να μεταφέρουν αυτοκίνητα από την Ασία μέσω μιας πολύ μακρύτερης και ακριβότερης διαδρομής γύρω από την Αφρική.
Τον περασμένο μήνα, τουλάχιστον 14 πλοία που μετέφεραν αυτοκίνητα ταξίδεψαν από κινεζικά λιμάνια προς την Ευρώπη μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της διώρυγας του Σουέζ, σύμφωνα με νέα ανάλυση της Lloyd’s List Intelligence, βρετανικής υπηρεσίας ναυτιλιακών πληροφοριών. Περίπου ο ίδιος αριθμός πραγματοποίησε το συγκεκριμένο ταξίδι και τον Ιούνιο. Τα ταξίδια συνεχίστηκαν παρά τη χρήση drones, χειροβομβίδων και όπλων από τους Χούθι για να βυθίσουν δύο άλλα φορτηγά πλοία στις αρχές του περασμένου μήνα.
Οι περισσότεροι αναλυτές του ναυτιλιακού κλάδου υποθέτουν ότι η κινεζική κυβέρνηση έχει καταλήξει σε συμφωνία με το Ιράν ή τους Χούθι να μην επιτίθενται στα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων από την Κίνα. Φαίνεται ότι «η Κίνα βρήκε έναν τρόπο να αντιμετωπίσει τους Χούθι αντάρτες που υποστηρίζονται από το Ιράν, και τους έχει ενημερώσει ότι τα πλοία της δεν θα αποτελέσουν στόχο», δήλωσε ο Ντάνιελ Νας, αναπληρωτής διευθυντής ανάλυσης της Veson Nautical, μιας άλλης εταιρείας ναυτιλιακών δεδομένων. Το ταξίδι μετ’ επιστροφής από την Ασία στην Ευρώπη μέσω της Ερυθράς Θάλασσας και της διώρυγας του Σουέζ είναι συντομότερο κατά 14 έως 18 ημέρες σε σύγκριση με το ταξίδι γύρω από την Αφρική. Οι μέρες αυτές ισοδυναμούν με χαμηλότερο κόστος καυσίμων, πληρωμάτων και των ίδιων των πλοίων κατά μερικές εκατοντάδες δολάρια ανά αυτοκίνητο.
Η παράκαμψη της Αφρικής «αυξάνει σημαντικά το κόστος καυσίμων για τους πλοιοκτήτες, αυξάνει τη ρύπανση από τα πλοία και, τελικά, αυξάνει το κόστος για τους αγοραστές καινούργιων αυτοκινήτων», δήλωσε ο Ρομπ Γουίλμινγκτον, ανώτερος αναλυτής της Lloyd’s List. Η εξοικονόμηση αυτή βοηθάει τους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων να ανταγωνιστούν στην αγορά της Ευρώπης τους ιαπωνικούς, κορεατικούς και ευρωπαϊκούς κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι βασίζονται σε ευρωπαϊκές και ιαπωνικές ναυτιλιακές εταιρείες που δεν χρησιμοποιούν τις διαδρομές της Ερυθράς Θάλασσας.
Οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν και άλλα έξοδα –χιλιάδες δολάρια για κάθε αυτοκίνητο– από τους δασμούς που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Eνωση στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα πέρυσι. Η BYD και άλλοι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν παρακάμψει εν μέρει αυτούς τους δασμούς στέλνοντας υβριδικά αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν κυρίως ηλεκτρικούς κινητήρες, οι οποίοι τροφοδοτούνται από μπαταρίες με μικρούς, εφεδρικούς βενζινοκινητήρες. Τα περισσότερα άλλα εμπορικά πλοία, συμπεριλαμβανομένων των μεγάλων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που ανήκουν στην κρατική China Ocean Shipping Company, γνωστή ως Cosco, αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ από τότε που η πολιτοφυλακή των Χούθι άρχισε να βυθίζει ή να καταλαμβάνει πλοία κοντά στην Υεμένη τον Νοέμβριο του 2023.
kathimerini.gr