Ανοίγει ο δρόμος για εφοδιασμό βυτιοφόρων φορτηγών και επέκταση του φυσικού αερίου σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν δίκτυα μεταφοράς. Ενίσχυση κομβικών λιμενικών υποδομών και υιοθέτηση του LNG ως καυσίμου για τη ναυτιλία στην Αν. Μεσόγειο

Από τα τέλη του έτους, βιομηχανικές και αστικές περιοχές που βρίσκονται μακριά από το δίκτυο φυσικού αερίου θα έχουν πλέον τη δυνατότητα εξυπηρέτησης των αναγκών τους με φυσικό αέριο.

Με την ένταξη στο Σύστημα τον Δεκέμβριο του 2021 του Σταθμού Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading Station), που κατασκευάζεται από τον ΔΕΣΦΑ στη Ρεβυθούσα, καθώς και το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπέγραψαν ΔΕΣΦΑ και Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας, ανοίγει ο δρόμος για τη θαλάσσια μεταφορά και εφοδιασμό βυτιοφόρων φορτηγών LNG από και προς τη Ρεβυθούσα, ώστε να επιτευχθεί επέκταση της χρήσης του φυσικού αερίου και σε βιομηχανίες, βιοτεχνίες, αγροτικές εγκαταστάσεις και οικιακούς καταναλωτές που στερούνται σήμερα αυτή τη δυνατότητα.

Ταυτόχρονα, ως το φθινόπωρο του 2022 εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμη από τον ΔΕΣΦΑ και η νέα προβλήτα στη Ρεβυθούσα για τον εφοδιασμό πλοίων μικρής χωρητικότητας, από 1.000 έως 20.000 m3. Η νέα υποδομή, Small Scale LNG Jetty, επί της ουσίας θα πλαισιώσει τον LNG Truck Loading Station και θα παρέχει την ευκαιρία ανεφοδιασμού πλοίων που χρησιμοποιούν ως καύσιμο υγροποιημένο φυσικό αέριο, είτε, κυρίως, στο λιμάνι του Πειραιά είτε στη θάλασσα (ship to ship), καθώς και της μεταφοράς του στη νησιωτική Ελλάδα.

Δημιουργείται, έτσι, για πρώτη φορά στη χώρα μας μια ολοκληρωμένη εφοδιαστική αλυσίδα LNG μικρής κλίμακας, με διπλό όφελος: να φτάσει το φυσικό αέριο σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν δίκτυα μεταφοράς και να ενισχυθεί η υιοθέτηση του LNG ως καυσίμου για τη ναυτιλία στην Ανατολική Μεσόγειο, καθιστώντας την Ελλάδα κομβικό σημείο ανεφοδιασμού και διανομής υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Το έργο κατασκευής Σταθμού Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG στη Ρεβυθούσα έχει προϋπολογισμό 6,5 εκατ. ευρώ και είναι ενταγμένο στο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ. Ο σχεδιασμός του συγχρηματοδοτήθηκε από το Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Poseidon Med II και η κατασκευή του από το ΕΣΠΑ 2014-2020, καθώς και ίδια κεφάλαια. Με την ολοκλήρωσή του, θα μεταφέρονται μέσω τριών λιμενικών εγκαταστάσεων, Κρόνος Ελευσίνας, Πέραμα Μεγαρίδος και Αλμύρα Μεγάρων, βυτιοφόρα φορτηγά LNG με πορθμεία για εφοδιασμό τους στη Ρεβυθούσα. Για να μπορούν να μεταφέρουν, στη συνέχεια, το αέριο σε καταναλωτές που δεν έχουν πρόσβαση στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου. Για την προοπτική αυτή έχουν εκφράσει μάλιστα ενδιαφέρον και Εταιρείες Διανομής Αερίου, που έχουν εντάξει στα προγράμματά τους τη μεταφορά αερίου με βυτιοφόρα ανά την επικράτεια, όπου δεν υπάρχει δίκτυο λόγω απαγορευτικού κόστους.

Εξάλλου, ο ΔΕΣΦΑ έλαβε πρόσφατα την τελική επενδυτική απόφαση για τη νέα προβλήτα Small Scale LNG, στη Ρεβυθούσα, συνολικού προϋπολογισμού 20,4 εκατ. ευρώ, που θα είναι έτοιμη στο τρίτο τρίμηνο του 2022. Με τη συγκεκριμένη υποδομή ο ΔΕΣΦΑ επισημαίνει ότι θα εγκαινιαστεί το LNG bunkering στην Ελλάδα, καθώς θα μπορούν να εφοδιάζονται πλοία που χρησιμοποιούν το υγροποιημένο αέριο ως καύσιμο, κυρίως, στον Πειραιά, αλλά και σε άλλα λιμάνια, να τροφοδοτούνται δορυφορικοί σταθμοί αποθήκευσης και διανομής σε λιμάνια της χώρας, όπως η Πάτρα, αλλά και νησιά μέσω συστημάτων εικονικών αγωγών.

Αυτούς τους σχεδιασμούς διευκολύνει το Μνημόνιο Συνεργασίας που υπογράφηκε με τον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας. Οι κυκλοφοριακές και περιβαλλοντικές μελέτες, καθώς και οι μελέτες ασφαλείας στις τρεις προαναφερόμενες λιμενικές εγκαταστάσεις θα γίνουν με μέριμνα και χρηματοδότηση από τον ΔΕΣΦΑ. Επίσης, ο Διαχειριστής θα καλύψει με δικούς του πόρους την επέκταση του κτιρίου του ΟΛΕ, στην είσοδο του Κεντρικού Λιμένα Ελευσίνας, για τη στέγαση όλων των υπηρεσιών του και την εξυπηρέτηση των αυξημένων πλέον αναγκών του Οργανισμού.

(από www.euro2day.gr)