Στα συστήματα υδρογόνου φαίνεται πως βλέπουν οι πλουσιότεροι άνθρωποι του κόσμου, ο Μπιλ Γκέιτς και ο Τζεφ Μπέζος, το μέλλον της πράσινης ενέργειας, αλλά και τα μεγάλα κέρδη που μπορούν να προσποριστούν από τις επενδύσεις τους σε αυτήν. Αυτό προδίδει τουλάχιστον η επιλογή του ιδρυτή και επικεφαλής της Microsoft και του ομολόγου του της Amazon να επενδύσουν στη νεοφυή εταιρεία ZeroAvia Inc.

Η εν λόγω εταιρεία αναπτύσσει συστήματα υδρογόνου με στόχο την αντικατάσταση των εξαιρετικά επιβαρυντικών για το περιβάλλον ορυκτών καυσίμων, με τα οποία κινούνται τα αεροσκάφη. 

Στόχος της είναι να χρησιμοποιήσει τα κεφάλαια που άντλησε από επενδυτές για την ανάπτυξη της τεχνολογίας που θα περιορίσει τις εκπομπές καυσαερίων στον τομέα της αεροπορίας, υποκαθιστώντας την καύση ορυκτών καυσίμων με συστήματα κυψελών υδρογόνου.

Κεφάλαια

Εως τώρα η ZeroAvia έχει αντλήσει 37,7 εκατ. δολάρια από τη βρετανική κυβέρνηση και από ομάδα επενδυτών, μεταξύ των οποίων και τα επενδυτικά ταμεία που έχουν ιδρύσει ο Μπιλ Γκέιτς και η Amazon. 

Αντλησε ειδικότερα 21,4 εκατ. δολάρια από ομάδα επενδυτών, ανάμεσα στους οποίους τα επενδυτικά ταμεία Ecosystem Intergrity Fund και  Breakthrough Energy Ventures, που υποστηρίζεται από τον Μπιλ Γκέιτς. Μεταξύ των επενδυτών συγκαταλέγονται ακόμη το επενδυτικό ταμείο Climate Pledge Fund της Amazon, το Horizons Ventures, το Shell Ventures και το Summa Equity.

Σε ό,τι αφορά τη βρετανική κυβέρνηση, έχει επενδύσει στη ZeroAvia 12,3 εκατ. στερλίνες, ποσό αντίστοιχο των 16,6 εκατ. δολαρίων, ευελπιστώντας να βοηθήσει την καινοτόμο νεοφυή εταιρεία στην προσπάθειά της να αναπτύξει σειρά αεροσκαφών 10 θέσεων τα οποία όμως θα είναι ηλεκτροκίνητα, κινούμενα δηλαδή με ηλεκτρική ενέργεια που θα έχει παραχθεί από υδρογόνο.

Η εταιρεία φιλοδοξεί να παρουσιάσει το καινοτόμο αεροσκάφος μέχρι το 2023 και σκοπεύει να αποδείξει πως τα καινοτόμα αεροσκάφη της θα μπορούν να καλύψουν απόσταση 804 χιλιομέτρων με ηλεκτροκίνηση από υδρογόνο. Ο επόμενος στόχος της είναι έως το 2030 να έχει αναπτύξει αεροσκάφη 1.000 θέσεων, που θα καλύπτουν τη διπλάσια απόσταση.  

Τον Σεπτέμβριο, πάντως, πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση από τις εγκαταστάσεις έρευνας και ανάπτυξης της εταιρείας στο Κράνφιλντ της Βρετανίας ένα αεροσκάφος της ZeroAvia, που απογειώθηκε και πέταξε με την τεχνολογία των κυψελών υδρογόνου.

Οπως επισημαίνει σχετικό δημοσίευμα του Bloomberg, το υδρογόνο μπορεί πράγματι να σταθεί καθοριστικό στη μείωση των εκπομπών καυσαερίων από τον εξαιρετικά ρυπογόνο τομέα της αεροπορίας. Στη διάρκεια του 2019, ο κλάδος της αεροπορίας επιβάρυνε την ατμόσφαιρα με 1 δισ. τόνους διοξειδίου του άνθρακα.

Στο μεταξύ, οι βιομηχανίες του κλάδου έχουν ενδιαφερθεί για το υδρογόνο και τις δυνατότητες που προσφέρει. Η ευρωπαϊκή κοινοπραξία αεροδιαστημικής Airbus SE σχεδιάζει δικό της πρόγραμμα για την ανάπτυξη αεροσκαφών κινούμενων με ηλεκτρική ενέργεια που έχει παραχθεί από υδρογόνο.

Μιλώντας στο Bloomberg, ο διευθύνων σύμβουλος της ZeroAvia, Βαλ Μιφτακόφ, ανέφερε πως τουλάχιστον 10 αεροπορικές εταιρείες ετοιμάζονται να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία που αναπτύσσει η εταιρεία και θα είναι έτοιμη για να διατεθεί στην αγορά το 2023. Πράγματι, έχει προσφάτως ανακοινώσει ότι ετοιμάζεται να συνεργαστεί με την British Airways.

Σημειωτέον ότι οι σκανδιναβικές χώρες ασκούν τελευταία εντεινόμενες πιέσεις προς τις αεροπορικές εταιρείες τους, ζητώντας τους να μειώσουν τις εκπομπές καυσαερίων από όσα αεροσκάφη εκτελούν πτήσεις στις εσωτερικές γραμμές.

(από την εφημερίδα "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ")