Οι εξαγωγείς πετρελαίου της Ρωσίας έχουν χρησιμοποιήσει ένα απλό τέχνασμα για να παρακάμψουν το ανώτατο όριο τιμών πετρελαίου της G7, σύμφωνα με νέα έκθεση των Financial Times. Οι FT διαπίστωσαν ότι, διογκώνοντας τα έξοδα αποστολής, οι παράγοντες που συνδέονται με τη Ρωσία κέρδισαν επιπλέον 1,2 δισεκατομμύρια δολάρια μόνο από τις αποστολές πετρελαίου στην Ινδία κατά τη διάρκεια μιας τρίμηνης περιόδου φέτος.

Οι ναυτιλιακές εταιρείες των ΗΠΑ και της ΕΕ επιτρέπεται να συμμετέχουν στη μεταφορά ρωσικού αργού, εφόσον η τιμή του είναι κάτω από 60 δολάρια ανά βαρέλι. Τα φορτία αυτά αποτελούν πηγή εσόδων για ορισμένες εταιρείες δεξαμενόπλοιων με έδρα την ΕΕ, αλλά το ανώτατο όριο απευθύνεται κυρίως σε ασφαλιστές, μεσίτες και άλλους παρόχους υπηρεσιών με έδρα την G7. Η συντριπτική πλειονότητα της παγκόσμιας ναυτασφαλιστικής κάλυψης παρέχεται από εταιρείες της ΕΕ και του Ηνωμένου Βασιλείου και, θέτοντας ένα ρυθμιστικό ανώτατο όριο τιμών για τη συμμετοχή των ασφαλιστών, οι δυτικές κυβερνήσεις ήλπιζαν να μειώσουν κάπως τα έσοδα της Ρωσίας χωρίς να απομακρύνουν τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου από την παγκόσμια αγορά.

Σύμφωνα με τους FT, οι Ρώσοι εξαγωγείς πετρελαίου κατάφεραν να αυξήσουν την καθαρή συνολική τιμή του αργού τους πολύ πάνω από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων με ένα απλό μέσο - υπερβάλλοντας τις ναυτιλιακές τους χρεώσεις. Προσθέτοντας υπερβολικές χρεώσεις αποστολής και διακίνησης, κατάφεραν να αυξήσουν την πραγματική τιμή παράδοσης πολύ πάνω από την αναγραφόμενη τιμή.

Οι FT εξέτασαν τα φορτία προς την Ινδία από τα λιμάνια της Βαλτικής της Ρωσίας για τους μήνες Μάιο, Ιούνιο και Ιούλιο. Τα φορτία αυτά μεταφέρθηκαν από εταιρείες δεξαμενόπλοιων που συνδέονται με τη Ρωσία και τα στοιχεία τιμών που εξέτασαν οι FT έδειξαν ότι οι εν λόγω ναυτιλιακές εταιρείες έχουν υπερτιμολογήσει τη μεταφορά του φορτίου. Η διαφορά ανέρχεται σε επιπλέον έσοδα από την πώληση πετρελαίου που επαναπατρίστηκαν μέσω ενός υπερπόντιου, ελεγχόμενου από τη Ρωσία ιδιοκτήτη δεξαμενόπλοιου. Ως παράδειγμα του καθαρού αποτελέσματος, η μέση τιμή ανά βαρέλι της Ινδίας για το ρωσικό πετρέλαιο (συμπεριλαμβανομένου του ναύλου) ήταν περίπου 68 δολάρια τον Ιούνιο, πολύ πάνω από το όριο των 60 δολαρίων.

Οι παραβιάσεις του ανώτατου ορίου τιμών πετρελαίου έχουν επίσης σημειωθεί στο εμπόριο της Ρωσίας στον Ειρηνικό. Σε ένα προειδοποιητικό σημείωμα που δημοσιεύθηκε τον Απρίλιο, το Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων του Υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ επιβεβαίωσε τις αναφορές ότι η Ρωσία πωλεί την ποιότητα αργού πετρελαίου ESPO από το λιμάνι φόρτωσης του Kozmino στην Άπω Ανατολή σε τιμές άνω του ανώτατου ορίου τιμών των 60 δολαρίων. Mάλιστα ορισμένες από αυτές τις μεταφορές αφορούσαν υπηρεσίες που παρείχαν αμερικανικά πρόσωπα, προειδοποίησε η OFAC. Μια μεταγενέστερη έρευνα των New York Times διαπίστωσε ότι μία αμερικανική ασφαλιστική φαίνεται να εμπλέκεται σε αρκετές από αυτές τις συναλλαγές και ότι οι εμπλεκόμενοι διαχειριστές δεξαμενόπλοιων είχαν καταβάλει μεγάλες προσπάθειες για να αποκρύψουν τις κινήσεις τους.

Μέχρι στιγμής, δεν έχουν κινηθεί υποθέσεις κυρώσεων υψηλού προφίλ κατά των συμμετεχόντων στο ρωσικό εμπόριο πετρελαίου, ακόμη και για συναλλαγές με σαφείς ενδείξεις παραβίασης του ανώτατου ορίου τιμών.Σιωπηλά, οι Ευρωπαίοι από την πλευρά τους έχουν υποθέσει ότι οι ΗΠΑ τους ενθάρρυναν να συνεχίσουν να συναλλάσσονται με ρωσικό πετρέλαιο, διατηρώντας έτσι τις εξαγωγικές ροές και συμβάλλοντας στη διατήρηση των παγκόσμιων τιμών του αργού σε χαμηλότερα επίπεδα.

Ν. Παλ.