(upd: 18:05) Το πετρέλαιο διεύρυνε τα κέρδη του σήμερα, Δευτέρα, κατά 3% και πλέον, στον απόηχο των αυξανόμενων επιθέσεων των ανταρτών Χούθι της Υεμένης, που στηρίζονται από την Τεχεράνη, σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Οι επιθέσεις οδήγησαν πολλές εμπορευματικές εταιρείες να σταματήσουν τον διάπλου των πλοίων τους από το Σουέζ, ενώ σήμερα και η ΒΡ, ο βρετανικός πετρελαϊκός κολοσσός, ανακοίνωσε ότι διακόπτει προσωρινά όλες τις αποστολές πετρελαίου μέσω της Ερυθράς Θάλασσας μετά τις πρόσφατες επιθέσεις των Χούθι

Έτσι, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης του αργού Brent αυξήθηκαν σήμερα κατά 2,82 δολ. ή 3,7%, στα 79,37 δολ. το βαρέλι, στις 14: 54 ώρα Γκρήνουιτς (16:54 ώρα Ελλάδος), ενώ το αμερικανικό αργό πετρέλαιο WTI αυξήθηκε κατά 2,44 δολ. ή 3,4%, αγγίζοντας τα 73,87 δολ. Και οι δύο δείκτες αναφοράς του αργού σημείωσαν μικρά κέρδη την περασμένη εβδομάδα, μετά από επτά εβδομάδες πτώσης, αφού μια συνεδρίαση της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ,  Fed, δημιούργησε ελπίδες ότι οι αυξήσεις των επιτοκίων της κεντρικής τράπεζας των ΗΠΑ έχουν τελειώσει και επίκεινται μειώσεις.

 «Η αύξηση του ασφάλιστρου γεωπολιτικού κινδύνου, που έχει έρθει με τη μορφή τακτικών εχθροπραξιών εναντίον εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα από αντάρτες Χούτι που υποστηρίζονται από το Ιράν, παίζει τον αδιαμφισβήτητο ρόλο της στην ανάκαμψη του πετρελαίου», δήλωσε στο Reuters ο Tamas Varga, αναλυτής στην πετρελαϊκή PVM. Περίπου το 15% της παγκόσμιας ναυτιλιακής κίνησης διέρχεται μέσω της διώρυγας του Σουέζ, της συντομότερης ναυτιλιακής διαδρομής μεταξύ Ευρώπης και Ασίας.

ΒΡ και μεταφορικές αναστέλλουν τη διέλευση των πλοίων τους από την Ερυθρά

Η απόφαση της ΒΡ ελήφθη λόγω της «επιδεινούμενης κατάστασης ασφαλείας» αν και, όπως διευκρίνισε η εταιρεία, πρόκειται για μια προσωρινή κίνηση. Εξάλλου, σήμερα, Δευτέρα, μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο ανακοίνωσε ότι δεν θα μεταφέρει πλέον ισραηλινά φορτία μέσω της Ερυθράς Θάλασσας.

Συγκεκριμένα, σε ενημέρωση της οποίας έλαβε γνώση το βρετανικό ειδησεογραφικό δίκτυο BBC, η Evergreen Line ανέφερε ότι θα δώσει εντολή στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων της να αναστείλουν τα ταξίδια «μέχρι νεωτέρας».

Η Ερυθρά Θάλασσα αποτελεί μία από τις πιο σημαντικές διαδρομές στον κόσμο για αποστολές πετρελαίου και καυσίμων, καθώς και για καταναλωτικά αγαθά.

Οι αντάρτες Χούθι, που υποστηρίζονται από το Ιράν, στοχεύουν πλοία που ταξιδεύουν μέσω του στενού Bab al-Mandab - γνωστό και ως «Πυλή των Δακρύων» (Gate of Tears) - το οποίο είναι ένα κανάλι πλάτους 20 μιλίων (32 χλμ.) και από το οποίο η διέλευση είναι γνωστό ότι είναι επικίνδυνη.Οι αντάρτες Χούθι έχουν δηλώσει την υποστήριξή τους στη Χαμάς και έχουν πει ότι στοχεύουν πλοία που ταξιδεύουν προς το Ισραήλ, χρησιμοποιώντας drones και ρουκέτες εναντίον πλοίων ξένης ιδιοκτησίας.

Ωστόσο, δεν είναι σαφές εάν όλα τα πλοία στα οποία επιτέθηκαν κατευθύνονταν πράγματι προς το Ισραήλ. Η BP δήλωσε: «Η ασφάλεια και η ασφάλεια των ανθρώπων μας και εκείνων που εργάζονται για λογαριασμό μας είναι η προτεραιότητα της BP.

Υπό το φως της επιδείνωσης της κατάστασης ασφαλείας για τη ναυτιλία στην Ερυθρά Θάλασσα, η ΒΡ αποφάσισε να σταματήσει προσωρινά όλες τις διελεύσεις μέσω της Ερυθράς Θάλασσας. Θα διατηρήσουμε αυτήν την προληπτική παύση υπό συνεχή επανεξέταση, ανάλογα με τις συνθήκες που εξελίσσονται στην περιοχή».Η Maersk, η δεύτερη μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία στον κόσμο, περιέγραψε την κατάσταση ως «ανησυχητική» την περασμένη Παρασκευή μετά από ρίψη πυραύλου – ο οποίος, ευτυχώς δεν βρήκε το στόχο του - από τους Χούθι ενάντια στο πλοίο Maersk Gibraltar καθώς και μετά από μια άλλη επίθεση σε πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Ακολούθησε η Mediterranean Shipping Company (MSC), ο μεγαλύτερος ναυτιλιακός όμιλος στον κόσμο, η ανακοίνωσε δήλωσε ότι θα εκτρέψει επίσης τα πλοία της από την περιοχή.Το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC PALATIUM III δέχτηκε επίθεση την Παρασκευή καθώς διέσχιζε την Ερυθρά Θάλασσα.

Δεν υπήρξαν τραυματισμοί στο πλήρωμα, αλλά το πλοίο είχε τεθεί εκτός λειτουργίας. 

Η Hapag-Lloyd και η CMA-CGM έχουν επίσης σταματήσει τις αποστολές μέσω της περιοχής. Η Hapag-Lloyd πραγματοποιεί σύσκεψη διαχείρισης κρίσης τη Δευτέρα για να αποφασίσει εάν θα επανεκκινήσουν τα ταξίδια. Η Evergreen Line ανέφερε ότι οποιοδήποτε από τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων σε μεγαλύτερα ταξίδια μεταξύ της Ασίας και της Μεσογείου, της Ευρώπης ή της Ανατολικής Ακτής των ΗΠΑ θα επαναδρομολογηθεί μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.

Η μη χρήση του στενού Bab al-Mandab σημαίνει ότι τα πλοία πρέπει να ακολουθήσουν αυτή την πολύ μεγαλύτερη διαδρομή περνώντας από τη θαλάσσια περιοχή της Νότιας Αφρικής. Η εταιρεία σημείωσε, επίσης, ότι έλαβε την συγκεκριμένη απόφαση για να προστατεύσει την ασφάλεια των πλοίων και των πληρωμάτων της και ότι θα αξιολογεί τις εξελίξεις στην περιοχή σε συνεχή βάση.

Η αγορά πετρελαίου σε contango – Αύξηση περικοπών στην παραγωγή προαναγγέλλει η Μόσχα

Ωστόσο, η άφθονη προσφορά πετρελαίου περιόρισε τα κέρδη των τιμών τη Δευτέρα.

Το Brent και το αργό πετρέλαιο των ΗΠΑ παραμένουν σε contango, κατάσταση κατά την οποία το πετρέλαιο για έγκαιρη παράδοση διαπραγματεύεται με έκπτωση σε σχέση με το αργό για παράδοση αργότερα, υποδηλώνοντας μια καλά εφοδιασμένη φυσική αγορά, πρόσθεσε ο Varga.

Ας σημειωθεί ότι η Ρωσία ανακοίνωσε την Κυριακή ότι θα αυξήσει τις περικοπές στις εξαγωγές πετρελαίου τον Δεκέμβριο κατά δυνητικά 50.000 βαρέλια την ημέρα ή περισσότερο, νωρίτερα από ό,τι είχε υποσχεθεί, καθώς οι μεγαλύτεροι εξαγωγείς του κόσμου προσπαθούν να στηρίξουν τις παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου.

Η Ρωσία ανακοίνωσε βαθύτερες περικοπές στις εξαγωγές αφού ανέστειλε περίπου τα δύο τρίτα των φορτώσεων του βασικού εξαγωγικού αργού Urals από τα λιμάνια λόγω καταιγίδας και προγραμματισμένης συντήρησης την Παρασκευή.

Ωστόσο, ο Varga της PVM εξέφρασε σκεπτικισμό σχετικά με τον βαθμό στον οποίο η Ρωσία θα προβεί σε εθελοντικές περικοπές παραγωγής.

«Στην πραγματικότητα είναι απλώς η επανασυσκευασία των εξαγωγών που σχετίζονται με τις καιρικές συνθήκες», είπε.