Με σταθερό μερίδιο αγοράς, ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος παραμένει ο μεγαλύτερος του πλανήτη σύμφωνα με τα στοιχεία της Διάσκεψης των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), στις αρχές του 2020, μια χρονιά η οποία σημαδεύτηκε στη συνέχεια από την εμφάνιση της πανδημίας Covid 19

Μάλιστα η Unctad εκτιμά ότι το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο θα μειωθεί το 2020 κατά 4,1%.

Σε κάθε περίπτωση, και το 2019 ήταν μια χρονιά δύσκολη για το θαλάσσιο εμπόριο, λόγω κυρίως των εμπορικών πολέμων, αυτό όμως δεν εμπόδισε τον ελληνόκτητο στόλο να «ακολουθήσει» την αύξηση του παγκοσμίου στόλου χρόνο με τον χρόνο και να διατηρεί το μερίδιο αγοράς στο 17,77%, με όρους dwt την 1/1/2020, έναντι 17,79% την 1/1/2019. Από τις υπόλοιπες ναυτιλιακές δυνάμεις κερδισμένες με αύξηση του μεριδίου τους για το 2020 ήταν η Κίνα και η Σιγκαπούρη και χαμένες η Ιαπωνία το Χονγκ Κονγκ, η Γερμανία.

Αναλυτικότερα, οι Έλληνες εφοπλιστές, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζουν σκληρό ανταγωνισμό στο διεθνές περιβάλλον, κυρίως από τις ασιατικές χώρες, παραμένουν στην πρωτοκαθεδρία του παγκοσμίου στόλου με βάση τη μεταφορική ικανότητα των πλοίων του (dwt) Ο ελληνόκτητος στόλος αποτελείται από 4.648 πλοία που έχουν μεταφορική ικανότητα 363,85 εκατ. τόνων. Το μερίδιο της ελληνόκτητης ναυτιλίας φτάνει, όπως αναφέρθηκε, το 17,77%

Για τις άλλες δύο θέσεις της πρώτης τριάδας συναγωνίζονται η Ιαπωνία με την Κίνα. Πιο συγκεκριμένα, η Ιαπωνία διαθέτει 3.910 πλοία συνολικής χωρητικότητας 233,13 εκατ. τόνων (μερίδιο 11,38% έναντι 11,47% το 2019) και η Κίνα 6.869 πλοία με 228,3 εκατ. dwt μεταφορικής ικανότητας (μερίδιο 11,15% έναντι 10,51% το 2019)

Την πρώτη πεντάδα συμπληρώνουν άλλες δύο χώρες από την Ασία, η Σιγκαπούρη, με 2.861 πλοία χωρητικότητας 137,2 εκατ. dwt (6,70% μερίδιο αντί 6,19% το 2019), και το Χονγκ Κονγκ, με 1.690 πλοία, 100,98 εκατ. dwt (μερίδιο 4,93% έναντι 5% το 2019).

Η επόμενη ευρωπαϊκή χώρα μετά την Ελλάδα είναι η Γερμανία που βρίσκεται στην έκτη θέση της σχετικής κατάταξης, αφού διαθέτει 2.504 πλοία, 89, εκατ. dwt (μερίδιο 4,37% έναντι 4,92% ένα χρόνο πριν).

Την πρώτη δεκάδα συμπληρώνουν η Νότια Κορέα με 1.615 πλοία 80,58 εκατ. dwt, η Νορβηγία με 2.043 πλοία που μπορούν να μεταφέρουν 63,9 εκατ. dwt, οι Βερμούδες με 542 πλοία μεταφορικής δυνατότητας 60,41 εκατ. dwt και οι ΗΠΑ με 1.930 πλοία, 57,2 εκατ. dwt.

Στις αρχές του 2020 τα πλοία 1.000 gt και άνω του παγκόσμιου στόλου ανέρχονταν σε 52.961 συνολικής μεταφορικής ικανότητας 2,047 δισ. dwt., ενώ ο παγκόσμιος στόλος εμπορικών πλοίων 100 gt και άνω αριθμούσε 98.140 πλοία μεταφορικής ικανότητας 2,06 δισ. dwt.

Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα είναι όμως και τα στοιχεία για την πορεία του παγκοσμίου εμπορίου το 2020 που περιλαμβάνονται στην έκθεση της Unctad, η οποία εκτιμά ότι το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο θα μειωθεί το 2020 κατά 4,1% λόγω της πανδημίας του κορονοϊού. Εν μέσω διαταραχών της εφοδιαστικής αλυσίδας, περιστολή της ζήτησης και παγκόσμια οικονομικής αβεβαιότητας που προκαλείται από την πανδημία, η παγκόσμια οικονομία επηρεάστηκε σοβαρά τόσο στην προσφορά όσο και στη ζήτηση, αναφέρει η έκθεση.

Οι τάσεις αυτές ήρθαν έπειτα από ένα αδύναμο σε σύγκριση με προηγούμενα χρόνια 2019, έτος κατά το οποίο το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο αυξήθηκε μόλις κατά 0,5% -ρυθμός πολύ χαμηλότερος του 2,8% του 2018- και έφτασε τα 11,08 δισ. τόνους.

Οι εμπορικές εντάσεις επηρέασαν σημαντικά το διεθνές εμπόριο το 2019, τονίζει η Unctad, η οποία συμπληρώνει ότι η πρόβλεψη για τον χρόνο και τον ρυθμό ανάκαμψής του είναι δύσκολη, καθώς είναι πολλοί οι παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν σημαντικά τις προοπτικές. Στο πλαίσιο αυτό η UNCTAD προβλέπει ότι το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο θα ανακάμψει με ρυθμό 4,8% το 2021.

(από την εφημερίδα "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ")