Το Σχέδιο της ΕΕ για τη Ναυτιλία Αφήνει «Ανεξέλεγκτους» Εκατομμύρια Τόνους CO2 – Μελέτη

Το Σχέδιο της ΕΕ για τη Ναυτιλία Αφήνει «Ανεξέλεγκτους» Εκατομμύρια Τόνους CO2 – Μελέτη
energia.gr
Παρ, 14 Ιανουαρίου 2022 - 17:46

Οι προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ένταξη της ναυτιλίας στην αγορά άνθρακα της ένωσης περιέχουν εξαιρέσεις για μικρά εμπορικά και στρατιωτικά πλοία που θα άφηναν εκατομμύρια τόνους εκπομπών CO2 χωρίς ρύθμιση – σύμφωνα με μελέτη μιας ΜΚΟ που παρουσιάστηκε την Πέμπτη (13 Ιανουαρίου)

Με περίπου το 90% του παγκόσμιου εμπορίου να μεταφέρεται δια θαλάσσης, η παγκόσμια ναυτιλία αντιπροσωπεύει σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών CO2. Μέχρι στιγμής, ο κλάδος έχει αποφύγει το σύστημα τελών ρύπανσης της ΕΕ.

Σύμφωνα με τις προτάσεις που ανακοινώθηκαν τον Ιούλιο του 2021, η ναυτιλία θα προστεθεί στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ETS) της Ευρωπαϊκής Ένωσης από το 2023 σταδιακά σε μια τριετή περίοδο, μια κίνηση που έχει σχεδιαστεί για να ωθήσει τη μείωση των εκπομπών από τον κλάδο.

Μελέτη της περιβαλλοντικής ομάδας Transport and Environment (T&E) ανέφερε ότι οι προτάσεις, οι οποίες θα αποτελέσουν αντικείμενο διαπραγμάτευσης στις Βρυξέλλες φέτος, εξαιρούν τα πλοία κάτω των 5.000 GT (ολικής χωρητικότητας), στα οποία περιλαμβάνονται τα μικρά πλοία υπεράκτιου εφοδιασμού που εξυπηρετούν τις βιομηχανίες πετρελαίου και φυσικού αερίου. Τα αλιευτικά και τα στρατιωτικά σκάφη θα εξαιρούνται επίσης.

Η T&E δήλωσε ότι αυτό θα σήμαινε ότι περίπου 25,8 εκατομμύρια τόνοι CO2 δεν θα υπάγονταν στο ΣΕΔΕ και, έτσι, περίπου το 20% των 130 εκατομμυρίων τόνων που εκπέμπονται ετησίως από την ευρωπαϊκή ναυτιλία θα εξαιρούνταν.

Ο Jacob Armstrong, υπεύθυνος για τη βιώσιμη ναυτιλία στην T&E, δήλωσε ότι οι προτάσεις παρουσιάζουν κενά, αφήνοντας «πάρα πολλά βαριά ρυπογόνα πλοία να συνεχίζουν να μολύνουν ανεξέλεγκτα».

«Η ΕΕ πρέπει να επανεξετάσει τους ναυτιλιακούς της νόμους», όπως δήλωσε.

Αξιωματούχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δήλωσε ότι το όριο των 5.000 GT αποσκοπεί «στην ελαχιστοποίηση του διοικητικού φόρτου για τις εταιρείες», ιδίως για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, «χωρίς να διακυβεύεται ο στόχος της κάλυψης της μεγάλης πλειοψηφίας των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τον κλάδο».

Ο Peter Liese, επικεφαλής διαπραγματευτής του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου για τις μεταρρυθμίσεις του ΣΕΔΕ, δήλωσε στο Reuters ότι εξετάζει το ζήτημα που έθεσε η T&E ενόψει των σχετικών διαπραγματεύσεων.

Ο αξιωματούχος της Επιτροπής δήλωσε ότι η πρότασή της ευθυγραμμίζεται με τις εκπομπές που καλύπτονται από έναν υφιστάμενο κανονισμό για την παρακολούθηση, την υποβολή εκθέσεων και την επαλήθευση (MRV) των εκπομπών από τις θαλάσσιες μεταφορές.

Σύμφωνα με τον κανονισμό MRV του 2015, τα πλοία άνω των 5.000 GT αντιστοιχούν περίπου στο 55% των πλοίων που καταπλέουν σε λιμένες της ΕΕ και στο 90% περίπου των σχετικών εκπομπών.

Οι πλοιοκτήτες θα πρέπει να αγοράζουν άδειες στο πλαίσιο του ΣΕΔΕ όταν τα πλοία τους ρυπαίνουν, διαφορετικά θα αντιμετωπίζουν πιθανούς αποκλεισμούς από λιμάνια της ΕΕ.

(από euractiv.gr)