από τη Sasaki Shipbuilding και αναμένεται να παραδοθεί το 2027, με σκοπό να καθιερώσει ασφαλείς πρακτικές ανεφοδιασμού σε λιμένες-κλειδιά, όπως η Σιγκαπούρη. Η MOL, ένας από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς ομίλους παγκοσμίως με έδρα το Τόκιο, δραστηριοποιείται σε φορτηγά ξηρού φορτίου, δεξαμενόπλοια, LNG, μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων και logistics. Η Itochu Corporation, επίσης με έδρα το Τόκιο, αποτελεί κορυφαία ιαπωνική εταιρεία γενικού εμπορίου, με παγκόσμια παρουσία σε κλάδους όπως η ενέργεια, τα μέταλλα, τα χημικά, τα τρόφιμα και η τεχνολογία.

 

Από την εφημερίδα 'Η Ναυτεμπορική'

 

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr