Ανατιμήσεις σε τρόφιμα, πετρέλαιο και μέταλλα φέρνει η έλλειψη κοντέινερ για τη μεταφορά εμπορευμάτων και σε συνδυασμό με την περιορισμένη διαθεσιμότητα λιμενεργατών και επαγγελματιών οδηγών για βαριά οχήματα, λόγω των περιορισμών για την ανάσχεση των κρουσμάτων του κορονοϊού, έχουν οδηγήσει σε αύξηση των ναύλων μεταφοράς

Είναι πια άμεσος ο κίνδυνος να ακριβύνει περισσότερο το κόστος των αγροτικών εμπορευμάτων εφόσον οι έμποροι επωμίζονται μεγαλύτερες δαπάνες για να μεταφέρουν σιτηρά ή σόγια από τη μια πλευρά του Ειρηνικού στην άλλη. Οι ανισορροπίες στις εφοδιαστικές αλυσίδες μαζί με την άνοδο των τιμών στις πρώτες ύλες από το πετρέλαιο μέχρι τον χαλκό μπορεί να οδηγήσουν ξαφνικά σε μια ενίσχυση των πληθωριστικών πιέσεων.

Σύμφωνα με τον δείκτη τροφίμων του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ (FAO), οι τιμές ενισχύθηκαν τον Ιανουάριο επί όγδοο διαδοχικό μήνα, με τη μεγαλύτερη άνοδο να καταγράφεται στα δημητριακά, τα φυτικά έλαια και τη ζάχαρη. «Δεν έχω ξαναδεί κάτι τέτοιο», σχολίασε ο Λαρς Μίκαελ Τζένσεν, επικεφαλής του διεθνούς δικτύου ωκεανών στον ναυτιλιακό κολοσσό A.P. Moller-Maersk. Απευθυνόμενος στους New York Times, εξηγεί πως «όλοι οι συνδετικοί κρίκοι στην εφοδιαστική αλυσίδα λειτουργούν στα όριά τους. Τα πλοία, τα φορτηγά, οι αποθήκες». Οι έμποροι ρυζιού στην Ταϊλάνδη, το Βιετνάμ και την Καμπότζη μεταθέτουν την αποστολή της παραγωγής τους, διότι δεν μπορούν να βρουν κοντέινερ.

Έλλειψη αποθηκών

Η εκτόξευση των παραγγελιών για αθλητικό, τεχνολογικό ή οικιακό εξοπλισμό, ως επακόλουθο των περιορισμών στις μετακινήσεις που έχουν επιβληθεί εν μέσω της πανδημίας του ιού SARS-CoV-2, έχει αλλάξει τον προσανατολισμό των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων, με τα πιο δημοφιλή δρομολόγια να επικεντρώνονται μεταξύ Βόρειας Αμερικής, Ευρώπης και Ασίας. Η μεγάλη συμφόρηση στα μεγάλα εμπορικά λιμάνια και η εξάντληση των αποθηκευτικών χώρων αποτελούν πρόσθετα εμπόδια, που μεταφράζονται σε υψηλότερες δαπάνες στη μεταφορά εμπορευμάτων. Σύμφωνα με τον Freightos Baltic Index, το κόστος μεταφοράς ενός κοντέινερ μήκους 40-ποδιών από την Κίνα στην Ευρώπη ή τη Δυτική Ακτή των ΗΠΑ ανέρχεται στα 8.000 και 4.000 δολάρια, αντίστοιχα, από 2.000 δολάρια και χαμηλότερα που ίσχυαν έναν χρόνο πριν.

Αθλητικός εξοπλισμός

«Όλοι θέλουν τα πάντα», σχολιάζει ο Άκιλ Νερ -αντιπρόεδρος στο τμήμα παγκόσμιων μεταφορών στη SEKO Logistics του Χονγκ Κονγκ- στους New York Times. Οι υποδομές, όμως, δεν επαρκούν. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας αναλύσεων Maritime Traffic, πλοίο με 197 κοντέινερ που περιείχαν στατικά ποδήλατα της Peloton και άλλον παρεμφερή αθλητικό εξοπλισμό περίμενε από τις 22 Δεκεμβρίου μέχρι τις 2 Ιανουαρίου για να προσδέσει στην αποβάθρα του λιμανιού στο Λος Άντζελες για να παραδώσει τα εμπορεύματα. Το λιμάνι του Λος Άντζελες είναι ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμούς στο παγκόσμιο εμπόριο λόγω της εγγύτητας με την Ασία.

Οικιακά είδη

Ο όγκος των συναλλαγών στο παγκόσμιο εμπόριο υποχώρησε πέρσι κατά 1% σε σχέση με έναν χρόνο πριν, όταν οι ισχυρότερες οικονομίες του κόσμου βυθίστηκαν σε ύφεση ιστορικών διαστάσεων. Αν και οι παγκόσμιες εμπορικές συναλλαγές συρρικνώθηκαν κατά 12% από τον Απρίλιο μέχρι τον Μάιο, στη συνέχεια καταγράφηκε ανάλογη αύξηση, ενώ πολλά κοντέινερ παρέμειναν στα λιμάνια της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας, που εφάρμοσαν τολμηρά μέτρα για την αναχαίτιση των κρουσμάτων του ιού SARS-CoV-2. Μέσα σε λίγους μήνες πολλαπλασιάστηκαν οι παραγγελίες αθλητικού εξοπλισμού ή επίπλων και ηλεκτρικών συσκευών. Οι αποστολές απολυμαντικών αυξήθηκαν πάνω από 6.800%. Μέσα στο τέταρτο τρίμηνο του 2020, τα έσοδα της Maersk αυξήθηκαν κατά 2,2% από πέρσι, στα 39,7 δισ. δολάρια, και τα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (ΕΒΤDA) κέρδη διαμορφώθηκαν στα 8,2 δισ. δολάρια. Πολλές εταιρείες στράφηκαν, μάλιστα, στις αερομεταφορές, όπου και εκεί καταγράφηκε αύξηση της κίνησης κατά 400% από τον Φεβρουάριο μέχρι τον Απρίλιο του 2020, σύμφωνα με το CNBC.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")