Τέσσερα σημαντικά νέα έργα περιλαμβάνει το Προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2024-2033, που τέθηκε χθες σε δημόσια διαβούλευση

Τα συγκεκριμένα έργα επιβεβαιώνουν ότι η ενίσχυση των διεθνών διασυνδέσεων και των εγχώριων υποδομών μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας παραμένουν κορυφαίες στρατηγικές προτεραιότητες του Διαχειριστή.

Πιο συγκεκριμένα, η επικαιροποιημένη έκδοση του προκαταρκτικού σχεδίου του ΔΠΑ ενσωματώνει για πρώτη φορά συγκεκριμένες τεχνικές παραμέτρους των νέων διασυνοριακών διασυνδέσεων με την Ιταλία και την Αλβανία. Οι τεχνικές αυτές αναμένεται να αναβαθμίσουν σημαντικά την εξαγωγική δυνατότητα της χώρας μας για πράσινη ενέργεια, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες διεθνείς διασυνδέσεις που υλοποιεί ο ΑΔΜΗΕ στη βάση του τρέχοντος επενδυτικού του προγράμματος, με πιο ώριμη εξ αυτών τη δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας-Βουλγαρίας, που θα μπει στην πρίζα τους επόμενους μήνες.

Παράλληλα, προβλέπει νέα έργα ύψους 147 εκατ. ευρώ για τη θωράκιση του συστήματος μεταφοράς στη δυτική και τη βόρεια Ελλάδα, με κυριότερα εξ αυτών την ενίσχυση της τροφοδότησης των Ιονίων Νήσων (νέα διασύνδεση Κυλλήνης-Κεφαλονιάς) και την κατασκευή νέου Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης στη Θεσπρωτία και τη σύνδεσή του με το σύστημα 400 KV. Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων που προβλέπονται στο νέο ΔΠΑ είναι 4,7 δισ. ευρώ, ενώ τα νέα έργα που μπαίνουν για πρώτη φορά στο δεκαετές σχέδιο είναι συνολικού προϋπολογισμού 730 εκατ. ευρώ.

Τριπλασιασμός ικανότητας

Αναφορικά με τις νέες διεθνείς διασυνδέσεις, σύμφωνα με το ΔΠΑ 2024-2033 του ΑΔΜΗΕ, η ονομαστική μεταφορική ικανότητα της νέας υποθαλάσσιας καλωδιακής διασύνδεσης μεταξύ Ελλάδας και Ιταλίας θα ανέρχεται σε 1.000 MW, τριπλασιάζοντας τη μεταφορική ικανότητα ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των δύο χωρών, στα 1.500 MW, από 500 MW σήμερα. Η νέα διασύνδεση θα είναι συνεχούς ρεύματος (και όχι εναλλασσόμενου, όπως η υφιστάμενη διασύνδεση μεταξύ Αράχθου και Γκαλατίνα στην Ιταλία), με τον ιταλικό Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς TERNA να ετοιμάζεται να εντάξει το έργο στο πλάνο ανάπτυξης του ιταλικού συστήματος μεταφοράς.

Αναφορικά με την τρίτη ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Αλβανίας που «ωριμάζει» ο ΑΔΜΗΕ, ο επικαιροποιημένος σχεδιασμός τοποθετεί την ολοκλήρωση της νέας γραμμής μεταφοράς 400 kV μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας έως το 2030. Η διασύνδεση θα διαθέτει ονομαστική ικανότητα μεταφοράς 1.600 MVA, θα συνδέσει το ελληνικό σύστημα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας με τον νέο υποσταθμό Fier στη νότια Αλβανία και προβλέπεται να αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα μεταξύ των δύο χωρών κατά τουλάχιστον 200 MW και στις δύο κατευθύνσεις (από και προς την Αλβανία). Σε συνέχεια συνεργασίας του ΑΔΜΗΕ με τον Διαχειριστή Συστήματος της Αλβανίας OST έχει εξειδικευτεί η συνδρομή του ΑΔΜΗΕ για τη χρηματοδοτική διευκόλυνση του έργου στην αλβανική πλευρά, καθώς και η διεύρυνση της συνεργασίας τους στο ενεργειακό και τηλεπικοινωνιακό πεδίο.

Νέα έργα στην Ελλάδα

Όσον αφορά τα νέα έργα που αφορούν τις εγχώριες υποδομές, ο Διαχειριστής θα αναπτύξει ένα νέο ΚΥΤ στη Θεσπρωτία, που θα συνδέεται μέσω νέας γραμμής μεταφοράς 400 kV με το υπάρχον ΚΥΤ Αράχθου. Το KYT Θεσπρωτίας θα είναι νευραλγικής σημασίας, καθώς θα εξυπηρετήσει τις δύο νέες διασυνοριακές διασυνδέσεις με την Ιταλία και την Αλβανία, και θα αυξήσει τη μεταφορική ικανότητα για την υποστήριξη της διείσδυσης νέων μονάδων ΑΠΕ.

Ο ΑΔΜΗΕ προβλέπει επίσης -μεταξύ άλλων- έργα επέκτασης των σημείων σύνδεσης του συστήματος μεταφοράς με το δίκτυο διανομής, με την κατασκευή νέων υποσταθμών στην Κεφαλονιά, στην Κέρκυρα, στη βιομηχανική περιοχή Θεσσαλονίκης και τη Δράμα. Επιπλέον σχεδιάζει την κατασκευή υποσταθμού στην Αίγινα, καθώς και την εγκατάσταση εξοπλισμού 150 kV σε υποσταθμούς και ΚΥΤ ανά την Ελλάδα για τη σύνδεση νέων μετασχηματιστών Μέσης Τάσης.

Όπως δήλωσε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ Μάνος Μανουσάκης, η εταιρεία «εξακολουθεί να διατηρεί σταθερό βηματισμό στα μεγάλα και απαιτητικά έργα που θα υπερδιπλασιάσουν το ελληνικό σύστημα μεταφοράς μέχρι το 2030. Εν μέσω ενεργειακής μετάβασης, ιδιαίτερα σημαντική για την ομαλή συνέχιση των κρίσιμων έργων που υλοποιούμε είναι και η απαραίτητη ρυθμιστική στήριξη που θα διασφαλίσει τη βιωσιμότητα των επενδύσεων του Διαχειριστή».

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")