Έχοντας ήδη διασφαλίσει κυρίαρχη θέση στην παγκόσμια αγορά ναυπηγείων, η Κίνα δημιουργεί τώρα το μεγαλύτερο ναυπηγείο στον κόσμο συγχωνεύοντας δύο κινεζικούς κολοσσούς, σε μια στιγμή που η Ουάσιγκτον προσπαθεί να επιστρέψει στον κλάδο επαναφέροντας τα αμερικανικά ναυπηγεία στην παγκόσμια αγορά ύστερα από δεκαετίες παρακμής.

Μέσα στην εβδομάδα θα έχει ολοκληρωθεί και επισήμως η συμφωνία των 16 δισ. δολ. που αφορά τη συγχώνευση δύο κινεζικών ναυπηγείων, του China State Shipbuilding (CSSC), εθνικού πρωταθλητή της Κίνας στον στρατηγικής σημασίας κλάδο, και του China Shipbuilding Industry, και από τη συγχώνευσή τους προκύπτει το μεγαλύτερο ναυπηγείο του κόσμου. Οι δύο εταιρείες υπήρξαν και στο παρελθόν ενιαία οντότητα που, όμως, διασπάστηκε το 1999 όταν το Πεκίνο προωθούσε τον ανταγωνισμό. Τώρα όμως αλλάζει πολιτική και σπεύδει να συγχωνεύσει κρατικές εταιρείες σε ευαίσθητους τομείς και ιδιαίτερα στις βιομηχανίες που συνδέονται με τις ένοπλες δυνάμεις της.

Με τη συγχώνευσή τους, την οποία έχουν ήδη εγκρίνει οι ρυθμιστικές αρχές της Κίνας, τα δύο ναυπηγεία αποτελούν και πάλι ενιαία οντότητα και εισάγονται στο χρηματιστήριο της Σαγκάης. Το CSSC δραστηριοποιείται κυρίως στη ναυπήγηση εμπορικών πλοίων, αλλά είναι παράλληλα και από τους σημαντικότερους εργολάβους του κινεζικού ναυτικού. Σε ό,τι αφορά την εταιρεία που θα απορροφήσει, την China Shipbuilding Industry, είναι αυτή που σχεδίασε και κατασκεύασε το μεγαλύτερο αεροπλανοφόρο κινεζικής κατασκευής, το Σαντόνγκ. Μιλώντας σε δημοσιογράφους οι εταιρείες τόνισαν πως η συγχώνευση θα τους δώσει τη δυνατότητα να καλύψουν καλύτερα τις ανάγκες του κινεζικού ναυτικού για προηγμένο εξοπλισμό. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Clarksons Research, οι δύο εταιρείες ελέγχουν από κοινού το 17% της παγκόσμιας αγοράς βάσει των παραγγελιών τους και η νέα μεικτή εταιρεία θα συγκεντρώνει παραγγελίες για περισσότερα από 530 πλοία με συνολική χωρητικότητα μεταφοράς 54 εκατ. τόνων, τη μεγαλύτερη στον κόσμο.

Η κυριαρχία στην παγκόσμια βιομηχανία ναυπηγείων είναι στόχος του Πεκίνου εδώ και δεκαετίες και τα κινεζικά ναυπηγεία αντιπροσωπεύουν σήμερα περισσότερο από το 50% της παγκόσμιας αγοράς. Τα πλοία κινεζικής κατασκευής αντιπροσωπεύουν περίπου το 55% της παγκόσμιας ολικής χωρητικότητας, όταν το αντίστοιχο ποσοστό των αμερικανικών ναυπηγείων έχει συρρικνωθεί δραματικά σε ένα οριακό 0,05%, σύμφωνα με στοιχεία των Ηνωμένων Εθνών. Σύμφωνα, άλλωστε, με στοιχεία του αμερικανικού ναυτικού, η Κίνα έχει παραγωγική δυνατότητα στην κατασκευή πλοίων 232 φορές της αντίστοιχης των ΗΠΑ. Η συγκυρία είναι, ωστόσο, αρνητική για τα κινεζικά ναυπηγεία καθώς οι εφοπλιστές αρχίζουν να στρέφονται στα ναυπηγεία άλλων χωρών ενόψει του ενδεχόμενου να επιβάλει τελικά η Ουάσιγκτον χρεώσεις στα κινεζικά πλοία για την είσοδό τους στα λιμάνια της υπερδύναμης. Επιπλέον, η πολιτική δασμών του Ντόναλντ Τραμπ και η τάση που έχουν αναπτύξει πολλές χώρες να στρέφονται στις εγχώριες εφοδιαστικές αλυσίδες τείνουν να μειώσουν συνολικά τις εμπορικές συναλλαγές, που σημαίνει ότι θα χρειάζονται λιγότερα πλοία για τη μεταφορά προϊόντων. 
Ενδεικτική περίπτωση το μεγαλύτερο ιδιωτικό ναυπηγείο της Κίνας, το εισηγμένο στην αγορά της Σιγκαπούρης Yangzijiang Shipbuilding, το οποίο μέσα στο πρώτο εξάμηνο του έτους έχει λάβει παραγγελίες για 14 πλοία αξίας 540 εκατ. δολ., ενώ την αντίστοιχη περίοδο του περασμένου έτους είχε παραγγελίες για 126 πλοία αξίας 14,6 δισ. δολ. Σύμφωνα, πάντως, με την Clarksons Research, στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του έτους οι νέες παραγγελίες για πλοία μειώθηκαν κατά 48% σε παγκόσμιο επίπεδο. Παράλληλα, πάντως, και τα μικρότερα ναυπηγεία της Ιαπωνίας προσπαθούν να ανακτήσουν το μερίδιο αγοράς που έχουν χάσει εξαιτίας του επιθετικού ανταγωνισμού από τα σαφώς φτηνότερα ναυπηγεία της Κίνας και της Νότιας Κορέας.

 

kathimerini.gr

Ακολουθήστε το energia.gr στο Google News!Παρακολουθήστε τις εξελίξεις με την υπογραφη εγκυρότητας του energia.gr