Για μεγάλο διάστημα το παρελθόν έτος οι μεγάλες και εδραιωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι General Motors και Ford, λειτουργούσαν σε διαφορετική πραγματικότητα από εκείνη της Tesla, που κατασκευάζει αποκλειστικώς ηλεκτρικά οχήματα. Οι πρώτες αναγκάστηκαν να κλείσουν το ένα εργοστάσιο μετά το άλλο, ορισμένες φορές και για μήνες, λόγω των ελλείψεων σε ημιαγωγούς, αφήνοντας άπραγες

τις αντιπροσωπείες τους και εκτινάσσοντας τις τιμές των προϊόντων τους. Ωστόσο, η Τesla εξασφάλισε ρεκόρ πωλήσεων το ένα μετά το άλλο τρίμηνο, ενώ ολοκλήρωσε το 2021 έχοντας πουλήσει σχεδόν διπλάσια αμάξια από όσα το 2020, μένοντας αλώβητη από την κρίση που έπληξε όλο τον κλάδο. Η ικανότητά της να μπορεί να επινοεί τρόπους για να συγκεντρώνει τα ζωτικής σημασίας εξαρτήματα σαφώς και έχει μεγαλύτερη σημασία από τις πωλήσεις ενός έτους. Υποδηλώνει ότι η εταιρεία, και πιθανώς και άλλες νεοπαγείς αυτοκινητοβιομηχανίες, μπορεί να απειλήσει την κυριαρχία γιγάντων τύπου Volkswagen και GM πολύ πιο γρήγορα και βίαια από ό,τι στελέχη του κλάδου και πολιτικοί μπορούν να συνειδητοποιήσουν. Και αυτό θα συμβάλει στην περιστολή των ρύπων, οι οποίοι προκαλούν την κλιματική αλλαγή, εκθρονίζοντας γρηγορότερα τα βενζινοκίνητα οχήματα. Παράλληλα, βέβαια, θα προκληθεί βλάβη σε εκατομμύρια εργαζομένους, χιλιάδες προμηθευτές και πολυάριθμες τοπικές και εθνικές κυβερνήσεις, οι οποίες βασίζονται στην παραδοσιακή μέθοδο κατασκευής αμαξιών για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, την ίδρυση επιχειρήσεων και τη συγκέντρωση εσόδων.

 
Η εταιρεία του Μασκ κατασκευάζει όσο το δυνατόν περισσότερα τμήματα ενός αυτοκινήτου μόνη της.
Η καλιφορνέζικη εταιρεία και ο αινιγματικός διευθύνων σύμβουλός της, Ελον Μασκ, δεν έχουν πει παρά ελάχιστα για το πώς κατόρθωσαν να σημειώσουν αυτήν την πρόοδο. Τώρα καθίσταται σαφές το ότι απλώς η Tesla διαθέτει υψηλού βαθμού έλεγχο στην τεχνολογία της και στη δική της προμηθευτική αλυσίδα. Φάνηκε, λοιπόν, πως μπόρεσε να προβλέψει την πορεία της ζήτησης καλύτερα από εταιρείες του κλάδου, οι οποίες κατασκευάζουν πολύ περισσότερα αμάξια από εκείνη. Ανταγωνίστριές της εξεπλάγησαν από το πόσο γρήγορα ανέκαμψε η διεθνής αγορά αυτοκινήτου μετά τη δραστική κάμψη στις απαρχές της πανδημίας, οπότε δεν είχαν παραγγείλει τάχιστα ούτε επαρκή εξαρτήματα ούτε ημιαγωγούς. Η Tesla, τώρα, όταν δεν μπορούσε να παραλάβει τους ημιαγωγούς που υπολόγιζε, αγόραζε εκείνους που ήταν διαθέσιμοι τη δεδομένη στιγμή και αναπροσάρμοζε αναλόγως το λογισμικό της. Οι μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες, όμως, δεν καθίστατο δυνατόν να το κάνουν διότι εξαρτώνται από εξωτερικούς προμηθευτές για το μεγαλύτερο μέρος της τεχνογνωσίας τους στο λογισμικό και στην πληροφορική. Σε πολλές περιπτώσεις, επιπλέον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες στηρίζονταν σε αυτούς τους προμηθευτές για να έλθουν σε επαφή με τους κατασκευαστές ημιαγωγών. Οταν η κρίση τούς χτύπησε, οι αυτοκινητοβιομηχανίες στερούνταν διαπραγματευτικών δεξιοτήτων. Μόλις πριν από λίγα χρόνια οι αναλυτές θεωρούσαν πως η εμμονή του Ελον Μασκ να κάνει την εταιρεία του να κατασκευάζει όσο το δυνατόν περισσότερα τμήματα ενός αυτοκινήτου μόνη της ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που δυσκολευόταν να αυξήσει την παραγωγή της. Ωστόσο, σήμερα η επιλογή αυτής της στρατηγικής φαίνεται πως, εντέλει, τον δικαιώνει.

kathimerini.gr