Λίγα 24 ώρα πριν εκπνεύσει το 2023 νέα στοιχεία για την παγκόσμια κατανάλωση ντίζελ έρχονται να αναδείξουν τις λαθεμένες εκτιμήσεις του Διεθνούς Οργανισμού Ενέργειας (ΙΕΑ) στην διατύπωση σεναρίων για την μελλοντική κατανάλωση των υγρών καυσίμων. Παρακινούμενος περισσότερο από μια βολονταριστική διάθεση παρά από την σκληρή πραγματικότητα των ενεργειακών αγορών, ο ΙΕΑ εκτιμά ότι η παγκόσμια κατανάλωση πετρελαίου θα κορυφωθεί οπωσδήποτε στα αμέσως επόμενα χρόνια, και μάλιστα προ του 2030, προκειμένου να κάνει χώρο για άλλες μορφές ενέργειας (λ.χ., ΑΠΕ, υδρογόνο). Υπό αυτό το πρίσμα ο ΙΕΑ συμβουλεύει τις εταιρείες να περιορίσουν ή και να μηδενίσουν τις 

 

επενδύσεις τους στην έρευνα υδρογονανθράκων. Ως γνωστό ο ΙΕΑ προτρέπει τις χώρες μέλη του, αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο, να υιοθετήσουν μια βεβιασμένη ενεργειακή μετάβαση μέχρι το 2050, ανεξαρτήτως οικονομικού κόστους και παράπλευρων απωλειών, καθότι εκτιμά ότι μόνο με αυτό τον τρόπο θα μπορέσει να ελεγχθεί η προβλεπόμενη άνοδος της μέσης θερμοκρασίας του πλανήτη.

Σε αυτό το πλαίσιο ο ΙΕΑ στην ετήσια έκθεση του για την αγορά πετρελαίου, Oil 2023, που εκδόθηκε τον Ιούνιο 2023, είχε προβλέψει ότι η αύξηση του ρυθμού κατανάλωσης του ντίζελ πρόκειται να αντιστραφεί μετά το 2023 και να ακολουθήσει φθίνουσα πορεία συνολικά για όλα τα καύσιμα στον τομέα των μεταφορών μετά το 2026. Αυτό πρόκειται να συμβεί, προέβλεπε ο ΙΕΑ, λόγω της μεγάλης διείσδυσης των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (EVs). Η δε κατανάλωση ντίζελ δεν επρόκειτο να επιστρέψει ξανά στα επίπεδα του 2019, που θεωρείται το έτος αναφοράς για την μέγιστη κατανάλωση προϊόντων, ενώ στο post pandemic περιβάλλον η κορύφωση θα σημειωθεί το έτος 2023.

Όμως τελευταία στοιχεία όπως δημοσιοποιήθηκαν σε πρόσφατο ρεπορτάζ του Bloomberg από τον γνωστό δημοσιογράφο ερευνητή Javier Blas, δείχνουν ότι η παγκόσμια κατανάλωση ντίζελ το 2023 θα φθάσει στο επίπεδο ρεκόρ των 26.9 εκατ. βαρ./ημέρα, αρκετά υψηλότερα από το αντίστοιχο επίπεδο του 2019 που ήταν στα 26.0 έκτα. βαρ./ημέρα. Εξάλλου ο ίδιος ο ΙΕΑ σύμφωνα με το τελευταίο μηνιαίο Δελτίο του, το Oil Market Report, μας πληροφορεί ότι η ζήτηση για ντίζελ το 2023 θα διαμορφωθεί στα 28.216 χιλιάδες βαρ/ ημέρα σε σύγκριση με το 2019 όπου αυτή είχε φθάσει τα 28.195 χιλιάδες βαρ/ημέρα.

Τα ανωτέρω νούμερα είναι απόλυτα συμβατά με την πορεία της παγκόσμιας ζήτησης για προϊόντα πετρελαίου η οποία το 2019 ήταν στα 100,75 εκατ. βαρ/ημέρα ενώ το 2023 αυτή πρόκειται να φθάσει τα 101,72 εκατ. βαρ./ημέρα.

Τα στοιχεία αυτά δεν αποτελούν έκπληξη, παρατηρούν στελέχη του δυιλιστηριακού κλάδου, αφού η παγκόσμια ζήτηση για αργό το 2023 είναι σαφώς ανεβασμένη και σύμφωνα με τον ΙΕΑ υπολογίζεται στα 101,7 εκατ. βαρ/ημέρα, δηλαδή + 2,3 εκατ. βαρ/ημέρα αύξηση σε σύγκριση με το 2022.

Αρα σε αντίθεση με παλιότερες προβλέψεις του ΙΕΑ της περιόδου 2015/2016, σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, που εκτιμούσε κορύφωση της ζήτησης μετά το 2022, σήμερα παρατηρούμε συνεχή και ισχυρή αύξηση και μάλιστα της τάξης του 2.0%

Για μια ακόμα φορά οι προβλέψεις του ΙΕΑ για κορύφωση της ζήτησης κατά την τρέχουσα χρονική περίοδο βγαίνουν εσφαλμένες, δηλώνουν οι ανωτέρω παράγοντες. Ο λόγος είναι ότι υπάρχει, και θα εξακολουθήσει να υπάρχει για αρκετά χρόνια, ισχυρή ζήτηση για πετρέλαιο και φυσικό αέριο από τις αναπτυσσόμενες οικονομίες οι οποίες πληθυσμιακά αντιστοιχούν στο μεγαλύτερο τμήμα των καταναλωτών. Κάτι που οι αναλυτές του ΙΕΑ εσκεμμένα επιλέγουν να αγνοούν επηρεασμένοι από τους (εξωπραγματικούς) στόχους του περίφημου NetZero50.