Γενετικά Τροποποιημένες Καλλιέργειες Τροφίμων Έγιναν 20% πιο Αποδοτικές με την Εκμετάλλευση του Ηλιακού Φωτός

energia.gr
Παρ, 19 Αυγούστου 2022 - 10:03

Eπιστήμονες έκαναν μια σημαντική ανακάλυψη σε μια γενετική προσέγγιση που βελτιώνει την ικανότητα των καλλιεργειών τροφίμων να αξιοποιούν τον Ήλιο. Οι ερευνητές ανέπτυξαν έναν τρόπο να κάνουν τη φωτοσύνθεση - τη φυσική διαδικασία που χρησιμοποιούν όλα τα φυτά για να μετατρέψουν την ηλιακή ενέργεια σε τροφή - πιο γρήγορη και πιο αποτελεσματική.

Oπως αναφέρει το BBC News, η ερευνητική ομάδα, η οποία εργάζεται στο Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, άλλαξε γενετικά μερικά φυτά σόγιας και πέτυχε 20% μεγαλύτερη απόδοση καλλιέργειας.

Οι επιστήμονες ελπίζουν ότι αυτή η ανακάλυψη θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση της σπανιότητας τροφίμων.

Ο επικεφαλής ερευνητής καθηγητής Stephen Long, ένας γεωπόνος επιστήμονας που εδρεύει τόσο στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις όσο και στο Πανεπιστήμιο του Λάνκαστερ, είπε ότι αυτή ήταν «η πιο σημαντική ανακάλυψη» στην οποία είχε συμμετάσχει κατά τη μακρόχρονη καριέρα του.

«Εξετάζουμε τη φωτοσύνθεση και γιατί μπορεί να είναι αναποτελεσματική για 30 χρόνια», είπε στο BBC News. «Υπήρχε τεράστιος σκεπτικισμός ότι θα μπορούσαμε να το βελτιώσουμε, οπότε το να δείξουμε ότι μπορούμε να το κάνουμε αυτό αλλάζει εντελώς το έδαφος και συμβάλλει σημαντικά στην ικανότητά μας να αυξήσουμε την παγκόσμια προσφορά τροφίμων».

Άμεσα ή έμμεσα, λοιπόν όλη η τροφή μας προέρχεται από τη φωτοσύνθεση. Είναι μια χημική διαδικασία πολλαπλών σταδίων, η οποία χρησιμοποιεί ενέργεια από το ηλιακό φως για να μετατρέψει το διοξείδιο του άνθρακα και το νερό σε σάκχαρα που τροφοδοτούν την ανάπτυξη ενός φυτού.

Oι επιστήμονες σε αυτό το πείραμα αντιμετώπισαν ένα μικρό αλλά κρίσιμο μέρος αυτής της διαδικασίας: Σε πολύ έντονο ηλιακό φως, τα φυτά μεταβαίνουν σε προστατευτική λειτουργία και απελευθερώνουν την περίσσεια ενέργειας ως θερμότητα, για να αποφύγουν τη ζημιά στα κύτταρα τους. Αλλά χρειάζονται αρκετά λεπτά για να βγει ένα φυτό από την «προστατευτική λειτουργία» και να επιστρέψει σε «λειτουργία πλήρως παραγωγικής ανάπτυξης».

Στη γενετική τους προσέγγιση, αυτοί οι επιστήμονες του πανεπιστημίου του Ιλινόις και του Λάνκαστερ τροποποίησαν τα γονίδια που είναι υπεύθυνα για αυτή την προστατευτική λειτουργία και έκαναν τα πειραματικά φυτά σόγιας τους να «γυρίζουν πίσω» πιο γρήγορα. Τα φύλλα αυτών των γενετικά τροποποιημένων φυτών κέρδισαν περισσότερο χρόνο φωτοσύνθεσης, γεγονός που αύξησε τη συνολική απόδοση της καλλιέργειας κατά 20%.

Προηγούμενες μελέτες, που αφορούσαν φυτά καπνού, πραγματοποιήθηκαν σε εργαστηριακές συνθήκες. Αυτή είναι η πρώτη που επαναλαμβάνεται με επιτυχία στο πεδίο.

«Είναι τόσο σημαντικό, με οποιαδήποτε νέα τεχνολογία, να τη δοκιμάσετε σε μια πραγματική γεωργική κατάσταση για να δείτε αν υπάρχουν καλές πιθανότητες να λειτουργήσει για τους αγρότες», είπε ο καθηγητής Λονγκ.

«Αυτό το άλμα στην απόδοση είναι τεράστιο σε σύγκριση με τις βελτιώσεις που έχουμε μέσω της αναπαραγωγής φυτών», πρόσθεσε. «Και η διαδικασία που αντιμετωπίσαμε είναι καθολική, επομένως το γεγονός ότι τη δουλεύουμε σε καλλιέργειες τροφίμων μας δίνει μεγάλη σιγουριά ότι αυτό θα πρέπει να λειτουργεί στο σιτάρι, τον καλαμπόκι και το ρύζι».

Ο καθηγητής Λονγκ είπε ότι αυτές οι καλλιέργειες θα μπορούσαν να αναπτυχθούν στο χωράφι μέσα σε 10 χρόνια.

Οι κανόνες για την καλλιέργεια γενετικά τροποποιημένων καλλιεργειών διαφέρουν από χώρα σε χώρα. Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου ανακοίνωσε πέρυσι ότι θα χαλαρώσει τη ρύθμιση των «γονιδιακά επεξεργασμένων» καλλιεργειών - για να μπορέσουν να καλλιεργηθούν εμπορικά στην Αγγλία.

Αλλά αυτοί οι επιστήμονες ελπίζουν ότι η ανακάλυψη τους θα βοηθήσει μερικούς από τους φτωχότερους αγρότες του κόσμου. Η Δρ Amanda De Souza, επίσης στο Πανεπιστήμιο του Ιλινόις και επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, δήλωσε: «Ο αριθμός των ανθρώπων που πλήττονται από την ανεπάρκεια τροφίμων συνεχίζει να αυξάνεται και οι προβλέψεις δείχνουν ξεκάθαρα ότι πρέπει να υπάρξει μια αλλαγή στο επίπεδο της προσφοράς τροφίμων. αλλάξτε την τροχιά».

Σύμφωνα με τη UNICEF, έως το 2030, περισσότεροι από 660 εκατομμύρια άνθρωποι αναμένεται να αντιμετωπίσουν την έλλειψη τροφίμων και τον υποσιτισμό. Οι κύριες αιτίες αυτού είναι οι σκληρότερες συνθήκες ανάπτυξης που προκαλούνται από την κλιματική αλλαγή και την αναποτελεσματικότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού τροφίμων.

Ο Δρ De Souza είπε: «Η βελτίωση της φωτοσύνθεσης είναι μια σημαντική ευκαιρία για να κερδίσουμε το απαραίτητο άλμα στις αποδόσεις».