Μια νέα εποχή εκκινεί για τη γαλλο-ιαπωνική συμμαχία των αυτοκινητοβιομηχανιών της Renault και της Nissan, οι οποίες χθες συμφώνησαν να αναδιαμορφώσουν τη δομή συνεργασίας τους που μετράει 22 χρόνια. Βάσει των σαρωτικών αλλαγών θα έχουν ισότιμη συμμετοχή στη συμμαχία τους, ενώ σε αυτή συμπεριλαμβάνεται με λιγότερο σημαντική παρουσία η επίσης ιαπωνική Mitsubishi Motors

Υπήρξε δημιούργημα του πρώην επικεφαλής της Renault, Κάρλος Γκοσν, το 1999, ο οποίος είχε διαδραματίσει πρωταγωνιστικό ρόλο. Υπό τις αρχικές προβλέψεις, η Nissan είχε εξασφαλίσει ένα μερίδιο της τάξεως του 15% στη Renault, ισοδύναμο με εκείνο του γαλλικού δημοσίου, χωρίς, ωστόσο, να έχει δικαίωμα ψήφου. Αντίθετα, η Renault, η οποία εκείνη την εποχή διέσωσε από τη χρεοκοπία τη Nissan, κατείχε το 43% σε αυτή, δίνοντας στους Γάλλους κυρίαρχο ρόλο. Και ακριβώς αυτός ο ρόλος εδώ και πολλά χρόνια αποτελεί σημείο έντονης τριβής ανάμεσα στους δύο εταίρους, ενώ και ο ίδιος ο Κάρλος Γκοσν έχει πλέον βρεθεί εκτός προσκηνίου και αντιμετωπίζει προβλήματα με τη δικαιοσύνη. Στα τέλη του 2018 είχε συλληφθεί στην Ιαπωνία με τις κατηγορίες σφαλμάτων διαχείρισης και οικονομικές ατασθαλίες, ενώ στη συνέχεια απεπέμφθη από πρόεδρος της συμμαχίας και διέφυγε στον Λίβανο.

Η νέα μορφή της σύμπραξης στον κλάδο του αυτοκινήτου ανακοινώνεται ύστερα από σχεδόν τέσσερις μήνες εντατικής διαβούλευσης, η οποία, όπως ανέφεραν καλά πληροφορημένες πηγές στο ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, ήταν ιδιαίτερα περίπλοκη. Και ο λόγος ήταν το πώς θα μπορούσε να διαμοιραστεί η πνευματική ιδιοκτησία, διότι η Renault επιδίωκε διασυνδέσεις με άλλες εταιρείες εκτός της διμερούς γαλλο-ιαπωνικής συμμαχίας. Βέβαια θα πρέπει να αναφερθεί ότι η συμφωνία, η οποία επετεύχθη, χρήζει έγκρισης από τα αντίστοιχα διοικητικά συμβούλια των εταιρειών. Με τα όσα έχουν συμφωνηθεί, η γαλλική εταιρεία από 43% στην ιαπωνική θα κατέχει πλέον το 15%. Το εναπομείναν 28% θα υπαχθεί σε γαλλικό καταπίστευμα, καθιστώντας πλέον περισσότερο ισότιμες και ισοδύναμες τις δύο οντότητες.

Αλλωστε, η επί μακρόν ανισορροπία μεταξύ τους και η ανισότιμη σχέση τους έφερνε πάντοτε εντάσεις στους κόλπους των στελεχών της Nissan. Είναι σαφές πως αν και η Renault υπό την καθοδήγηση του Κάρλος Γκοσν την είχε διασώσει πριν από 20 και πλέον χρόνια, δεν παύει να είναι μικρότερη με γνώμονα το πόσα αμάξια πουλάει. Με την καινούργια δομή οι δύο εταιρείες θα έχουν αμοιβαίες συμμετοχές της τάξεως του 15%, πράγμα το οποίο θα δώσει τη δυνατότητα στη Nissan να ασκήσει το δικαίωμα ψήφου που εξασφάλισε και το οποίο δεν είχε πριν. «Η δυνατότητα να ασκούν αυτό το δικαίωμα είναι καλοδεχούμενη από την πλευρά της εταιρικής διακυβέρνησης και λειτουργεί ως εχέγγυο ότι τα δύο μέρη έχουν συνδεδεμένα τα συμφέροντά τους», επισημαίνει ο Τζον Γουίδαρ, διευθυντής τμήματος ειδικών θεμάτων Νοτιοανατολικής Ασίας στην Pictet Asset Management. Τέλος, στα συμπεφωνημένα υπάρχει και ρήτρα η οποία απαγορεύει τις πωλήσεις μετοχών για δεδομένη περίοδο, ενώ περιλαμβάνει και άλλους συναφείς περιορισμούς.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")